Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Undervisningsministeriet
April 2015
Beskrivelse af den nationale trivselsundersøgelse
Børne- og Undervisningsudvalget har i udvalgsspørgsmål 234 af 7. april 2015 bedt om en beskrivelse af
den nationale trivselsmåling i folkeskolen.
Baggrund om den nationale trivselsmåling
Et af folkeskolereformens tre nationale mål er, at elevernes trivsel skal styrkes. Det er et centralt ele-
ment i kommunernes og skolernes arbejde med at udvikle kvaliteten i folkeskolen, at de skal følge bør-
nenes trivsel på de enkelte skoler. Alle landets folkeskoler skal derfor gennemføre en trivselsmåling
hvert år. Spørgsmålene i trivselsmålingen er udviklet på baggrund af anbefalingerne fra en ekspertgrup-
pe, som blev nedsat af Undervisningsministeriet i 2014. Spørgsmålene er i foråret 2014 blevet afprøvet
af SFI og efterfølgende justeret af ekspertgruppen. SFI har i dette arbejde også undersøgt, at elever på
alle klassetrin kan gennemføre besvarelsen i løbet af en lektion inklusiv opstart og afrunding.
Trivselsmålingen består af 40 spørgsmål for elever på mellemtrinnet og i udskolingen (4.-9. klasse). Ele-
ver i indskolingen (børnehaveklassen og 1.-3. klasse) får 20 mere enkle spørgsmål. Det er muligt at be-
nytte højtlæsningsfunktion for alle elever.
De tilbagevendende målinger af elevernes trivsel vil udgøre et grundlag for, at kommuner og skoler kan
arbejde systematisk med trivsel og undervisningsmiljø. Det betyder også, at elevernes trivsel vil blive
fulgt blandt andet gennem Undervisningsministeriets årlige statusredegørelse.
Trivselsundersøgelse i skoleåret 2014/2015
Den nationale trivselsmåling er blevet gennemført første gang fra den 26. januar til den 24. marts 2015.
I perioden har skolerne frit kunnet tilrettelægge, hvornår de enkelte klasser gennemfører trivselsmålin-
gen.
Trivselsmålingen er i 2015 gennemført som en digital spørgeskemaundersøgelse, der forestået af TNS
Gallup. Eleverne har skullet tilgå trivselsmålingen ved hjælp af deres UNI•Login og besvare spørgsmå-
lene elektronisk.
Resultater af trivselsmålingen i skoleåret 2014/2015
Undervisningsministeriet offentliggjorde den 21. april 2015 de første resultater for trivselsmålingen i
skoleåret 2014/2015 i form af svarene på de enkelte spørgsmål. På landsplan tegner der sig overordnet
et positivt billede af elevernes trivsel og undervisningsmiljøet på landets skoler. Der er dog også
spørgsmål, hvor svarfordelingen ikke er entydig positiv. På det foreliggende grundlag er der imidlertid
ikke belæg for at vurdere, hvorvidt resultaterne er udtryk for god eller dårlig trivsel. Se endvidere ved-
lagte notat.
Samtidig har skoler og kommuner fået afgang til egne resultater af trivselsmålingen i form af rapporter,
som viser, hvordan eleverne har svaret på de enkelte spørgsmål i trivselsmålingen. Rapporterne viser
klassens besvarelser som det laveste niveau. Af hensyn til elevernes anonymitet vises der ikke resultater,
hvis færre end tre elever har svaret.
1
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
April 2015
Resultatrapporterne skal danne grundlag for, at man lokalt i den enkelte kommune eller på den enkelte
skole kan vurdere, om der er områder, hvor der er grund til at igangsætte indsatser for at styrke trivslen
og undervisningsmiljøet. Der kan dannes en meget læsevenlig rapport, som egner sig til præsentation af
resultaterne for elever og forældre.
Undervisningsministeriet er i gang med en nærmere analyse af besvarelserne i trivselsmålingen i 2015.
Det skal føre til, at der opstilles en samlet indikator samt indikatorer for specifikke områder af trivsel.
Indikatorer for trivsel vil indgå i Undervisningsministeriets årlige statusredegørelse om folkeskolen.
Kommuner og skoler vil fremover få adgang til resultater og indikatorer i Undervisningsministeriets
ledelsesinformationssystem (LIS) sammen med øvrige indikatorer, som er obligatoriske i kommunernes
kvalitetsrapporter.
Den nationale trivselsundersøgelse fra skoleåret 2015/16 og frem
Til de kommende trivselsmålinger fra skoleåret 2015/16 og frem etableres et nyt måleværktøj til triv-
selsmålingen, som stilles gratis til rådighed for kommuner og skoler. Heri kan der også tilvælges et mo-
dul om undervisningsmiljø, så trivselsmålingen og undervisningsmiljøvurderingen kan gennemføres
som én samlet undersøgelse. Kommunerne kan også vælge at benytte eget måleværktøj under forud-
sætning af, at værktøjet opfylder en række krav til blandt andet kapacitet. Spørgerammen for trivselsmå-
lingen er obligatorisk og fast uanset valg af måleværktøj. En nærmere beskrivelse heraf vil fremgå af
bekendtgørelsen om trivselsmålingen, som udstedes i 2015.
2