Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1523012_0001.png
Trivsel i folkeskolen, 2015
Den første nationale trivselsmåling i folkeskolen er gennemført i perioden 26. januar til 24.
marts 2015. Trivselsmålingen er indført som led i folkeskolereformen og skal give mulig-
hed for at følge op på det politiske mål om, at elevernes trivsel skal øges. Ca. 470.000 ele-
ver fra næsten samtlige af landets folkeskoler har deltaget i trivselsmålingen i 2015. Der er
således modtaget besvarelser fra 85 procent af alle folkeskoleelever i børnehaveklassen
og 1.-9. klasse.
I dette notat vises fordelingen af svar på hvert spørgsmål i spørgeskemaet for henholdsvis
børnehaveklassen-3. klasse (20 spørgsmål) og 4.-9. klasse (40 spørgsmål). Svarfordelinger-
ne vises på landsplan samlet set samt for de enkelte klassetrin
1
.
Da der i 2015 er tale om en baselinemåling, foreligger der ikke resultater fra tidligere un-
dersøgelser, som de aktuelle resultater kan holdes op imod. Det vil med den årlige natio-
nale trivselsmåling blive muligt fremover at følge udviklingen på klasse-, skole- og kom-
muneniveau samt nationalt.
Resultaterne fra trivselsmålingen skal danne grundlag for det lokale arbejde med elever-
nes trivsel og undervisningsmiljø, for eksempel i form af indsatser i de enkelte klasser med
henblik på at styrke trivslen eller i forvaltningens behandling af trivsel i den kommunale
kvalitetsrapport.
For kommunerne bliver trivselsmålingen en del af kvalitetsrapportens afrapportering på,
hvordan det står til med elevernes trivsel på kommunens folkeskoler, og hvordan kommu-
nen vil arbejde med området.
Elever vil få præsenteret klassens resultater af deres lærer. Ligeledes vil forældre få præ-
senteret klassens resultater af læreren eller skolelederen, så de kan indgå i dialog med
skolen og støtte aktivt op om indsatser for at styrke elevernes trivsel.
1
Enkelte spørgsmål opfatter eleverne forskelligt afhængigt af deres alder. Hvis en skole fx ønsker at
sammenlige sig mod landstallene, anbefales det derfor, at skolen så vidt muligt sammenligner på
klassetrinsniveau.
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0002.png
Side 2 af 29
Bilag 1: Svarfordelinger på landsplan for 0.-3. klassetrin
Spørgsmål 1:
Er du glad for din skole?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 2:
Er du glad for din klasse?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 3:
Føler du dig alene i skolen?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Spørgsmål 4:
Kan du lide pauserne i skolen?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 5:
Er du glad for dine lærere?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 6:
Har du ondt i maven, når du er i skole?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Antal
5.363
51.632
140.558
Antal
4.960
51.730
140.190
Antal
12.743
70.541
113.000
Antal
7.386
47.701
142.703
Antal
4.216
32.119
160.153
Antal
11.911
76.777
107.817
Procent
3
26
71
Procent
3
26
71
Procent
6
36
58
Procent
4
24
72
Procent
2
16
82
Procent
6
39
55
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0003.png
Side 3 af 29
Spørgsmål 7:
Har du ondt i hovedet, når du er i
skole?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Spørgsmål 8:
Er du god til at løse dine problemer?
Nej
Ja, nogle gange
Ja, for det meste
Spørgsmål 9:
Kan du koncentrere dig i timerne?
Nej
Ja, nogle gange
Ja, for det meste
Spørgsmål 10:
Er I gode til at hjælpe hinanden i
klassen?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 11:
Tror du, at de andre børn i klassen kan
lide dig?
Nej
Ja, nogle stykker
Ja, de fleste
Spørgsmål 12:
Er lærerne gode til at hjælpe dig i
skolen?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Antal
Procent
15.437
78.814
103.011
Antal
22.075
88.966
82.389
Antal
15.225
78.786
102.739
Antal
8
40
52
Procent
11
46
43
Procent
8
40
52
Procent
8.288
72.947
113.937
Antal
4
37
58
Procent
11.079
70.804
109.666
Antal
6
37
57
Procent
5.229
36.763
154.896
3
19
79
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0004.png
Side 4 af 29
Spørgsmål 13:
Er der nogen, der driller dig, så du
bliver ked af det?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Spørgsmål 14:
Er du bange for, at de andre børn
griner ad dig i skolen?
Ja, meget
Ja, lidt
Nej
Spørgsmål 15:
Er du med til at bestemme, hvad I skal
lave i timerne?
Nej
Ja, nogle gange
Ja, tit
Spørgsmål 16:
Er timerne kedelige?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Spørgsmål 17:
Lærer du noget spændende i skolen?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 18:
Er det svært at høre, hvad læreren
siger i timerne?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Antal
Procent
17.990
85.194
90.610
Antal
9
44
47
Procent
18.638
47.552
127.447
Antal
10
25
66
Procent
95.481
83.743
15.064
Antal
24.007
90.010
82.249
Antal
11.249
64.266
121.606
Antal
49
43
8
Procent
12
46
42
Procent
6
33
62
Procent
22.490
82.429
92.007
11
42
47
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0005.png
Side 5 af 29
Spørgsmål 19:
Er jeres klasselokale rart at være i?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 20:
Er toiletterne på skolen rene?
