Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1411366_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdeling
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 5 (Alm. del):
I brev af 8. oktober 2014 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 5:
”Mener ministeren, at det skaber gode vilkår for inklusionen i folkesko-
len, når klassekvotienterne stiger, jf. DLF’s undersøgelse af den kommu-
nale budgetsituation på folkeskoleområdet 15/9-14, hvoraf fremgår, at
de foreløbige budgetter i hver tredje kommune ser ud til at medføre en
højere klassekvotient?”
Svar:
Klassekvotienterne er kun en af mange indikatorer for ressourcetilførslen
til skolerne. Der har i de senere år været en svagt stigende gennemsnitlig
klassekvotient, dvs. fra et niveau på godt 20 til lidt over 21 i den seneste
opgørelse, hvilket bl.a. hænger sammen med ændringer i skolestruktur og
tilpasning af klassedannelserne til det faldende elevtal.
Denne udvikling er ikke nødvendigvis udtryk for serviceforringelse, da
vurderingen heraf afhænger af den samlede lærer- og pædagogressource-
tildeling til de pågældende klasser og skoler, og hvordan ressourcerne an-
vendes i relation til elevernes konkrete undervisningsbehov.
I forhold til inklusion bemærkes, at der ikke er forskningsmæssigt belæg
for, at mindre klasser i sig selv fører til en vellykket proces. Undervis-
ningsministeriet har fået gennemført en række forskningskortlægninger
med fokus på inklusion og specialundervisning. Ingen af disse kortlæg-
ninger peger på, at mindre klasser vil styrke inklusion eller elever i særlige
læringssituationer. Der bliver heller ikke peget på, at mindre klassestør-
relser er med til at styrke det fagprofessionelle samarbejde eller forældre-
samarbejdet.
22-10-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Lovgivningen om inklusion af elever i den almindelige undervisning for-
udsætter, at skolerne for at understøtte alle elevers behov bl.a. anvender
undervisningsdifferentiering, holddannelse og to-voksenordninger. De
gennemførte forskningskortlægninger og resultater af det gennemførte
forsøg med tolærerordninger viser, at det er specifikke undervisningsme-
toder og målrettet anvendelse af to-voksenordninger og særlige ressour-
cepersoner, der har størst positiv effekt i forhold til forskellige målgrup-
per af elever med særlige behov.
Undervisningsministeriet understøtter kommunernes anvendelse af disse
effektfulde metoder bl.a. gennem læringskonsulenterne og Ressourcecen-
ter for folkeskolen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini