Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1422824_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Lov- og
Kommunikationsafdelingen
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 29 (Alm. del):
I brev af 24. oktober 2014 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 29:
”Vil ministeren i fortsættelse af samråd den 21. oktober 2014 oplyse,
hvilke overvejelser den forskellige praksis i kommunerne med hensyn til
at sende penge med elever med behov for specialundervisning, som flyt-
ter til frie grundskoler giver ministeren anledning til?”
Svar:
Det er efter de gældende tilskudsregler i friskolelovgivningen et grund-
læggende princip, at tilskud fra staten ikke afhænger af det lokale service-
niveau i den enkelte kommunes egne folkeskoler. Dette gælder generelt
for alle frie skoler og alle elever, uanset om eleven har behov for special-
undervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Det tilskud, staten yder til frie grundskoler, er derfor et generelt driftstil-
skud, som skolerne frit disponerer over ved anvendelse af tilskud under
ét (friskolelovens §§ 10 og 18). Tilskuddet beregnes ud fra antal årselever
ved skolen ud fra forskellige kriterier og hensyn, herunder særligt tilskud
til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Det gennemsnitlige tilskud pr. årselev fastsættes på de årlige finanslove
med udgangspunkt i summen af den seneste regnskabsopgjorte udgift pr.
elev i folkeskolen. Heraf afsættes på finansloven særlige tilskud til fx spe-
cialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Det skal endvidere bemærkes, at der er tale om delvist tilskud, idet en fri
grundskole skal have andre indtægter end statstilskuddene (lovens § 20).
Mit svar af 15. september 2014 på udvalget spørgsmål 240 (Alm. del)
indeholder en beskrivelse af tilskud i forhold til to forskellige tilfælde,
hvor en elev med behov for specialundervisning skifter fra en folkeskole
til en fri grundskole.
20-11-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Hvis det er kommunalbestyrelsen, der henviser eleven til en fri grund-
skole (folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr. 3), skal det bemærkes, at henvis-
ningen kun kan ske efter overenskomst med den pågældende fri grund-
skole. Det er således kommunalbestyrelsen og den fri grundskole, der i
hvert enkelt tilfælde fastsætter de nærmere vilkår for henvisningen af den
pågældende elev, herunder også de økonomiske vilkår for henvisningen.
I tilfælde, hvor der er tale om, at det er forældrene, der har valgt, at deres
barn skal skifte fra en folkeskole til en fri grundskole, udløser eleven
tilskud fra staten som anført foran, herunder evt. særligt tilskud til speci-
alundervisning.
Kommunalbestyrelsen i skolekommunen eller elevens bopælskommune
kan efter friskolelovens § 23, nr. 3, yde tilskud til specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand samt til særlig støtteundervisning i
dansk af tosprogede elever.
Det fremgår af forarbejderne til § 23 i friskoleloven (lovforslag nr. L 192
af 8. maj 1991), at:
"Tilskud i henhold til nr. 2 og nr. 3 ydes ikke som tilskud til nedbringelse
af skolepengene for bestemte elever, men som generelle tilskud til sko-
len."
Som det fremgår, giver friskolelovens § 23, nr. 3, således kommunalbe-
styrelsen hjemmel til at yde et generelt tilskud til specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand og særlig støtteundervisning i dansk af
tosprogede elever. Det er op til kommunalbestyrelsen at beslutte, hvor-
vidt og i hvilket omfang kommunalbestyrelsen vil yde et generelt tilskud
til en friskole i henhold til friskolelovens § 23, nr. 3.
Friskolelovens § 23, nr. 3, giver ikke mulighed for at forpligte kommu-
nalbestyrelserne til at fastlægge en ensartet praksis kommunerne i mellem
for at yde generelle tilskud til specialundervisning og anden specialpæda-
gogisk bistand.
Jeg finder heller ikke, at der er behov herfor.
Med venlig hilsen
Christine Antorini