Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1415849_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 26 (Alm. del):
I brev af 23. oktober 2014 har udvalget efter ønske fra Eva Kjer Hansen
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 26:
”Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang der arbejdes med ef-
fektmålinger og evidensbaseret dokumentation inden for hele ministeri-
ets ressort med en angivelse af, på hvilke områder effektmåling indgår
som en integreret del af opgaveløsningen, og på hvilke områder der ikke
stilles krav om effektmåling eller kontraktstyring.”
Svar:
Det er min ambition, at udviklingen af uddannelsesområdet skal basere
sig på viden om, hvad der virker. Den vidensbaserede tilgang danner
grundlaget for både reformerne af folkeskolen og erhvervsuddannelserne
samt ministeriets forsøgs- og udviklingsarbejde, ligesom der løbende
arbejdes med opfølgning og effektmåling på ministeriets indsatser og
initiativer. På hele ministerområdet arbejdes med at etablere det bedst
mulige datamæssige grundlag for måling af effekt og kvalitet, herunder
ved etablering af et datavarehus for uddannelsesområderne.
Med de konkrete reformer af henholdsvis folkeskolen og erhvervsud-
dannelserne har Folketinget opstillet nationale mål for uddannelsesom-
rådernes udvikling, bl.a. at alle børn, skal blive så dygtige, som de kan, at
trivslen skal øges, og betydningen af social baggrund mindskes. Målene
operationaliseres i klare, enkle og målbare resultatmål. Der er med de nye
reformer dermed et øget fokus på effektmåling.
For så vidt angår folkeskolen, som er en kommunal opgave, reguleres
opgavevaretagelsen gennem lovgivning og bekendtgørelser. Herudover
aftales mål og rammer i de årlige økonomiaftaler mellem regeringen og
KL. Kommunalbestyrelserne skal blandt andet hvert andet år udarbejde
04-11-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
en kvalitetsrapport, der skal vise, hvordan kommunen og dens skoler
lever op til de udmeldte politiske mål.
For så vidt angår erhvervsuddannelserne suppleres den retlige regulering
blandt andet ved, at erhvervsskolerne hvert år skal udarbejde handlings-
planer for hver enkelt skole. Handlingsplanerne skal fremover vise,
hvordan skolen lever op til de udmeldte politiske mål. Konceptet for
handlingsplanerne er under revision i lyset af erhvervsuddannelsesrefor-
men og de fire nationale mål.
Som led i både folkeskolereformen og erhvervsuddannelsesreformen er
der endvidere aftalt en videreudvikling af kvalitetstilsynet af uddannel-
serne, hvor der bl.a. opstilles målbare indikatorer til at monitorere og
følge op på de centralt fastlagte kvalitetsmål på de forskellige uddannel-
ses- og institutionsområder.
For at følge implementeringen og effekten af både folkeskolereformen
og erhvervsuddannelsesreformen er der desuden iværksat følgeforsk-
ningsprogrammer med fokus på evaluering og effekt med henblik på at
tilvejebringe forskningsbaseret viden.
I ministeriets styring af uddannelsesområderne anvendes ikke egentlig
kontraktstyring, men de forskellige uddannelsesområder er omfattet af
forskellige uddannelseslove, bekendtgørelser m.v. For så vidt angår de
frie skoleområder og produktionsskoler er styringen i dag ikke knyttet an
til kontraktlignende redskaber.
På de gymnasiale uddannelser, hvor der i dag ikke er fastsat nationale mål
for elevernes udvikling, agter regeringen at fremkomme med et gymna-
sieudspil, der skal styrke kvaliteten og fagligheden i de gymnasiale ud-
dannelser bl.a. med henblik på i øget omfang at kunne arbejde med ef-
fektmåling.
Med venlig hilsen
Christine Antorini