Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1435351_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Svar på spørgsmål 83 (Alm. del):
I brev af 19. november 2014 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 83:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan erhvervsskoleelever, der ikke er
optaget/berrettiget til grundforløbets 1. del, skal kunne have mulighed
for at opfylde de krav, der bliver stillet til hovedforløbet?”
Svar:
Elever der ikke kommer direkte fra 9. eller 10. klasse eller op til et år
derefter, har ikke adgang til grundforløbets 1. del, men starter på grund-
forløbets 2. del. Grundforløbets anden del (20 uger) er specifikt målrettet
det hovedforløb, som eleven har valgt. Grundfagene bygger oven på fag
fra 9. eller 10. klasse og er med til at udvikle elevens grundlæggende fær-
digheder. Grundfagene indgår i tæt samspil mellem teori og praksis og i
den praksisrelaterede undervisning. De uddannelsesspecifikke fag giver
faglige kompetencer, der retter sig mod det hovedforløb, som eleven har
valgt. Fagene beskrives af uddannelsesinstitutionerne selv ud fra de over-
gangskrav, som de faglige udvalg fastsætter for adgang til hovedforløbet.
En elev, der ikke har adgang til grundforløbets 1. del, og ønsker optagel-
se på en erhvervsuddannelse, skal kompetencevurderes. Denne vurdering
skal indeholde en konkret vurdering af elevens forudsætninger i forhold
til den ønskede uddannelse.
Hvis det vurderes, at en elev har behov for at supplere sine kompetencer,
skal eleven vejledes til enten at vælge en anden erhvervsuddannelse eller
at supplere sine kompetencer fx på VUC.
Med venlig hilsen
Christine Antorini
15-12-2014