Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1424285_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdeling
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 49 (Alm. del):
I brev af 31. oktober 2014 har udvalget efter ønske fra Peter Juel Jensen
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 49:
”Vil ministeren ændre tilskudsreglerne, således at institutioner, der slår
sig sammen i en campus, ikke bliver straffet gennem et samlet lavere
tilskud? Begrundelse: Det koster ikke noget at lade institutionerne behol-
de deres fulde tilskud i forbindelse med fusion/campusdannelse, efter-
som de nugældende tilskudsregler får institutionerne (f.eks. i Kalund-
borg) til at afholde sig fra at slutte sig sammen. Det er forkert at straffe
institutioner, der gør det, der er det bedste for såvel de unge som for
lokalsamfundet. Man kunne tilmed argumentere for, at institutioner, der
går sammen, skulle have et midlertidigt ekstra tilskud til dækning af om-
kostningerne derved.”
Svar:
Jeg ligger i mit svar til grund, at der spørges til grundtilskud.
Jeg er grundlæggende ikke enig i, at institutioner, der slår sig sammen,
straffes.
Når institutioner slår sig sammen, er det begrundet i, at de ser nogle kva-
litative fordele ved at være fælles, at der kan være positive økonomiske
gevinster ved en fusion, og at de samlede fordele ved at fusionere over-
stiger eventuelle ulemper.
Når institutioner slår sig sammen, sker det efter Bekendtgørelse om
sammenlægning og spaltning af visse uddannelsesinstitutioner, jf. BEK
nr. 929 af 19/11/2002, og tilhørende vejledning, der kan findes på føl-
gende link:
24-11-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Adm/PDF08/Struktur_ud
bud/Instn_udvikling/Raad_fusion/081014_sammenlaegning_vejledning
.pdf
Én institution er, hvis der er tale om en erhvervsskole eller et offentligt
alment gymnasium, alene berettiget til ét grundtilskud (basisgrundtil-
skud). Hertil kommer en række tillæg til grundtilskuddet (fx lokalskoletil-
læg, byskoletillæg, udbudstilskud mv.).
Hvordan det endelige grundtilskud for en institution efter en fusionspro-
ces ser ud, afhænger af de fusionerende institutioners udbud og struktur
mv. før og efter fusionen og beror på en konkret vurdering af de objek-
tive kriterier for at være berettiget til tillæggene til grundtilskuddet.
En fusions fremadrettede grundtilskud indgår derefter som et parameter
i de fusionerende institutioners bestyrelsers samlede overvejelser om,
hvorvidt fusionen skal gennemføres.
Det bemærkes, at Undervisningsministeriet også har mulighed for at yde
fusionstilskud til udgifter i forbindelse med en sammenlægning, jf. også
finanslovens § 20.86. Sigtet med fusionstilskud er at give den enkelte
institution mulighed for hurtigere at nå frem til en stabil driftsøkonomisk
situation. I forbindelse med fusioner kan der være omkostninger, der kan
være en barriere for fusioner. Derfor kan ydes tilskud til ekstraordinære
engangsomkostninger forbundet med fusionen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini