Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 86 (Alm. del):
I brev af 27. november 2014 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 86:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Copenhagen Bombay
om nye nordiske læringsprocesser, jf. (20131) BUU alm. del – bilag 229.”
Svar:
Copenhagen Bombay skriver i henvendelsen til BUU om ”vigtigheden af
det nordiske mind-set for så vidt angår det kreative og innovative” og
om mulighederne ved at bruge kreativitet i frembringelsen af lærings-
værktøjer.
Jeg er helt enig i, at det er afgørende, at børn og unges kreative og inno-
vative kompetencer understøttes og udvikles. Netop undervisning med
afsæt i børn og unges udvikling af selvstændighed og kreativitet er kende-
tegnende for vores nordiske uddannelsestradition. Derfor er det også et
centralt opmærksomhedspunkt i både folkeskolereformen og Ny Nor-
disk Skole, hvor over 360 dagtilbud, skoler, fritidstilbud og ungdomsud-
dannelser arbejder for pædagogisk og faglig udvikling i samarbejde med
andre institutioner.
Varierede og anvendelsesorienterede læringsformer er et af kerneelemen-
terne i folkeskolereformen. Eleverne skal i endnu højere grad end tidlige-
re kunne koble teorien med den praktiske virkelighed og se relevansen af
undervisningen. Samtidig er det vigtigt, at folkeskolen uddanner selv-
stændige, kreative og innovative børn og unge, der kan tænke ud af bok-
sen og bruge deres viden i praksis.
Som en del af forenklingen af Fælles Mål er der derfor sat tydeligt fokus
på innovation og entreprenørskab i alle obligatoriske fag i folkeskolen.
Innovation og entreprenørskab er oprettet som et tværgående emne i de
nye Fælles Mål og skal bl.a. bidrage til, at eleverne kan udfolde sig ska-
12-12-2014