Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1433047_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 64 (Alm. del):
I brev af 13. november 2014 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 64:
”Vil ministeren uddybe ministeriets vejledning om kvalifikationskrav i
folkeskolen, som er udsendt til kommunalbestyrelserne, fsva. bemærk-
ningerne om, at pædagoger på 1.-3. klassetrin kan varetage afgrænsede
undervisningsopgaver alene i folkeskolens fag og emner, og herunder
ved konkrete eksempler anskueliggøre, hvilke begrænsninger dette inde-
bærer for pædagogers varetagelse af undervisningsopgaver?”
Svar:
Den udvidede mulighed for, at pædagoger kan varetage undervisning i
fagene i indskolingen, tager sit afsæt i erfaringerne med skolestartsforsø-
gene.
Evalueringen af skolestartsforsøgene viser entydigt, at det er læreren, der
i samarbejdet mellem lærere og pædagoger har ansvaret for, at undervis-
ningens faglige mål for fag og klassetrin bliver indfriet.
Pædagogernes rolle varierer alt efter, hvilke fag og opgaver de deltager i.
Evalueringen tyder på, at pædagoger primært har en assisterende, supple-
rende rolle i relation til undervisning i de humanistiske og naturfaglige
fag. Med afsæt i lærerens instruktioner hjælper pædagogen eleverne med
at forstå og løse faglige opgaver eller tager sig af de elever, der har behov
for særlig støtte.
Der er indikationer på, at pædagogerne typisk får mere ansvar og i højere
grad varetager (dele af) undervisningen i de praktiske/musiske fag. Der
er tilsvarende indikationer på, at pædagogerne typisk får mere ansvar, når
der forekommer mere praksisorienteret undervisning, hvor eleverne bru-
ger fagene i praksis, det vil sige hvor de pædagoguddannedes professi-
10-12-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
onskompetencer bliver bragt i spil. For at pædagoger også ud over skole-
startsforsøgene kan varetage sådanne selvstændige undervisningsopgaver,
har pædagogerne som led i folkeskolereformen fået tillagt undervisnings-
kompetence. Samtidig er der foretaget en begrænsning i forhold til skole-
startsforsøgene, således at der med lovændringen er blevet opstillet den
betingelse, at underviserne alene kan løse afgrænsede undervisningsop-
gaver inden for deres kompetencer og kvalifikationer. Ved afgrænsede
undervisningsopgaver forstås, at en pædagog fx ikke vil kunne varetage
undervisningen i et helt fag gennem et helt skoleår.
Samarbejdet forudsætter en fælles planlægning af undervisningens ind-
hold og varetagelse. En fælles planlægning kan danne baggrund for en
ordning, hvorefter de to personalegrupper udover at kunne forestå un-
dervisningen sammen også i et vist omfang kan undervise alene såvel i
børnehaveklassen som i 1.-3. klasse.
Pædagogernes opgaver kan fx bestå i at bistå eleverne med at forstå og
løse faglige opgaver og at varetage den praksisorienterede undervisning
og dele af undervisningen i de praktiske/musiske fag, når eleverne bruger
fagene i praksis. Pædagogerne kan varetage undervisningen af enkelte
eller mindre grupper af elever eller være vikar ved lærerens fravær. Ende-
lig kan pædagogerne varetage øvrige opgaver som fx trivselsmæssige
opgaver blandt eleverne, varetage kontakt til forældrene samt deltage i
udvikling af års- og elevplaner. Pædagogerne kan i forbindelse med løs-
ningen af nogle af opgaverne fx varetage klasselærerfunktionen i klassens
tid, hvis dette uddelegeres til vedkommende, jf. folkeskolelovens § 18,
stk. 5.
Undervisningsministeriet er ved at udarbejde en vejledning med yderlige-
re eksempler på, hvordan pædagoger og lærere kan samarbejde om un-
dervisningen, og hvordan lærer-pædagog-samarbejdet kan organiseres
bedst muligt. Vejledningen forventes at være klar til foråret 2015.
Med venlig hilsen
Christine Antorini