Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Pædagoger i undervisningen.
I forbindelse med gennemførelse af den nye skolereform pr. 1. august 2014, er der lagt op til, at pædagoger
skal have en aktiv rolle i folkeskolen og bidrage til elevernes alsidige udvikling og trivsel og derved også
understøtte elevernes læring i et ligeværdigt samarbejde med lærerne.
Der er i den gældende lovgivning og i den overenskomstmæssige dækning af skoleområdet taget stilling til, i
hvilket omfang og på hvilken måde pædagoger kan deltage i undervisningen.
Det fremgår af folkeskolelovens § 28, stk. 1, at man for at kunne varetage undervisningen i folkeskolens 1.-
10.klasse skal underviseren have gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen eller anden
læreruddannelse.
Det fremgår dog af § 28, stk. 2, at der kan ansættes personer med andre kvalifikationer til at undervise i
enkelte fag.
Det fremgår endvidere af folkeskolelovens § 29a, at personale med lærer- eller pædagoguddannelse kan
varetage undervisningen i børnehaveklassen og på 1.-3- klassetrin. Det er en betingelse, at pædagogen på
1.-3- klassetrin varetager afgrænsede undervisningsopgaver inden for sine kompetencer og kvalifikationer.
Endelig fremgår det af folkeskolelovens § 30, at personer med pædagoguddannelse og andet personale
med relevante kvalifikationer kan varetage understøttende undervisningsopgaver.
Pædagoger, der varetager undervisningen i indskolingen er overenskomstmæssigt dækket af
overenskomstens § 2, stk. 1C, litra 8, jf. protokollat 2 (Skive-protokollatet) til overenskomsten for pædagoger
ved daginstitutioner, skolefritidsordninger, klubber mv.
Det fremgår af protokollatet, at det omfatter pædagoger, der
1. er ansat efter overenskomsten
skolefritidsordninger, klubber mv. til at
for
pædagogisk
uddannet
personale
ved
daginstitutioner,
2. varetager arbejdsopgaver omfattet af overenskomstens § 2, stk, pkt. C, og som
3. i indskolingen/skolestarten som en del af deres ansættelse som pædagog varetager
a) obligatoriske timer
b) med et fagrelateret indhold,
c) som pågældende har et eneansvar for.
Det fremgår af bemærkninger til ovennævnte bestemmelse, at pædagoger - ud over hvad der følger af
Protokollat 2 - ikke kan tillægges ansvar for den egentlige undervisning.
I situationen, hvor pædagogen alene varetager undervisning som eneansvarlig i indskolingen op til og med
3. klasse, er der hverken lovmæssigt eller overenskomstmæssigt nogen hindring for dette, og pædagogerne
er direkte dækket af overenskomsten indgået med BUPL.
Der er mellem Kommunernes Landsforening og FOA - Fag og Arbejde enighed om, at
pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter, der som en mindre del af deres ansættelse har
eneansvaret for at varetage undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner i børnehaveklassen og
på 1.-3. klassetrin, honoreres efter samme principper som pædagogerne; jf. Skive - protokollatet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Såfremt en pædagog tillægges eneansvaret for undervisningen fra 4. - 10. klasse er spørgsmålet, hvorvidt
dette kan ske som en del af den ansættelse pågældende har som pædagog, eller om pågældende i denne
undervisning kan/skal ansættes som uuddannet lærer.
Det fremgår af folkeskolelovens § 28, stk. 2, at der kan ansættes personer med andre kvalifikationer til at
undervise i enkelte fag.
Der er således lovgivningsmæssigt hjemmel til, at pædagoger - og andre - med særlige kvalifikationer, kan
ansættes til at undervise i enkelte fag.
Viborg Kommune er enig med Viborg Lærerkreds i, at det vil være undtagelsen, at en pædagog tillægges
eneansvaret for undervisningen fra 4. - 10. klasse, og at dette primært vil ske i situationer, hvor det ikke er
muligt at besætte en lærerstilling med en uddannet lærer, eller hvis vedkommende pædagog er i besiddelse
af særlige kvalifikationer til at varetage opgaven.
Disse personer vil som udgangspunkt skulle ansættes efter læreroverenskomsten, idet de i givet fald vil
skulle ansættes som uuddannet lærer, der også er dækket af læreroverenskomsten.
For så vidt angår pædagoger vil Viborg Kommune som ansættelsesmyndighed således kunne komme i den
situation, at pædagogen for en del af ansættelsen vil være dækket af pædagogoverenskomsten, mens
pædagogen for den mindre del af ansættelsen vil være dækket af læreroverenskomsten
Viborg Kommune har i den anledning forespurgt
ansættelsesmæssige behandling af denne situation.
i
Kommunernes
Landsforening
om
den
Kommunernes Landsforening har på forespørgsel oplyst, at det er opfattelsen, at såfremt en ansat alene
varetager undervisning på 4. - 10. årgang i et mindre omfang i forhold til den samlede ansættelse, kan man
anbefale, at der sker aflønning for den fulde ansættelse efter den overenskomst, der dækker
hovedbeskæftigelsen, og for undervisningstimerne ydes et undervisningstillæg svarende til satserne i Skive -
protokollatet.
Viborg Kommune er indstillet på at indgå i lokal drøftelse med BUPL omkring konkret aflønning af
pædagoger, der undtagelsesvis har eneansvar for undervisningen fra 4. - 10. klasse.
Viborg Kommune har til hensigt fremadrettet at følge ovennævnte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files