Nej
Ja, nogle gange
Ja, for det meste
Antal
13.200
55.163
127.932
Antal
93.161
76.984
25.619
Procent
7
28
65
Procent
48
39
13
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0006.png
Side 6 af 29
Bilag 2: Svarfordelinger for 0.-3. klassetrin nedbrudt på klassetrin
Spørgsmål 1:
Er du glad for din skole?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 2:
Er du glad for din klasse?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 3:
Føler du dig alene i skolen?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Spørgsmål 4:
Kan du lide pauserne i skolen?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 5:
Er du glad for dine lærere?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 6:
Har du ondt i maven, når du er i
skole?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Klassetrin 0
Antal
1.393
8.801
39.556
Klassetrin 0
Antal
1.278
9.694
38.694
Klassetrin 0
Antal
4.720
17.099
27.667
Klassetrin 0
Antal
2.435
9.174
38.067
Klassetrin 0
Antal
1.328
6.356
41.996
Klassetrin 0
Antal
3.614
18.816
27.054
Procent
7
38
55
Procent
3
13
85
Procent
5
18
77
Procent
10
35
56
Procent
3
20
78
Procent
3
18
80
Klassetrin 1
Antal
1.548
11.877
34.679
Klassetrin 1
Antal
1.414
12.672
33.780
Klassetrin 1
Antal
3.830
18.608
25.271
Klassetrin 1
Antal
1.983
11.489
34.600
Klassetrin 1
Antal
1.127
7.494
39.187
Klassetrin 1
Antal
3.682
20.508
23.622
Procent
8
43
49
Procent
2
16
82
Procent
4
24
72
Procent
8
39
53
Procent
3
26
71
Procent
3
25
72
Klassetrin 2
Antal
1.258
14.738
34.263
Klassetrin 2
Antal
1.127
14.501
34.486
Klassetrin 2
Antal
2.459
18.560
28.927
Klassetrin 2
Antal
1.577
13.446
35.313
Klassetrin 2
Antal
848
8.187
40.957
Klassetrin 2
Antal
2.601
20.000
27.361
Procent
5
40
55
Procent
2
16
82
Procent
3
27
70
Procent
5
37
58
Procent
2
29
69
Procent
3
29
68
Klassetrin 3
Antal
1.164
16.216
32.060
Klassetrin 3
Antal
1.141
14.863
33.230
Klassetrin 3
Antal
1.734
16.274
31.135
Klassetrin 3
Antal
1.391
13.592
34.723
Klassetrin 3
Antal
913
10.082
38.013
Klassetrin 3
Antal
2.014
17.453
29.780
Procent
4
35
60
Procent
2
21
78
Procent
3
27
70
Procent
4
33
63
Procent
2
30
67
Procent
2
33
65
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0007.png
Side 7 af 29
Spørgsmål 7:
Har du ondt i hovedet, når du er i
skole?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Spørgsmål 8:
Er du god til at løse dine proble-
mer?
Nej
Ja, nogle gange
Ja, for det meste
Spørgsmål 9:
Kan du koncentrere dig i timerne?
Nej
Ja, nogle gange
Ja, for det meste
Spørgsmål 10:
Er I gode til at hjælpe hinanden i
klassen?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 11:
Tror du, at de andre børn i klassen
kan lide dig?
Nej
Ja, nogle stykker
Ja, de fleste
Spørgsmål 12:
Er lærerne gode til at hjælpe dig i
skolen?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Klassetrin 0
Antal
3.916
15.806
29.808
Klassetrin 0
Antal
6.600
20.467
21.969
Klassetrin 0
Antal
4.825
17.259
27.427
Klassetrin 0
Antal
2.080
12.948
34.257
Klassetrin 0
Antal
2.763
19.144
27.039
Klassetrin 0
Antal
1.326
6.837
41.410
Procent
3
14
84
Procent
6
39
55
Procent
4
26
70
Procent
10
35
55
Procent
13
42
45
Procent
8
32
60
Klassetrin 1
Antal
4.680
19.838
23.415
Klassetrin 1
Antal
5.815
22.068
18.927
Klassetrin 1
Antal
4.521
20.079
23.064
Klassetrin 1
Antal
2.150
16.587
28.498
Klassetrin 1
Antal
3.270
18.066
25.187
Klassetrin 1
Antal
1.462
8.444
37.970
Procent
3
18
79
Procent
7
39
54
Procent
5
35
60
Procent
9
42
48
Procent
12
47
40
Procent
10
41
49
Klassetrin 2
Antal
3.769
21.974
24.455
Klassetrin 2
Antal
5.135
23.905
20.072
Klassetrin 2
Antal
3.278
21.377
25.442
Klassetrin 2
Antal
2.027
21.243
26.341
Klassetrin 2
Antal
2.797
17.218
28.466
Klassetrin 2
Antal
1.201
9.900
39.024
Procent
2
20
78
Procent
6
36
59
Procent
4
43
53
Procent
7
43
51
Procent
10
49
41
Procent
8
44
49
Klassetrin 3
Antal
3.072
21.196
25.333
Klassetrin 3
Antal
4.525
22.526
21.421
Klassetrin 3
Antal
2.601
20.071
26.806
Klassetrin 3
Antal
2.031
22.169
24.841
Klassetrin 3
Antal
2.249
16.376
28.974
Klassetrin 3
Antal
1.240
11.582
36.492
Procent
3
23
74
Procent
5
34
61
Procent
4
45
51
Procent
5
41
54
Procent
9
46
44
Procent
6
43
51
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0008.png
Side 8 af 29
Spørgsmål 13:
Er der nogen, der driller dig, så du
bliver ked af det?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Spørgsmål 14:
Er du bange for, at de andre børn
griner ad dig i skolen?
Ja, meget
Ja, lidt
Nej
Spørgsmål 15:
Er du med til at bestemme, hvad I
skal lave i timerne?
Nej
Ja, nogle gange
Ja, tit
Spørgsmål 16:
Er timerne kedelige?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Spørgsmål 17:
Lærer du noget spændende i
skolen?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 18:
Er det svært at høre, hvad læreren
siger i timerne?
