Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1435923_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 74 (alm. del):
I brev af 19. november 2014 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 74:
”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 25. oktober 2014
fra undervisere på EUD, Niels Brock, om reformimplementering af
eud/eux, jf. BUU alm. del – bilag 14. Ministeren bedes herunder:
a. Redegøre for ministerens holdning til forslaget om mulighed for kom-
petencevurdering af den enkelte eud-lærer hhv. pædagogisk opkvalifice-
ring til eud-undervisere i en overgangsperiode med henblik på at fasthol-
de nuværende eud-lærere uden kandidatuddannelse.
b. Redegøre for adgangen til kompetenceafklaring, om praksisrelevant
erfaring bliver tilstrækkelig anerkendt i den sammenhæng, og om under-
visningserfaring kan opfylde pædagogiske krav for eud-undervisere.
c. Oplyse, om ministeren overvejer initiativer på dette område.”
Svar:
Ad a: I henvendelsen fra undervisere på Niels Brock foreslås, at nuvæ-
rende eud-lærere uden kandidatuddannelse fremover skal kunne undervi-
se på de gymnasiale A-og B-niveauer på merkantilt eux. De foreslår i den
forbindelse en individuel realkompetencevurdering. De eksisterende reg-
ler giver ikke mulighed herfor.
Reglerne for at kunne få kompetence til at undervise i de gymnasiale
uddannelser står anført i Pædagogikumbekendtgørelsen (bekendtgørelse
om undervisningskompetence i de gymnasiale uddannelser). Heraf frem-
går det, at lærere skal have en kandidateksamen eller et fagligt niveau
svarende til en kandidateksamen og opfylde faglige krav svarende til kra-
vene i ”Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervis-
ning i de gymnasiale uddannelser (faglige mindstekrav)”.
16-12-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435923_0002.png
2
Der fremgår af bekendtgørelsen at disse regler også gælder for lærere i
gymnasiale fag på eux-forløb.
I henvendelsen forslås, at der etableres overgangsordninger både i for-
bindelse med lærernes faglige og pædagogiske kompetencer. De eksiste-
rende regler åbner op for, at eud-lærere, der har gennemført erhvervspæ-
dagogikum, men ikke har den tilstrækkelige faglige kompetence, vil kun-
ne få undervisningskompetence til undervisning i gymnasiale fag på eux-
forløb. Forudsætningen herfor er, at de gennemfører en individuel faglig
supplering (f.eks. på baggrund af en ækvivalensvurdering), så de opfylder
kandidatkravene samt gennemfører kurser i fagdidaktik (tre dages kursus
pr. fag.)
Samtidig er der i bekendtgørelsen indbygget en overgangsordning, idet
eud-lærere, der er i gang med en faglig supplering, vil kunne undervise i
gymnasiale fag på eux-forløb i suppleringsperioden, jf. pædagogikumbe-
kendtgørelsens § 7. Forudsætningen herfor er, at der stedse er fremdrift i
den faglige opkvalificering.
Supplerende kan det oplyses, at i forbindelse med
Aftale om bedre og mere
attraktive erhvervsuddannelser
fra februar 2014 blev besluttet, at eud-lærere
med en HD 2.del vil kunne undervise i udvalgte merkantile fag på eux,
selvom de ikke opfylder de formelle kompetencer for undervisning i de
gymnasiale uddannelser. Forudsætningen herfor er, at de gennemfører
kursus i fagdidaktik i deres undervisningsfag.
Konkluderende må det anføres, at undervisning på de gymnasiale ud-
dannelser forudsætter formelle kompetencer på kandidatniveau eller til-
svarende. Undervisningskompetence via en realkompetencevurdering vil
derfor ikke være i overensstemmelse med reglerne.
Jeg vurderer ikke, at der er behov for at ændre på reglerne.
Ad b:
Mulighederne for kompetenceafklaring er forskellige, alt efter om lærerne
skal undervise i fag på erhvervsuddannelsesniveau eller fag på gymnasialt
niveau.
For fag på erhvervsuddannelsesniveau gælder, at det er op til den enkelte
skole at vurdere, om læreren har de tilstrækkelige kompetencer til at un-
dervise. Dette gælder såvel de formelle faglige og pædagogiske kompe-
tencer som praksisrelevant erfaring, jf. bekendtgørelse om erhvervsud-
dannelser §§ 11 og 12.
For kompetenceafklaring i forhold til fag på gymnasialt niveau henvises
til svar under a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435923_0003.png
3
Ad c:
Jeg påtænker ikke yderligere initiativer på området.
Øvrige kommentarer til henvendelsen
Praksisnær undervisning i det merkantile eux-forløb gennem samarbejde med er-
hvervslivet
I henvendelsen efterspørges det, at det merkantile eux-forløb profileres i
forhold til hhx ved, at eux-forløbet bliver merkantil- og praksisrettet
samt har fokus på praksisnær undervisning gennem samarbejde med
erhvervslivet.
Med kravet om eux som forudsætning for at starte på hovedforløbet til
de merkantile erhvervsuddannelser, kontor og finans, vil eleverne møde
virksomhederne med såvel en gymnasial eksamen, som merkantile kom-
petencer specifikt rettet mod hhv. en kontoruddannelse og en finansud-
dannelse. Disse elever vil således være klædt bedre på til at indgå en ud-
dannelsesaftale med virksomhederne end hhx´erne, hvis gymnasiale ek-
samen har et videreuddannelsesperspektiv.
Med reformen styrkes den praksisrelaterede undervisning på erhvervs-
uddannelserne. Dette sker blandt andet gennem et fagligt og pædagogisk
kompetenceløft af lærerne. Der er således afsat midler til, at lærerne kan
komme i kortvarige virksomhedsforløb med henblik på at styrke den
praksisrelaterede undervisning og samarbejdet med praktikoplærerne i
praktikvirksomhederne om tilrettelæggelse og gennemførelse af skoleun-
dervisningen og praktikuddannelsens indhold.
Tysk i merkantile eux-forløb
I henvendelsen foreslås, at tysk, alternativt 2. fremmedsprog, skal indgå i
fagrækken i det merkantile eux-forløb.
Fagrækken i eux-forløb fastsættes af Undervisningsministeriet efter bi-
drag fra de faglige udvalg. Det er afgørende for fagrækkens relevans, at
den bygger på de faglige udvalgs viden om, hvilke kompetencer der er
relevante for de forskellige brancher i fremtiden. Jeg overvejer ikke at
ændre på dette på nuværende tidspunkt.
Med venlig hilsen
Christine Antorini