Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1423391_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Lov- og
Kommunikationsafdelingen
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 34 (Alm. del):
I brev af 28. oktober 2014 har udvalget efter ønske fra Anni Mathiessen
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 34:
”Er det i fortsættelse af samråd den 21. oktober 2014 og i lyset af, at der
er stor forskel på, om kommuner økonomisk støtter op om forældres
ønske om at flytte elever med særlige behov til specialefterskoler, efter
ministerens opfattelse rimeligt, at elever med særlige behov i folkeskolen
forfordeles for elever med særlige behov på specialundervisningsefter-
skoler, eller med andre ord, om pengene bør følge en elev med særlige
behov, hvis eleven flytter fra folkeskolen til en specialefterskole?”
Svar:
Det er efter de gældende tilskudsregler i friskolelovgivningen et grund-
læggende princip, at tilskud fra staten ikke afhænger af det lokale service-
niveau i den enkelte kommunes egne folkeskoler. Dette gælder generelt
for alle frie skoler og alle elever, uanset om eleven har behov for special-
undervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Det tilskud, staten yder til frie skoler, er derfor et generelt driftstilskud,
som skolerne frit disponerer over ved anvendelse af tilskud under ét.
Tilskuddet beregnes ud fra antal årselever ved skolen ud fra forskellige
kriterier og hensyn, herunder særligt tilskud til specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand.
Det gennemsnitlige tilskud pr. årselev fastsættes på de årlige finanslove
med udgangspunkt i summen af den seneste regnskabsopgjorte udgift pr.
elev i folkeskolen. Heraf afsættes på finansloven særlige tilskud til fx spe-
cialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Det skal endvidere bemærkes, at der er tale om delvist tilskud, idet en fri
skole skal have andre indtægter end statstilskuddene (lovens § 11).
20-11-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Hvis det er kommunalbestyrelsen, der henviser eleven til en godkendt
efterskole (folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr. 4), skal det bemærkes, at
henvisningen kun kan ske efter overenskomst med den pågældende fri
grundskole. Det er således kommunalbestyrelsen og den godkendte ef-
terskole, der i hvert enkelt tilfælde fastsætter de nærmere vilkår for hen-
visningen af den pågældende elev, herunder også de økonomiske vilkår
for henvisningen.
I tilfælde, hvor der er tale om, at det er forældrene, der har valgt, at deres
barn skal skifte fra en folkeskole til en efterskole, udløser eleven tilskud
fra staten som anført foran, herunder evt. særligt tilskud til specialunder-
visning.
Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvori skolen ligger, eller hvori
eleven er tilmeldt folkeregistret, kan efter § 29 i lov om efterskoler, hus-
holdningsskoler og håndarbejdsskoler yde tilskud til specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand. Lovens § 29 giver ikke mulighed for
at forpligte kommunalbestyrelserne til at fastlægge en ensartet praksis
kommunerne i mellem for at yde tilskud til specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand.
Jeg finder heller ikke, at der er behov herfor.
Med venlig hilsen
Christine Antorini