Ja, tit
Ja, nogle gange
Nej
Klassetrin 0
Antal
5.765
23.648
19.950
Klassetrin 0
Antal
5.199
8.620
35.282
Klassetrin 0
Antal
23.857
18.884
6.260
Klassetrin 0
Antal
7.740
16.413
25.306
Klassetrin 0
Antal
3.124
10.794
35.553
Klassetrin 0
Antal
7.521
18.115
23.756
Procent
15
37
48
Procent
6
22
72
Procent
16
33
51
Procent
49
39
13
Procent
11
18
72
Procent
12
48
40
Klassetrin 1
Antal
5.419
22.909
18.840
Klassetrin 1
Antal
5.348
11.573
29.902
Klassetrin 1
Antal
24.610
18.830
3.711
Klassetrin 1
Antal
6.307
20.765
20.568
Klassetrin 1
Antal
3.159
14.739
29.918
Klassetrin 1
Antal
6.433
20.306
20.957
Procent
13
43
44
Procent
7
31
63
Procent
13
44
43
Procent
52
40
8
Procent
11
25
64
Procent
11
49
40
Klassetrin 2
Antal
3.905
21.489
23.730
Klassetrin 2
Antal
4.414
13.493
31.194
Klassetrin 2
Antal
24.319
22.311
2.758
Klassetrin 2
Antal
5.180
24.906
19.811
Klassetrin 2
Antal
2.579
18.270
29.377
Klassetrin 2
Antal
4.761
22.371
23.087
Procent
9
45
46
Procent
5
36
58
Procent
10
50
40
Procent
49
45
6
Procent
9
27
64
Procent
8
44
48
Klassetrin 3
Antal
2.901
17.148
28.090
Klassetrin 3
Antal
3.677
13.866
31.069
Klassetrin 3
Antal
22.695
23.718
2.335
Klassetrin 3
Antal
4.780
27.926
16.564
Klassetrin 3
Antal
2.387
20.463
26.758
Klassetrin 3
Antal
3.775
21.637
24.207
Procent
8
44
49
Procent
5
41
54
Procent
10
57
34
Procent
47
49
5
Procent
8
29
64
Procent
6
36
58
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0009.png
Side 9 af 29
Spørgsmål 19:
Er jeres klasselokale rart at være i?
Nej
Ja, lidt
Ja, meget
Spørgsmål 20:
Er toiletterne på skolen rene?
Nej
Ja, nogle gange
Ja, for det meste
Klassetrin 0
Antal
2.993
8.329
38.182
Klassetrin 0
Antal
20.392
20.602
8.228
Procent
41
42
17
Procent
6
17
77
Klassetrin 1
Antal
3.789
13.330
30.473
Klassetrin 1
Antal
22.543
18.924
5.949
Procent
48
40
13
Procent
8
28
64
Klassetrin 2
Antal
3.204
16.190
30.478
Klassetrin 2
Antal
24.484
19.579
5.740
Procent
49
39
12
Procent
6
32
61
Klassetrin 3
Antal
3.214
17.314
28.799
Klassetrin 3
Antal
25.742
17.879
5.702
Procent
52
36
12
Procent
7
35
58
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0010.png
Side 10 af 29
Bilag 3: Svarfordelinger på landsplan for 4.-9. klassetrin
Spørgsmål 1:
Er du glad for din skole?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 2:
Er du glad for din klasse?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 3:
Hvad synes dine lærere om dine frem-
skridt i skolen?
Under middel
Middel
Gode
Virkelig gode
Spørgsmål 4:
Hjælper dine lærere dig med at lære på
måder, som virker godt?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Antal
3.051
10.806
61.033
114.932
76.819
Antal
2.048
9.065
45.666
106.568
103.561
Antal
Procent
1
4
23
43
29
Procent
1
3
17
40
39
Procent
6.929
60.839
140.551
44.274
Antal
3
24
56
18
Procent
3.132
15.105
83.544
112.813
51.664
1
6
31
42
19
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0011.png
Side 11 af 29
Spørgsmål 5:
Lykkes det for dig at lære dét, du gerne
vil, i skolen?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 6:
Føler du dig ensom?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Spørgsmål 7:
Jeg føler, at jeg hører til på min skole.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Spørgsmål 8:
Jeg kan godt lide pauserne i skolen.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Spørgsmål 9:
Hvor tit har du ondt i maven?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Antal
Procent
2.411
12.892
75.426
125.599
50.400
Antal
4.693
9.415
40.521
92.624
117.817
Antal
4.912
9.866
51.442
99.106
97.960
Antal
2.824
5.659
29.009
79.169
150.636
Antal
6.775
15.352
65.280
124.983
51.879
1
5
28
47
19
Procent
2
4
15
35
44
Procent
2
4
20
38
37
Procent
1
2
11
30
56
Procent
3
6
25
47
20
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0012.png
Side 12 af 29
Spørgsmål 10:
Hvor tit har du ondt i hovedet?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Spørgsmål 11:
Hvor tit kan du finde en løsning på
problemer, bare du prøver hårdt nok?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 12:
Hvor tit kan du klare det, du sætter dig
for?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 13:
Kan du koncentrere dig i timerne?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 14:
Jeg klarer mig godt fagligt i skolen.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Antal
14.575
31.508
80.171
105.146
35.211
Antal
Procent
5
12
30
39
13
Procent
3.052
13.676
81.899
117.205
46.327
Antal
1
5
31
45
18
Procent
1.193
6.654
57.731
138.950
60.149
Antal
2.600
13.433
68.274
139.441
43.230
Antal
2.475
7.421
60.858
129.211
62.823
0
3
22
52
23
Procent
1
5
26
52
16
Procent
1
3
23
49
24
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0013.png
Side 13 af 29
Spørgsmål 15:
Jeg gør gode faglige fremskridt i skolen.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Spørgsmål 16:
Jeg prøver at forstå mine venner, når
de er triste eller sure.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 17:
Jeg er god til at arbejde sammen med
andre.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 18:
Jeg siger min mening, når jeg synes, at
noget er uretfærdigt.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Antal
1.950
6.831
65.741
138.721
48.437
Antal
Procent
1
3
25
53
19
Procent
2.419
5.126
34.734
105.648
115.988
Antal
1
2
13
40
44
Procent
2.640
10.421
58.798
123.018
71.813
Antal
1
4
22
46
27
Procent
4.770
21.121
76.290
88.462
75.137
2
8
29
33
28
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0014.png
Side 14 af 29
Spørgsmål 19:
Undervisningen giver mig lyst til at
lære mere.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Spørgsmål 20:
De fleste af eleverne i min klasse er
venlige og hjælpsomme.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Spørgsmål 21:
Andre elever accepterer mig, som jeg
er.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Spørgsmål 22:
Lærerne er gode til at støtte mig og
hjælpe mig i skolen, når jeg har brug
for det.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Antal
Procent
10.409
22.588
115.475
87.296
27.275
Antal
4
9
44
33
10
Procent
4.537
11.511
48.671
111.525
88.009
Antal
2
4
18
42
33
Procent
4.760
11.556
47.449
113.923
83.453
Antal
2
4
18
44
32
Procent
5.191
11.341
56.198
115.132
75.869
2
4
21
44
29
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0015.png
Side 15 af 29
Spørgsmål 23:
Er du blevet mobbet i dette skoleår?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Spørgsmål 24:
Har du selv mobbet nogen i skolen i
dette skoleår?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Spørgsmål 25:
Er du bange for at blive til grin i skolen?
