Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1519553_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 226 (Alm. del):
I brev af 25. marts 2015 har udvalget efter ønske fra Karen Ellemann (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 226:
”Hvordan vil ministeren sikre sig, at voksne, der arbejder med børn, er
opdateret og klædt på til at arbejde med forebyggelse af mobning?”
Svar:
Elevernes læring og trivsel hænger tæt sammen, som også det norske
ekspertudvalg peger på, jf. min besvarelse af spørgsmål 225.
Mobning er helt uacceptabel og et enkelt tilfælde af mobning er ét for
meget. Derfor er en styrkelse af elevernes trivsel et af de tre nationale
mål for folkeskolereformen.
Som noget nyt følges elevernes trivsel tæt gennem den obligatoriske triv-
selsmåling. Resultaterne fra trivselsmålingen udgør et grundlag for, at
lærerne og det pædagogiske personale på skolerne kan arbejde systema-
tisk med elevernes trivsel og undervisningsmiljø.
Derudover er der med folkeskolereformen afsat 1 milliard kr. til et kom-
petenceløft af lærere og pædagoger. De afsatte midler skal ses i lyset af, at
der allerede anvendes 585 mio. kr. om året til kompetenceudvikling af
lærere og pædagoger i folkeskolen.
Partsudvalget for efteruddannelse af lærere og pædagoger i folkeskolen
har udarbejdet otte pejlemærker for kompetenceudviklingsindsatsen.
Pejlemærkerne peger bl.a. på, at pædagogisk kompetenceudvikling skal
ske med elevernes læring og trivsel i fokus.
16-04-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre sig, at voksne, der arbejder med børn, er opdateret og klædt på til at arbejde med forebyggelse af mobning, til undervisningsministeren
2
Kommuneaftalen for 2014 og partsudvalget for efteruddannelse sikrer en
god ramme for det fremadrettede arbejde med at styrke kompetenceud-
viklingen af lærere og pædagoger i folkeskolen.
Kommunerne prioriterer lokalt ressourcerne til efteruddannelse af lærere
og pædagoger i forhold til de indsatsområder, hvor de vurderer, at beho-
vene er størst på den enkelte skole – og det kan fx være i forhold til at
arbejde med forebyggelse af mobning.
Med venlig hilsen
Christine Antorini