Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 225 (Alm. del):
I brev af 25. marts 2015 har udvalget efter ønske fra Karen Ellemann (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 225:
”Hvad vil ministeren gøre for, at man i Danmark løbende opdaterer vi-
den og forskning på mobbeområdet?”
Svar:
Jeg er enig i, at vi løbende skal opdatere viden og forskning på mobbe-
området, hvis der dermed bredt forstås viden og forskning om undervis-
ningsmiljø, psykosociale skolemiljøer, trivsel, klasseledelse og læring.
Udgangspunktet for det norske ekspertudvalg, som der også henvises til i
spørgsmål 227, er netop, at faglig læring og social læring hænger sammen:
”Faglig læring og sosial læring hører sammen. Det å arbeide med fag må ikke skilles
fra det å arbeide med sosial læring. God opplæring skaper trygge psykososiale skole-
miljøer, som preges av sosial tilhørighet og inkludering. Faglig læring må kobles og
integreres med sosial læring, de er ikke motsetninger. De utfyller hverandre og er av-
hengige av hverandre. Når elever opplever at de får faglige utfordringer som er tilpasset
deres evner og forutsetninger, og samtidig får relevante og forståelige tilbakemeldinger
fra lærerne, vil dette påvirke elevenes motivasjon og faglige trivsel. Dette er et perspek-
tiv som er en avgjørende forutsetning for å skape et trygt psykososialt skolemiljø uten
krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering.”
1
I Danmark arbejder Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) for
at sikre et godt undervisningsmiljø på alle uddannelsessteder. Centret
understøtter en brugerinddragende og helhedsorienteret indsats.
16-04-2015
1
Å høre til: Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø
(2015): Djupedalutvalget