Altid
For det meste
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Spørgsmål 26:
Hvor ofte føler du dig tryg i skolen?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
For det meste
Altid
Antal
4.255
5.535
18.496
35.986
195.627
Antal
Procent
2
2
7
14
75
Procent
1.699
1.665
9.655
30.213
215.859
Antal
17.559
31.694
64.762
83.584
66.944
Antal
7.324
14.597
37.794
133.823
71.698
1
1
4
12
83
Procent
7
12
24
32
25
Procent
3
6
14
50
27
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0016.png
Side 16 af 29
Spørgsmål 27:
Er du og dine klassekammerater med
til at bestemme, hvad I skal arbejde
med i klassen?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 28:
Lærerne sørger for, at elevernes ideer
bliver brugt i undervisningen.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Spørgsmål 29:
Hvis jeg bliver forstyrret i undervisnin-
gen, kan jeg hurtigt koncentrere mig
igen.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 30:
Hvis der er larm i klassen, kan lærerne
hurtigt få skabt ro.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Antal
Procent
29.525
74.607
114.528
34.832
10.239
Antal
11
28
43
13
4
Procent
19.737
39.887
120.408
66.947
15.393
Antal
8
15
46
26
6
Procent
10.666
41.419
99.880
87.126
27.209
Antal
4
16
38
33
10
Procent
9.976
38.725
102.173
87.505
27.983
4
15
38
33
11
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0017.png
Side 17 af 29
Spørgsmål 31:
Er undervisningen kedelig?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 32:
Er undervisningen spændende?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 33:
Hvis jeg keder mig i undervisningen,
kan jeg selv gøre noget for, at det bli-
ver spændende.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 34:
Hvis noget er for svært for mig i
undervisningen, kan jeg selv gøre noget
for at komme videre.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Antal
23.948
45.859
137.843
50.146
8.547
Antal
9.408
40.942
131.421
70.155
14.776
Antal
Procent
9
17
52
19
3
Procent
4
15
49
26
6
Procent
18.672
64.992
116.862
48.426
13.209
Antal
7
25
45
18
5
Procent
4.905
26.658
109.781
97.321
25.084
2
10
42
37
10
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0018.png
Side 18 af 29
Spørgsmål 35:
Møder dine lærere præcist til
undervisningen?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 36:
Er det let at høre, hvad læreren siger i
timerne?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 37:
Er det let at høre, hvad de andre elever
siger i timerne?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Spørgsmål 38:
Jeg synes godt om udeområderne på
min skole.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Antal
Procent
6.061
25.856
80.898
113.582
38.859
Antal
2
10
30
43
15
Procent
1.930
6.792
40.869
118.695
98.896
Antal
1
3
15
44
37
Procent
1.831
12.002
77.938
132.796
42.361
Antal
1
4
29
50
16
Procent
12.445
22.495
70.609
95.554
63.000
5
9
27
36
24
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0019.png
Side 19 af 29
Spørgsmål 39:
Jeg synes godt om undervisningsloka-
lerne på skolen.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Spørgsmål 40:
Jeg synes, toiletterne på skolen er
pæne og rene.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller uenig
Enig
Helt enig
Antal
Procent
11.295
22.631
74.891
107.832
48.662
Antal
4
9
28
41
18
Procent
95.812
64.489
64.680
30.194
8.925
36
24
24
11
3
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0020.png
Side 20 af 29
Bilag 4: Svarfordelinger for 4.-9. klassetrin nedbrudt på klassetrin
Spørgsmål 1:
Er du glad for din
skole?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
518
1.636
11.624
17.678
17.271
Procent
1
3
24
36
35
Klassetrin 5
Antal
492
1.523
10.634
19.730
16.644
Procent
1
3
22
40
34
Klassetrin 6
Antal
421
1.675
9.794
19.532
14.380
Procent
1
4
21
43
31
Klassetrin 7
Antal
526
1.893
10.079
20.216
11.533
Procent
1
4
23
46
26
Klassetrin 8
Antal
537
2.063
9.929
20.395
9.534
Procent
1
5
23
48
22
Klassetrin 9
Antal
557
2.016
8.973
17.381
7.457
Procent
2
6
25
48
20
Spørgsmål 2:
Er du glad for din
klasse?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
346
1.606
9.468
17.423
19.878
Procent
1
3
19
36
41
Klassetrin 5
Antal
309
1.477
8.136
18.565
20.530
Procent
1
3
17
38
42
Klassetrin 6
Antal
295
1.372
7.349
17.823
19.026
Procent
1
3
16
39
41
Klassetrin 7
Antal
390
1.603
7.508
18.649
16.148
Procent
1
4
17
42
36
Klassetrin 8
Antal
361
1.587
7.163
18.421
15.003
Procent
1
4
17
43
35
Klassetrin 9
Antal
347
1.420
6.042
15.687
12.976
Procent
1
4
17
43
36
Spørgsmål 3:
Hvad synes dine lærere
om dine fremskridt i
skolen?
