Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Trivsel i folkeskolen, 2015
Den første nationale trivselsmåling i folkeskolen er gennemført i perioden 26. januar til 24.
marts 2015. Trivselsmålingen er indført som led i folkeskolereformen og skal give mulig-
hed for at følge op på det politiske mål om, at elevernes trivsel skal øges. Ca. 470.000 ele-
ver fra næsten samtlige af landets folkeskoler har deltaget i trivselsmålingen i 2015. Der er
således modtaget besvarelser fra 85 procent af alle folkeskoleelever i børnehaveklassen
og 1.-9. klasse.
I dette notat vises fordelingen af svar på hvert spørgsmål i spørgeskemaet for henholdsvis
børnehaveklassen-3. klasse (20 spørgsmål) og 4.-9. klasse (40 spørgsmål). Svarfordelinger-
ne vises på landsplan samlet set samt for de enkelte klassetrin
1
.
Da der i 2015 er tale om en baselinemåling, foreligger der ikke resultater fra tidligere un-
dersøgelser, som de aktuelle resultater kan holdes op imod. Det vil med den årlige natio-
nale trivselsmåling blive muligt fremover at følge udviklingen på klasse-, skole- og kom-
muneniveau samt nationalt.
Resultaterne fra trivselsmålingen skal danne grundlag for det lokale arbejde med elever-
nes trivsel og undervisningsmiljø, for eksempel i form af indsatser i de enkelte klasser med
henblik på at styrke trivslen eller i forvaltningens behandling af trivsel i den kommunale
kvalitetsrapport.
For kommunerne bliver trivselsmålingen en del af kvalitetsrapportens afrapportering på,
hvordan det står til med elevernes trivsel på kommunens folkeskoler, og hvordan kommu-
nen vil arbejde med området.
Elever vil få præsenteret klassens resultater af deres lærer. Ligeledes vil forældre få præ-
senteret klassens resultater af læreren eller skolelederen, så de kan indgå i dialog med
skolen og støtte aktivt op om indsatser for at styrke elevernes trivsel.
1
Enkelte spørgsmål opfatter eleverne forskelligt afhængigt af deres alder. Hvis en skole fx ønsker at
sammenlige sig mod landstallene, anbefales det derfor, at skolen så vidt muligt sammenligner på
klassetrinsniveau.