Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1434337_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 86 (Alm. del):
I brev af 27. november 2014 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 86:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Copenhagen Bombay
om nye nordiske læringsprocesser, jf. (20131) BUU alm. del – bilag 229.”
Svar:
Copenhagen Bombay skriver i henvendelsen til BUU om ”vigtigheden af
det nordiske mind-set for så vidt angår det kreative og innovative” og
om mulighederne ved at bruge kreativitet i frembringelsen af lærings-
værktøjer.
Jeg er helt enig i, at det er afgørende, at børn og unges kreative og inno-
vative kompetencer understøttes og udvikles. Netop undervisning med
afsæt i børn og unges udvikling af selvstændighed og kreativitet er kende-
tegnende for vores nordiske uddannelsestradition. Derfor er det også et
centralt opmærksomhedspunkt i både folkeskolereformen og Ny Nor-
disk Skole, hvor over 360 dagtilbud, skoler, fritidstilbud og ungdomsud-
dannelser arbejder for pædagogisk og faglig udvikling i samarbejde med
andre institutioner.
Varierede og anvendelsesorienterede læringsformer er et af kerneelemen-
terne i folkeskolereformen. Eleverne skal i endnu højere grad end tidlige-
re kunne koble teorien med den praktiske virkelighed og se relevansen af
undervisningen. Samtidig er det vigtigt, at folkeskolen uddanner selv-
stændige, kreative og innovative børn og unge, der kan tænke ud af bok-
sen og bruge deres viden i praksis.
Som en del af forenklingen af Fælles Mål er der derfor sat tydeligt fokus
på innovation og entreprenørskab i alle obligatoriske fag i folkeskolen.
Innovation og entreprenørskab er oprettet som et tværgående emne i de
nye Fælles Mål og skal bl.a. bidrage til, at eleverne kan udfolde sig ska-
12-12-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
bende og kreativt, kende deres omverden som et mulighedsfelt for ud-
foldelse og styrke deres tro på at kunne være medskabere af deres liv, af
samfundet og af vækst.
Endvidere skal vidensportalen på EMU.dk/grundskolen sikre let adgang
for bl.a. lærere og pædagogisk personale til de bedst tilgængelige inspira-
tionsmaterialer som fx undervisningsforløb og læringsaktiviteter, der bl.a.
understøtter en mere varieret og anvendelsesorienteret undervisning.
Udgangspunktet for Ny Nordisk Skole er at udvikle den pædagogiske
praksis og nyfortolke den nordiske lærings- og dannelsestradition. Det
nordiske er fx vores demokratiske læringsidealer med fokus på fællesskab
og inkluderende læringsmiljøer, og hvor barnet eller eleven er medska-
ber. Eller vores syn for både hånd og ånd, der har været med til at skabe
den stolte skandinaviske designtradition. Blikket for det hele menneske,
både det sociale og det faglige, videreføres i værdierne i Ny Nordisk Sko-
le.
Dermed er udviklingen af børn og unges innovative og kreative kompe-
tencer et helt centralt opmærksomhedspunkt i den nye folkeskole.
Med venlig hilsen
Christine Antorini