Under middel
Middel
Gode
Virkelig gode
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
746
7.506
26.759
10.507
2
16
59
23
760
8.622
27.204
9.707
2
19
59
21
1.059
9.816
24.863
7.828
2
23
57
18
1.284
11.574
22.728
6.158
3
28
54
15
1.633
13.031
21.081
4.739
4
32
52
12
1.447
10.290
17.916
5.335
4
29
51
15
Spørgsmål 4:
Hjælper dine lærere dig
med at lære på måder,
som virker godt?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
447
1.869
11.948
19.197
15.191
1
4
25
39
31
410
1.906
12.645
21.156
12.829
1
4
26
43
26
460
2.208
13.307
20.474
9.345
1
5
29
45
20
557
2.870
14.960
19.242
6.550
1
6
34
44
15
621
3.251
16.415
17.778
4.302
1
8
39
42
10
637
3.001
14.269
14.966
3.447
2
8
39
41
9
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0021.png
Side 21 af 29
Spørgsmål 5:
Lykkes det for dig at
lære dét, du gerne vil, i
skolen?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
480
1.884
11.727
20.245
14.358
1
4
24
42
29
360
1.749
11.554
22.956
12.397
1
4
24
47
25
341
1.814
11.757
22.727
9.188
1
4
26
50
20
423
2.418
13.493
21.747
6.201
1
5
30
49
14
435
2.716
14.498
20.486
4.348
1
6
34
48
10
372
2.311
12.397
17.438
3.908
1
6
34
48
11
Spørgsmål 6:
Føler du dig ensom?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Klassetrin 4
Antal
1.082
1.952
8.500
17.077
19.729
Procent
2
4
18
35
41
Klassetrin 5
Antal
840
1.758
7.690
16.994
21.442
Procent
2
4
16
35
44
Klassetrin 6
Antal
655
1.482
6.528
15.766
21.140
Procent
1
3
14
35
46
Klassetrin 7
Antal
731
1.436
6.263
15.296
20.285
Procent
2
3
14
35
46
Klassetrin 8
Antal
716
1.477
6.267
14.930
18.844
Procent
2
3
15
35
45
Klassetrin 9
Antal
669
1.310
5.273
12.561
16.377
Procent
2
4
15
35
45
Spørgsmål 7:
Jeg føler, at jeg hører
til på min skole.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
812
1.378
8.338
15.407
21.764
Procent
2
3
17
32
46
Klassetrin 5
Antal
763
1.549
8.824
16.447
20.671
Procent
2
3
18
34
43
Klassetrin 6
Antal
707
1.599
8.901
16.758
17.274
Procent
2
4
20
37
38
Klassetrin 7
Antal
799
1.712
9.167
17.359
14.753
Procent
2
4
21
40
34
Klassetrin 8
Antal
946
1.920
8.855
17.907
12.501
Procent
2
5
21
43
30
Klassetrin 9
Antal
885
1.708
7.357
15.228
10.997
Procent
2
5
20
42
30
Spørgsmål 8:
Jeg kan godt lide pau-
serne i skolen.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
494
908
5.682
13.252
28.487
Procent
1
2
12
27
58
Klassetrin 5
Antal
448
878
5.441
13.578
28.760
Procent
1
2
11
28
59
Klassetrin 6
Antal
465
950
4.955
13.262
26.293
Procent
1
2
11
29
57
Klassetrin 7
Antal
450
887
4.378
13.014
25.630
Procent
1
2
10
29
58
Klassetrin 8
Antal
486
1.040
4.579
14.175
22.301
Procent
1
2
11
33
52
Klassetrin 9
Antal
481
996
3.974
11.888
19.165
Procent
1
3
11
33
53
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0022.png
Side 22 af 29
Spørgsmål 9:
Hvor tit har du ondt i
maven?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Klassetrin 4
Antal
1.408
2.816
12.218
23.702
8.199
Procent
3
6
25
49
17
Klassetrin 5
Antal
1.319
2.803
11.722
23.817
8.971
Procent
3
6
24
49
18
Klassetrin 6
Antal
990
2.347
10.548
22.022
9.531
Procent
2
5
23
48
21
Klassetrin 7
Antal
1.081
2.593
10.818
20.601
8.687
Procent
2
6
25
47
20
Klassetrin 8
Antal
1.033
2.623
10.895
19.007
8.468
Procent
2
6
26
45
20
Klassetrin 9
Antal
944
2.170
9.079
15.834
8.023
Procent
3
6
25
44
22
Spørgsmål 10:
Hvor tit har du ondt i
hovedet?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Klassetrin 4
Antal
2.421
5.050
14.391
20.472
6.401
Procent
5
10
30
42
13
Klassetrin 5
Antal
2.226
5.196
14.486
20.414
6.692
Procent
5
11
30
42
14
Klassetrin 6
Antal
2.096
4.893
13.434
18.841
6.545
Procent
5
11
29
41
14
Klassetrin 7
Antal
2.634
5.533
13.579
16.867
5.635
Procent
6
13
31
38
13
Klassetrin 8
Antal
2.675
5.734
13.073
15.618
5.333
Procent
6
14
31
37
13
Klassetrin 9
Antal
2.523
5.102
11.208
12.934
4.605
Procent
7
14
31
36
13
Spørgsmål 11:
Hvor tit kan du finde en
løsning på problemer,
bare du prøver hårdt
nok?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
935
3.720
17.520
17.886
7.575
2
8
37
38
16
632
2.950
15.996
20.394
8.102
1
6
33
42
17
446
2.222
14.057
20.477
7.903
1
5
31
45
18
394
1.986
13.229
20.344
7.557
1
5
30
47
17
356
1.622
11.885
20.372
7.627
1
4
28
49
18
289
1.176
9.212
17.732
7.563
1
3
26
49
21
Spørgsmål 12:
Hvor tit kan du klare
det, du sætter dig for?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
332
1.553
12.148
23.115
10.826
Procent
1
3
25
48
23
Klassetrin 5
Antal
216
1.216
10.983
25.096
11.018
Procent
0
3
23
52
23
Klassetrin 6
Antal
160
1.035
9.612
24.371
10.366
Procent
0
2
21
54
23
Klassetrin 7
Antal
185
1.081
9.495
23.681
9.541
Procent
0
2
22
54
22
Klassetrin 8
Antal
156
1.027
8.718
23.238
9.166
Procent
0
2
21
55
22
Klassetrin 9
Antal
144
742
6.775
19.449
9.232
Procent
0
2
19
54
25
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0023.png
Side 23 af 29
Spørgsmål 13:
Kan du koncentrere dig
i timerne?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
620
2.581
13.346
21.928
10.278
Procent
1
5
27
45
21
Klassetrin 5
Antal
433
2.264
12.043
24.712
9.593
Procent
1
5
25
50
20
Klassetrin 6
Antal
358
2.071
10.985
24.664
7.797
Procent
1
5
24
54
17
Klassetrin 7
Antal
407
2.312
11.333
24.093
6.158
Procent
1
5
26
54
14
Klassetrin 8
Antal
385
2.188
11.036
23.700
5.237
Procent
