Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1523435_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 239 (Alm. del):
I brev af 17. april 2015 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Eva Kjer Hansen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 239:
”Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang ansøgere til et gymnasium bliver
afvist, blot fordi de bor længst væk fra det ansøgte gymnasium?”
Svar:
Ministeriet har ikke data, der kan danne grundlag for en kvantitativ be-
svarelse af spørgsmålet om, hvor mange ansøgere der som led i elevfor-
delingen fortrænges af ansøgere med kortere transporttid til et givet
gymnasium. Det kan dog oplyses, at oplysninger fra Danske Regioner
peger på, at 97 pct. af ansøgerne sidste år fik opfyldt deres 1. prioritet, og
kun én pct. blev henvist til en skole, som de ikke havde angivet i deres
prioriterede ønsker.
Optagelsesproceduren til ungdomsuddannelser omfatter flere faser.
Eleverne i 9. og 10. klasse udfylder deres ansøgning om ungdomsuddan-
nelse som led i deres uddannelsesplan. De kan anføre op til fem priorite-
rede uddannelsesønsker i deres uddannelsesplan, og en elev, der i sit hø-
jest prioriterede uddannelsesønske har en gymnasial uddannelse, skal
anføre mindst to yderligere uddannelsesønsker. Et uddannelsesønske
består af en konkret uddannelse kombineret med en konkret uddannel-
sesinstitution.
Ansøgningen vurderes først på den institution, der er omfattet af det
højest prioriterede uddannelsesønske. Først afgøres det, om ansøgeren er
optagelsesberettiget på den ønskede uddannelse – dvs. har ret til en plads
på uddannelsen ét eller andet sted. Hvis det er tilfældet, tages der derefter
stilling til, om ansøgeren uden videre kan optages på selve institutionen.
27-04-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 239: MFU spm. om, i hvilket omfang ansøgere til et gymnasium bliver afvist, blot fordi de bor længst væk fra det ansøgte gymnasium, til undervisningsministeren
2
Hvis en institution har flere optagelsesberettigede ansøgere med 1. prio-
ritet til henholdsvis stx- og hf-uddannelsen end den optagelseskapacitet,
som er fastsat for institutionen, afgør fordelingsudvalget, hvilke af 1.-
prioritetsansøgerne som skal have tildelt de pladser, der er til rådighed.
Derudover afgør udvalget fordelingen af de ansøgere, der ikke optages
på den institution, som de har angivet som 1. prioritet.
Ved fordelingsudvalgets afgørelse om elevfordelingen er det primære
fordelingskriterium transporttiden mellem ansøgerens bopæl og instituti-
onen. Transporttidskriteriet er objektivt i den forstand, at det altid kan
afgøres, hvilken af flere ansøgere der har den korteste transporttid med
offentlig transport mellem bopæl og institution (i al fald, når fordelings-
udvalget har fastlagt, hvordan det konkret skal beregnes).
Optagelsesbekendtgørelsen indeholder dog visse modifikationer til
transporttidskriteriet. Disse omfatter bl.a. følgende tilfældegrupper:
Ansøgere til pre-IB-forløb, aspergerklasser, særlige forløb for Team
Danmark- eller MGK-elever m.v.
Ansøgere, der på grund af geografiske forhold ikke på anden måde
kan få plads på en institution inden for en rimelig geografisk afstand
fra sin bopæl.
Ansøgere til institutioner med en godkendt særlig profil med relevan-
te individuelle faglige forudsætninger.
Ansøgere med et handicap..
Ansøgere, der i deres forhåndstilkendegivelse har ønske om bestemte
sjældne studieretninger.
Det følger altså af reglerne, at der kan være ansøgere, som ikke vil få
opfyldt deres 1. prioritet, fordi de bor længere væk fra – eller rettere med
længere transporttid til – gymnasiet end andre. Det betyder dog ikke, at
de bliver afvist, da de har krav på en uddannelsesplads et andet sted.
Fordelingsudvalget må derfor med respekt for de næstfølgende priorite-
rede uddannelsesønsker – der efter omstændighederne kan ligge uden for
udvalgets saglige og geografiske område – og fordelingsreglerne drage
omsorg for, at ansøgeren får en uddannelsesplads, om muligt blandt de
afgivne ønsker.
Med venlig hilsen
Christine Antorini