Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 64 (Alm. del):
I brev af 13. november 2014 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 64:
”Vil ministeren uddybe ministeriets vejledning om kvalifikationskrav i
folkeskolen, som er udsendt til kommunalbestyrelserne, fsva. bemærk-
ningerne om, at pædagoger på 1.-3. klassetrin kan varetage afgrænsede
undervisningsopgaver alene i folkeskolens fag og emner, og herunder
ved konkrete eksempler anskueliggøre, hvilke begrænsninger dette inde-
bærer for pædagogers varetagelse af undervisningsopgaver?”
Svar:
Den udvidede mulighed for, at pædagoger kan varetage undervisning i
fagene i indskolingen, tager sit afsæt i erfaringerne med skolestartsforsø-
gene.
Evalueringen af skolestartsforsøgene viser entydigt, at det er læreren, der
i samarbejdet mellem lærere og pædagoger har ansvaret for, at undervis-
ningens faglige mål for fag og klassetrin bliver indfriet.
Pædagogernes rolle varierer alt efter, hvilke fag og opgaver de deltager i.
Evalueringen tyder på, at pædagoger primært har en assisterende, supple-
rende rolle i relation til undervisning i de humanistiske og naturfaglige
fag. Med afsæt i lærerens instruktioner hjælper pædagogen eleverne med
at forstå og løse faglige opgaver eller tager sig af de elever, der har behov
for særlig støtte.
Der er indikationer på, at pædagogerne typisk får mere ansvar og i højere
grad varetager (dele af) undervisningen i de praktiske/musiske fag. Der
er tilsvarende indikationer på, at pædagogerne typisk får mere ansvar, når
der forekommer mere praksisorienteret undervisning, hvor eleverne bru-
ger fagene i praksis, det vil sige hvor de pædagoguddannedes professi-
10-12-2014