1
5
26
56
12
Klassetrin 9
Antal
397
2.017
9.531
20.344
4.167
Procent
1
6
26
56
11
Spørgsmål 14:
Jeg klarer mig godt
fagligt i skolen.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
363
792
9.457
23.072
13.934
Procent
1
2
20
48
29
Klassetrin 5
Antal
298
858
9.814
23.988
13.279
Procent
1
2
20
50
28
Klassetrin 6
Antal
350
1.065
9.891
22.853
11.084
Procent
1
2
22
51
24
Klassetrin 7
Antal
451
1.437
10.944
21.581
9.252
Procent
1
3
25
49
21
Klassetrin 8
Antal
557
1.810
11.517
20.550
7.559
Procent
1
4
27
49
18
Klassetrin 9
Antal
456
1.459
9.235
17.167
7.715
Procent
1
4
26
48
21
Spørgsmål 15:
Jeg gør gode faglige
fremskridt i skolen.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
368
839
9.805
24.281
12.039
Procent
1
2
21
51
25
Klassetrin 5
Antal
255
790
10.204
25.720
11.095
Procent
1
2
21
54
23
Klassetrin 6
Antal
226
884
10.271
24.827
8.843
Procent
1
2
23
55
20
Klassetrin 7
Antal
346
1.363
11.797
23.246
6.689
Procent
1
3
27
54
15
Klassetrin 8
Antal
400
1.557
12.846
22.105
4.923
Procent
1
4
31
53
12
Klassetrin 9
Antal
355
1.398
10.818
18.542
4.848
Procent
1
4
30
52
13
Spørgsmål 16:
Jeg prøver at forstå
mine venner, når de er
triste eller sure.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
321
791
6.199
17.781
23.318
1
2
13
37
48
282
739
5.711
18.781
23.166
1
2
12
39
48
300
786
5.740
18.391
20.232
1
2
13
40
45
423
912
6.020
18.119
18.246
1
2
14
41
42
521
1.006
6.054
17.648
16.644
1
2
14
42
40
572
892
5.010
14.928
14.382
2
2
14
42
40
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0024.png
Side 24 af 29
Spørgsmål 17:
Jeg er god til at arbejde
sammen med andre.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
575
2.104
11.159
20.088
14.863
Procent
1
4
23
41
30
Klassetrin 5
Antal
484
1.949
10.655
21.214
14.705
Procent
1
4
22
43
30
Klassetrin 6
Antal
429
1.774
9.917
20.944
12.781
Procent
1
4
22
46
28
Klassetrin 7
Antal
432
1.790
9.975
20.946
11.095
Procent
1
4
23
47
25
Klassetrin 8
Antal
405
1.638
9.715
21.367
9.318
Procent
1
4
23
50
22
Klassetrin 9
Antal
315
1.166
7.377
18.459
9.051
Procent
1
3
20
51
25
Spørgsmål 18:
Jeg siger min mening,
når jeg synes, at noget
er uretfærdigt.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
1.215
4.673
15.234
15.691
11.435
3
10
32
33
24
938
4.377
14.703
16.181
12.560
2
9
30
33
26
791
3.634
13.393
15.316
12.582
2
8
29
34
28
764
3.250
12.463
14.662
13.079
2
7
28
33
30
615
2.998
11.545
14.429
12.861
1
7
27
34
30
447
2.189
8.952
12.183
12.620
1
6
25
33
35
Spørgsmål 19:
Undervisningen giver
mig lyst til at lære
mere.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
1.652
2.855
16.792
17.488
9.206
3
6
35
36
19
1.617
3.142
19.757
17.409
6.421
3
6
41
36
13
1.621
3.434
20.156
15.617
4.403
4
8
45
35
10
1.951
4.214
20.929
13.477
3.005
4
10
48
31
7
1.821
4.651
20.446
12.703
2.322
4
11
49
30
6
1.747
4.292
17.395
10.602
1.918
5
12
48
29
5
Spørgsmål 20:
De fleste af eleverne i
min klasse er venlige
og hjælpsomme.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
723
1.824
8.555
17.075
20.040
1
4
18
35
42
668
1.917
8.412
18.773
18.803
1
4
17
39
39
748
1.883
8.289
18.850
15.616
2
4
18
42
34
809
2.101
8.701
19.744
12.494
2
5
20
45
28
826
2.067
8.044
20.036
11.150
2
5
19
48
26
763
1.719
6.670
17.047
9.906
2
5
18
47
27
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0025.png
Side 25 af 29
Spørgsmål 21:
Andre elever accepte-
rer mig, som jeg er.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
986
2.247
8.592
18.264
17.276
Procent
2
5
18
39
36
Klassetrin 5
Antal
852
2.236
8.432
19.262
17.092
Procent
2
5
18
40
36
Klassetrin 6
Antal
799
1.954
7.989
19.347
14.880
Procent
2
4
18
43
33
Klassetrin 7
Antal
795
1.923
8.295
19.900
12.447
Procent
2
4
19
46
29
Klassetrin 8
Antal
715
1.789
7.818
20.056
11.351
Procent
2
4
19
48
27
Klassetrin 9
Antal
613
1.407
6.323
17.094
10.407
Procent
2
4
18
48
29
Spørgsmål 22:
Lærerne er gode til at
støtte mig og hjælpe
mig i skolen, når jeg
har brug for det.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
749
1.435
7.253
17.931
20.892
2
3
15
37
43
791
1.692
8.481
20.146
17.405
2
3
17
42
36
859
1.892
9.256
20.003
13.299
2
4
20
44
29
979
2.140
10.677
20.028
9.870
2
5
24
46
23
945
2.242
11.097
19.862
7.795
2
5
26
47
19
868
1.940
9.434
17.162
6.608
2
5
26
48
18
Spørgsmål 23:
Er du blevet mobbet i
dette skoleår?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Klassetrin 4
Antal
1.281
1.657
4.891
7.746
31.544
Procent
3
4
10
16
67
Klassetrin 5
Antal
882
1.238
4.032
6.962
34.501
Procent
2
3
8
15
72
Klassetrin 6
Antal
615
897
3.100
6.151
33.854
Procent
1
2
7
14
76
Klassetrin 7
Antal
579
727
2.763
5.965
33.151
Procent
1
2
6
14
77
Klassetrin 8
Antal
464
563
2.095
5.196
33.278
Procent
1
1
5
12
80
Klassetrin 9
Antal
434
453
1.615
3.966
29.299
Procent
1
1
5
11
82
Spørgsmål 24:
Har du selv mobbet
nogen i skolen i dette
skoleår?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
234
415
2.015
5.480
38.664
0
1
4
12
83
182
291
1.765
5.417
39.774
0
1
4
11
84
199
231
1.597
5.381
37.036
0
1
4
12
83
267
245
1.523
5.376
35.700
1
1
4
12
83
333
243
1.450
4.803
34.682
1
1
3
12
84
484
240
1.305
3.756
30.003
1
1
4
10
84
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0026.png
Side 26 af 29
Spørgsmål 25:
Er du bange for at blive
til grin i skolen?
