Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1528635_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 241 (Alm. del):
I brev af 17. april 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 241:
”Vil ministeren i fortsættelse af samråd 14/4-15 – evt. med bidrag fra
uddannelses- og forskningsministeren - oplyse, hvordan de videregående
uddannelsesinstitutioner vurderer studerende, som har gået på Steiner-
skolernes ungdomsuddannelse, fsva. de studerendes faglige niveau og
kompetencer, og hvordan disse studerende i praksis klarer sig på de vide-
regående uddannelser?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende bidrag
fra uddannelsesministeren:
"Ansøgere til videregående uddannelse med en 12-årig uddannelse på en
Rudolf Steiner skole og et afgangsvidnesbyrd kan søge om optag i kvote
2. Praksis vil være forskellig på uddannelsesinstitutionerne.
Til erhvervsakademi- og professionshøjskoleuddannelserne skal instituti-
onerne foretage en individuel vurdering af ansøgerens kompetencer.
Vurderingen skal bygge på oplysninger om ansøgers samlede viden, fær-
digheder og kompetencer uanset, hvor de er erhvervet. Skønnes ansøge-
ren at have faglige kvalifikationer, der kan sidestilles med de fastsatte
adgangskrav, og vurderer institutionen, at ansøgeren vil kunne gennem-
føre uddannelsen, så gives ansøgeren lov til at få vurderet sin ansøgning i
forhold til optagelse i kvote 2.
Universiteterne og de kunstneriske videregående uddannelsesinstitutio-
ner kan give ansøgere lov til at søge optagelse på et andet grundlag end
de forudsatte adgangskrav, hvis ansøgeren har faglige kvalifikationer, der
kan sidestilles hermed, og institutionen skønner, at ansøgeren vil kunne
gennemføre uddannelsen. Uddannelsesinstitutionerne kan gøre optaget
12-05-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om - evt. med bidrag fra uddannelses- og forskningsministeren oplyse, hvordan de videregående uddannelsesinstitutioner vurderer studerende, som har gået på Steinerskolernes ungdomsuddannelse, fsva. de studerendes faglige niveau og kompetencer, og hvordan disse studerende i praksis klarer sig på de videregående uddannelser, til undervisningsministeren
2
betinget af, at ansøgeren senest inden studiestart består supplerende prø-
ver for at dokumentere de nødvendige kvalifikationer."
Det kan oplyses, at den lille gruppe af elever fra de seks Rudolf Steiner-
skoler, der udbyder 11.-12. klassetrin, (ifølge skolernes oplysninger ca.
200 om året) ikke følges særskilt i Undervisningsministeriets eller Ud-
dannelses- og Forskningsministeriets databeredskab i forhold til over-
gang fra ungdomsuddannelse til de videregående uddannelser.
Rudolf Steiner-skolerne har selv i det materiale, som de har fremsendt til
Børne- og Undervisningsudvalget, henvist til to undersøgelser, der bl.a.
berører elever fra skolernes videre færd i uddannelsessystemet. Det dre-
jer sig om dels en undersøgelse fra 2003 fra konsulentfirmaet Credocon-
sult A/S, dels en undersøgelse fra 2012 fra en forskergruppe ved Dan-
marks Pædagogiske Universitet.
Begge undersøgelser er iværksat på skolernes foranledning – sidstnævnte
med det sigte at danne grundlag for ansøgning om statslig anerkendelse
af 11.-12. klasse på skolerne. Undersøgelserne påviser angivelig, at en
stor del af eleverne fra skolerne (ca. 70 pct.) ender med at gennemføre en
mellemlang eller lang videregående uddannelse, og at eleverne er mere
motiverede for den videregående uddannelse, som de ender med at væl-
ge, end gennemsnittet og derfor har mindre frafald og kortere studietid.
Med venlig hilsen
Christine Antorini