Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Pædagoger i undervisningen.
I forbindelse med gennemførelse af den nye skolereform pr. 1. august 2014, er der lagt op til, at pædagoger
skal have en aktiv rolle i folkeskolen og bidrage til elevernes alsidige udvikling og trivsel og derved også
understøtte elevernes læring i et ligeværdigt samarbejde med lærerne.
Der er i den gældende lovgivning og i den overenskomstmæssige dækning af skoleområdet taget stilling til, i
hvilket omfang og på hvilken måde pædagoger kan deltage i undervisningen.
Det fremgår af folkeskolelovens § 28, stk. 1, at man for at kunne varetage undervisningen i folkeskolens 1.-
10.klasse skal underviseren have gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen eller anden
læreruddannelse.
Det fremgår dog af § 28, stk. 2, at der kan ansættes personer med andre kvalifikationer til at undervise i
enkelte fag.
Det fremgår endvidere af folkeskolelovens § 29a, at personale med lærer- eller pædagoguddannelse kan
varetage undervisningen i børnehaveklassen og på 1.-3- klassetrin. Det er en betingelse, at pædagogen på
1.-3- klassetrin varetager afgrænsede undervisningsopgaver inden for sine kompetencer og kvalifikationer.
Endelig fremgår det af folkeskolelovens § 30, at personer med pædagoguddannelse og andet personale
med relevante kvalifikationer kan varetage understøttende undervisningsopgaver.
Pædagoger, der varetager undervisningen i indskolingen er overenskomstmæssigt dækket af
overenskomstens § 2, stk. 1C, litra 8, jf. protokollat 2 (Skive-protokollatet) til overenskomsten for pædagoger
ved daginstitutioner, skolefritidsordninger, klubber mv.
Det fremgår af protokollatet, at det omfatter pædagoger, der
1. er ansat efter overenskomsten
skolefritidsordninger, klubber mv. til at
for
pædagogisk
uddannet
personale
ved
daginstitutioner,
2. varetager arbejdsopgaver omfattet af overenskomstens § 2, stk, pkt. C, og som
3. i indskolingen/skolestarten som en del af deres ansættelse som pædagog varetager
a) obligatoriske timer
b) med et fagrelateret indhold,
c) som pågældende har et eneansvar for.
Det fremgår af bemærkninger til ovennævnte bestemmelse, at pædagoger - ud over hvad der følger af
Protokollat 2 - ikke kan tillægges ansvar for den egentlige undervisning.
I situationen, hvor pædagogen alene varetager undervisning som eneansvarlig i indskolingen op til og med
3. klasse, er der hverken lovmæssigt eller overenskomstmæssigt nogen hindring for dette, og pædagogerne
er direkte dækket af overenskomsten indgået med BUPL.
Der er mellem Kommunernes Landsforening og FOA - Fag og Arbejde enighed om, at
pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter, der som en mindre del af deres ansættelse har
eneansvaret for at varetage undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner i børnehaveklassen og
på 1.-3. klassetrin, honoreres efter samme principper som pædagogerne; jf. Skive - protokollatet.