Altid
For det meste
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Klassetrin 4
Antal
3.895
7.089
12.028
13.486
11.499
Procent
8
15
25
28
24
Klassetrin 5
Antal
3.343
6.547
12.082
14.964
11.642
Procent
7
13
25
31
24
Klassetrin 6
Antal
2.882
5.365
11.173
14.771
11.374
Procent
6
12
25
32
25
Klassetrin 7
Antal
2.924
5.115
11.055
14.396
10.502
Procent
7
12
25
33
24
Klassetrin 8
Antal
2.563
4.457
10.406
13.985
10.810
Procent
6
11
25
33
26
Klassetrin 9
Antal
1.952
3.121
8.018
11.982
11.117
Procent
5
9
22
33
31
Spørgsmål 26:
Hvor ofte føler du dig
tryg i skolen?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
For det meste
Altid
Klassetrin 4
Antal
1.381
2.779
7.612
22.366
14.278
Procent
3
6
16
46
29
Klassetrin 5
Antal
1.275
2.631
6.952
24.097
13.812
Procent
3
5
14
49
28
Klassetrin 6
Antal
1.235
2.409
6.362
23.024
12.580
Procent
3
5
14
50
28
Klassetrin 7
Antal
1.228
2.591
6.382
23.307
10.499
Procent
3
6
15
53
24
Klassetrin 8
Antal
1.192
2.385
5.926
22.439
10.273
Procent
3
6
14
53
24
Klassetrin 9
Antal
1.013
1.802
4.560
18.590
10.256
Procent
3
5
13
51
28
Spørgsmål 27:
Er du og dine klasse-
kammerater med til at
bestemme, hvad I skal
arbejde med i klassen?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
4.659
11.840
20.805
7.585
3.018
10
25
43
16
6
4.770
12.804
21.029
7.459
2.352
10
26
43
15
5
4.847
12.869
19.725
6.246
1.700
11
28
43
14
4
5.528
13.277
18.819
4.937
1.232
13
30
43
11
3
5.187
12.950
18.407
4.556
1.003
12
31
44
11
2
4.534
10.867
15.743
4.049
934
13
30
44
11
3
Spørgsmål 28:
Lærerne sørger for, at
elevernes ideer bliver
brugt i undervisningen.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
2.479
5.046
20.201
14.820
5.021
5
11
42
31
11
2.934
6.062
21.781
13.726
3.679
6
13
45
28
8
3.432
6.673
20.863
11.749
2.485
8
15
46
26
5
3.809
7.513
20.736
9.799
1.721
9
17
48
22
4
3.799
7.866
19.984
8.952
1.328
9
19
48
21
3
3.284
6.727
16.843
7.901
1.159
9
19
47
22
3
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0027.png
Side 27 af 29
Spørgsmål 29:
Hvis jeg bliver forstyr-
ret i undervisningen,
kan jeg hurtigt koncen-
trere mig igen.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
2.309
7.304
17.330
14.856
6.757
5
15
36
31
14
1.869
7.108
17.807
16.124
6.014
4
15
36
33
12
1.584
6.751
16.937
15.681
4.830
3
15
37
34
11
1.783
7.085
16.815
14.704
3.841
4
16
38
33
9
1.613
6.949
16.748
13.974
3.162
4
16
39
33
7
1.508
6.222
14.243
11.787
2.605
4
17
39
32
7
Spørgsmål 30:
Hvis der er larm i
klassen, kan lærerne
hurtigt få skabt ro.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
1.460
6.251
17.810
15.698
7.499
3
13
37
32
15
1.501
6.653
18.213
16.533
6.060
3
14
37
34
12
1.651
6.817
17.691
15.024
4.591
4
15
39
33
10
1.948
7.314
17.490
13.886
3.534
4
17
40
31
8
1.764
6.390
16.959
14.046
3.235
4
15
40
33
8
1.652
5.300
14.010
12.318
3.064
5
15
39
34
8
Spørgsmål 31:
Er undervisningen
kedelig?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
3.145
5.060
22.188
14.345
3.828
Procent
6
10
46
30
8
Klassetrin 5
Antal
3.605
6.581
24.839
11.814
2.055
Procent
7
13
51
24
4
Klassetrin 6
Antal
3.878
7.635
24.477
8.712
1.061
Procent
8
17
53
19
2
Klassetrin 7
Antal
4.729
8.956
23.754
6.118
677
Procent
11
20
54
14
2
Klassetrin 8
Antal
4.467
9.247
23.091
5.160
503
Procent
11
22
54
12
1
Klassetrin 9
Antal
4.124
8.380
19.494
3.997
423
Procent
11
23
54
11
1
Spørgsmål 32:
Er undervisningen
spændende?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
1.448
5.056
21.340
15.192
5.713
Procent
3
10
44
31
12
Klassetrin 5
Antal
1.516
6.217
23.390
14.376
3.512
Procent
3
13
48
29
7
Klassetrin 6
Antal
1.507
6.994
22.921
12.269
2.111
Procent
3
15
50
27
5
Klassetrin 7
Antal
1.891
8.049
22.850
10.074
1.378
Procent
4
18
52
23
3
Klassetrin 8
Antal
1.583
7.828
22.009
9.911
1.150
Procent
4
18
52
23
3
Klassetrin 9
Antal
1.463
6.798
18.911
8.333
912
Procent
4
19
52
23
3
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0028.png
Side 28 af 29
Spørgsmål 33:
Hvis jeg keder mig i
undervisningen, kan
jeg selv gøre noget for,
at det bliver
spændende.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
4.251
10.316
20.009
9.591
3.442
9
22
42
20
7
3.506
10.886
21.211
9.762
2.666
7
23
44
20
6
3.081
10.924
20.402
8.584
2.146
7
24
45
19
5
2.985
11.450
19.925
7.438
1.791
7
26
46
17
4
2.690
11.579
19.137
6.884
1.576
6
28
46
16
4
2.159
9.837
16.178
6.167
1.588
6
27
45
17
4
Spørgsmål 34:
Hvis noget er for svært
for mig i undervisnin-
gen, kan jeg selv gøre
noget for at komme
videre.
