Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1430724_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 58 (Alm. del):
I brev af 12. november 2014 har udvalget efter ønske fra Mette Bock
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 58:
”Kan ministeren oplyse, om ministeriet ved fastlæggelse af karakterom-
regningen fra de danske gymnasier i Sydslesvig har taget højde for, at der
findes en tilpasset ordning for de to danske mindretalsgymnasier be-
grundet i deres særlige danske profil, som betyder, at eleverne undervises
og prøves på modersmålsniveau i dansk og tysk, har flere fag, læser flere
timer og har flere højniveaufag end på offentlige tyske gymnasier i Sles-
vig-Holsten, og som derfor begrunder tildelingen af bonus A, og kan
ministeren i denne forbindelse oplyse, om den nye omregningsskala gæl-
der for alle studentereksamener taget i Tyskland, uagtet den pågældende
delstats regelsæt, og det varierende antal af højniveaufag i de respektive
16 delstater?”
Svar:
Principperne for omregning af eksamensgennemsnit for udenlandske og
internationale eksamener er fastlagt af Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet. Ministeriet har udtalt følgende i anledning af spørgsmålet:
”Udgangspunktet for denne omregning er, at ansøgerens mulighed for at
få en studieplads ikke skal påvirkes af, om adgangsgrundlaget er dansk,
udenlandsk eller internationalt.
Omregningen sker derfor så ensartet og gennemsigtigt og på et så stati-
stisk retvisende og opdateret grundlag som muligt.
Den gymnasiale eksamen ved Duborg-Skolen og A.P. Møller Skolen
aflægges efter tyske regler, og der udstedes et tysk eksamensbevis med
tyske karakterer, uagtet at der er undervisning i dansk på modersmålsni-
veau, og at dansk er undervisningssprog. Da karaktergivningen er tysk, er
04-12-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
det således også en forudsætning, at karaktererne omregnes til brug for
optagelse i Danmark.
Den hidtidige omregningstabel for den tyske gymnasiale uddannelse,
Abitur, og dermed også for Duborg-Skolen og A.P. Møller Skolen har
været baseret på statistik fra midten af 1990’erne fra Duborg-Skolen.
Denne statistik har på grund af manglende oplysninger om den statisti-
ske fordeling for hele Tyskland indtil optagelse sommer 2014 været lagt
til grund for omregning af alle tyske eksamener. Elever fra Duborg-
Skolen og A.P. Møller Skolen har altid haft samme omregning af deres
eksamener, som andre elever med gymnasiale eksamener efter tysk lov-
givning.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har imidlertid fået adgang til op-
dateret statistik for adgangsgivende eksamener for hele Tyskland. Det
betyder, at omregning af eksamener for Duborg-Skolen og A.P. Møller
Skolen samt for alle øvrige skoler i Tyskland fra optagelse 2014 sker på
grundlag af ny statistik.
Eleverne undervises i fire fag på tysk højniveau (erhöhtes Anforderungs-
niveau) i Slesvig-Holsten. Det gælder også eleverne på Duborg-Skolen og
A.P. Møller Skolen. Der indgår desuden 4 eller 5 prøvefag. Der har siden
2008 været delstatslige prøver for Slesvig-Holsten. Mindsteundervis-
ningstallet i Slesvig-Holsten er 97 ugetimer fordelt over 3 år. Eleverne på
Duborg-Skolen og A.P. Møller Skolen undervises i 98 til 100 ugetimer
over tre år afhængigt af den valgte linje.
Der findes desuden på tværs af de enkelte delstater retningslinjer med
hensyn til fag, antal eksamener, eksamensbeskrivelser og fordelingen af
mundtlige og skriftlige eksamener i en Abitur udarbejdet af det tyske
Kulturministerkonferenz.
Udenlandske eksamener, der er aflagt inden for samme eksamens- og
karaktersystem, behandles ens i forbindelse med omregning til et dansk
karaktergennemsnit efter 7-trins-skalaen. Den nye omregningstabel gæl-
der derfor for alle gymnasieeksamener aflagt i Tyskland uagtet den på-
gældende delstats regelsæt og det varierende antal af højniveaufag i de
respektive delstater.
Der sondres heller ikke i Danmark mellem eventuelle indholdsmæssige
forskelle mellem de gymnasiale eksamener. Således er et givet gennem-
snit fra for eksempel stx og hf lige meget værd optagelsesmæssigt på
trods af indholdsmæssige forskelle. For eksempel kan antallet af obliga-
toriske A-niveaufag variere fra et til fire i en dansk gymnasial eksamen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
De to danske mindretalsskolers tilknytning til Danmark betyder, at ud-
dannelserne er indplaceret på linje med en dansk gymnasial uddannelse i
de danske adgangsbekendtgørelser, så ansøgningsvilkårene for ansøgere
med eksamen fra de to skoler er de samme som for ansøgere med en
dansk gymnasial eksamen ved ansøgning om optagelse i kvote 1 og 2.
Elever ved de to skoler kan umiddelbart få SU til deres uddannelse, da de
anses for at opfylde kravet om tilknytning til Danmark ved at tilhøre det
danske mindretal.”
Med venlig hilsen
Christine Antorini