Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1532123_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdeling
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 278 (Alm. del):
I brev af 13. maj 2015 har udvalget efter ønske fra Peter Juel Jensen (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 278:
”Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af folkeskolens elever,
der er en del af den almindelige undervisning i folkeskolen, og hvor stor
en andel af unge, der benytter specialskoletilbud? Ministeren bedes så
vidt muligt vise de respektive andele år for år fra 2001 og frem til i dag
(hvor andelen er 95,2 pct.).”
Svar:
Tabel 1 nedenfor viser udviklingen i inklusionsgraden (andelen af elever,
der er en del af den almindelige undervisning) og andelen af elever, der
benytter specialskoletilbud. Undervisningsministeriets statistikberedskab
indeholder ikke tal for inklusionsgrad og andel af elever i specialskoletil-
bud før skoleåret 2003/2004.
Ansvaret for og organiseringen af specialundervisningen blev ændret i
forbindelse med kommunalreformen i 2007, hvor primærkommunerne
fik det samlede ansvar for specialundervisningen, hvor det hidtil havde
været delt med amtskommunerne. Der er således et vist spring i andelen
af elever i specialskoler m.v. fra 2006/07 til 2007/08.
Tabel 1: Antal elever i kommunale skoler i alt og i specialskoler
samt inklusionsgrad, 2004/05-2013/14
Elever i kom-
munale skoler
i alt
Heraf i segre-
gerede tilbud
- Heraf speci-
alskoler m.v.*
20-05-2015
2003/2004 2004/05 2005/06 2006/07 2007/08 2008/09 2009/10 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14
595.177 602.880 602.305 601.338 603.908 597.762 594.922 591.246 579.250 581.089 574.522
26.637
2.515
29.118
2.728
30.056
2.624
31.687
4.467
29.814
13.173
32.373
13.529
33.204
13.535
34.118
13.216
31.378
12.250
30.976
11.870
27.360
11.521
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om, hvor stor en andel af folkeskolens elever, der er en del af den almindelige undervisning i folkeskolen, og hvor stor en andel af unge, der benytter specialskoletilbud, til undervisningsministeren
1532123_0002.png
2
Inklusionsgrad
Andel elever
på specialsko-
ler m.v.*
95,5%
0,4%
95,2%
0,5%
95,0%
0,4%
94,7%
0,7%
95,1%
2,2%
94,6%
2,3%
94,4%
2,3%
94,2%
2,2%
94,6%
2,1%
94,7%
2,0%
95,2%
2,0%
Anm.: Kommunale skoler dækker over folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, speci-
alskoler samt dagbehandlingshjem og anbringelsessteder.
Anm. Indtil 2006/07 indsamles data på skoleniveau, mens det fra 2007/08 er indsamlet
på individniveau. Der er derfor en større usikkerhed forbundet med tallene før skole-
året 2007/2008.
Anm. Bemærk, at organiseringen af specialundervisningen blev ændret i forbindelse
med kommunalreformen i 2007, hvilket ses af tallene fra 2007/08 og frem.
*’Specialskoler mv.’ dækker over alle elever på specialskoler samt dagbehandlingshjem
og anbringelsessteder.
Kilde: Undervisningsministeriet
Med venlig hilsen
Christine Antorini