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
1.147
5.020
19.783
16.572
5.527
2
10
41
34
12
907
4.732
19.818
17.828
5.164
2
10
41
37
11
722
4.464
18.326
17.519
4.366
2
10
40
39
10
781
4.675
18.764
15.972
3.589
2
11
43
36
8
721
4.350
18.043
15.676
3.230
2
10
43
37
8
627
3.417
15.047
13.754
3.208
2
9
42
38
9
Spørgsmål 35:
Møder dine lærere
præcist til
undervisningen?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
841
4.048
15.663
19.330
8.490
2
8
32
40
18
901
4.345
15.138
20.518
7.753
2
9
31
42
16
1.022
4.493
14.020
19.392
6.665
2
10
31
43
15
1.125
4.662
13.513
19.120
5.583
3
11
31
43
13
1.045
4.377
12.289
19.015
5.609
2
10
29
45
13
1.127
3.931
10.275
16.207
4.759
3
11
28
45
13
Spørgsmål 36:
Er det let at høre, hvad
læreren siger i
timerne?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
435
1.775
9.789
19.944
16.944
1
4
20
41
35
303
1.381
8.461
21.328
17.663
1
3
17
43
36
275
1.194
6.977
20.399
17.051
1
3
15
44
37
326
1.128
6.674
20.501
15.685
1
3
15
46
35
306
765
5.221
20.039
16.197
1
2
12
47
38
285
549
3.747
16.484
15.356
1
2
10
45
42
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om ministerens kommentar til Ritzau-artiklen gengivet på DKNyt 7/4-15 vedrørende den manglende validitet af trivselsundersøgelserne i folkeskolen (Fagfolk advarer mod skolers trivselstest), til undervisningsministeren
1523012_0029.png
Side 29 af 29
Spørgsmål 37:
Er det let at høre, hvad
de andre elever siger i
timerne?
Aldrig
Sjældent
En gang i mellem
Tit
Meget tit
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
471
2.889
16.918
21.227
7.311
1
6
35
43
15
310
2.600
15.739
23.125
7.300
1
5
32
47
15
250
2.032
13.483
22.873
7.241
1
4
29
50
16
320
1.977
12.725
22.610
6.641
1
4
29
51
15
244
1.415
10.933
23.040
6.844
1
3
26
54
16
236
1.089
8.140
19.921
7.024
1
3
22
55
19
Spørgsmål 38:
Jeg synes godt om
udeområderne på min
skole.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
1.268
2.366
9.456
17.272
17.752
3
5
20
36
37
1.474
3.103
10.762
18.178
15.064
3
6
22
37
31
1.883
3.538
11.498
17.074
11.509
4
8
25
38
25
2.349
4.184
13.166
16.070
8.074
5
10
30
37
18
2.657
4.802
13.586
15.001
6.009
6
11
32
36
14
2.814
4.502
12.141
11.959
4.592
8
13
34
33
13
Spørgsmål 39:
Jeg synes godt om
undervisningslokalerne
på skolen.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
947
1.944
10.476
20.197
14.756
2
4
22
42
31
1.236
2.730
12.503
20.853
11.411
3
6
26
43
23
1.664
3.427
12.840
19.310
8.377
4
8
28
42
18
2.215
4.437
13.806
17.648
5.931
5
10
31
40
13
2.623
5.227
13.651
16.368
4.445
6
12
32
39
11
2.610
4.866
11.615
13.456
3.742
7
13
32
37
10
Spørgsmål 40:
Jeg synes, toiletterne
på skolen er pæne og
rene.
Helt uenig
Uenig
Hverken enig eller
uenig
Enig
Helt enig
Klassetrin 4
Antal
Procent
Klassetrin 5
Antal
Procent
Klassetrin 6
Antal
Procent
Klassetrin 7
Antal
Procent
Klassetrin 8
Antal
Procent
Klassetrin 9
Antal
Procent
19.437
12.355
11.289
3.875
1.298
40
26
23
8
3
19.650
12.598
11.141
3.963
1.274
40
26
23
8
3
17.641
11.284
10.706
4.422
1.353
39
25
24
10
3
15.270
10.226
11.176
5.491
1.585
35
23
26
13
4
13.389
9.916
10.836
6.223
1.689
32
24
26
15
4
10.425
8.110
9.532
6.220
1.726
29
23
26
17
5