Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1519551_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 225 (Alm. del):
I brev af 25. marts 2015 har udvalget efter ønske fra Karen Ellemann (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 225:
”Hvad vil ministeren gøre for, at man i Danmark løbende opdaterer vi-
den og forskning på mobbeområdet?”
Svar:
Jeg er enig i, at vi løbende skal opdatere viden og forskning på mobbe-
området, hvis der dermed bredt forstås viden og forskning om undervis-
ningsmiljø, psykosociale skolemiljøer, trivsel, klasseledelse og læring.
Udgangspunktet for det norske ekspertudvalg, som der også henvises til i
spørgsmål 227, er netop, at faglig læring og social læring hænger sammen:
”Faglig læring og sosial læring hører sammen. Det å arbeide med fag må ikke skilles
fra det å arbeide med sosial læring. God opplæring skaper trygge psykososiale skole-
miljøer, som preges av sosial tilhørighet og inkludering. Faglig læring må kobles og
integreres med sosial læring, de er ikke motsetninger. De utfyller hverandre og er av-
hengige av hverandre. Når elever opplever at de får faglige utfordringer som er tilpasset
deres evner og forutsetninger, og samtidig får relevante og forståelige tilbakemeldinger
fra lærerne, vil dette påvirke elevenes motivasjon og faglige trivsel. Dette er et perspek-
tiv som er en avgjørende forutsetning for å skape et trygt psykososialt skolemiljø uten
krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering.”
1
I Danmark arbejder Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) for
at sikre et godt undervisningsmiljø på alle uddannelsessteder. Centret
understøtter en brugerinddragende og helhedsorienteret indsats.
16-04-2015
1
Å høre til: Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø
(2015): Djupedalutvalget
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om, hvad ministeren vil gøre for, at man i Danmark løbende opdaterer viden og forskning på mobbeområdet, til undervisningsministeren
2
DCUM udarbejder derudover eksemplariske forløb og vejledningsmate-
riale i forbindelse med gennemførelse og opfølgning på den nye obliga-
toriske trivselsmåling, ligesom de generelt indsamler, systematiserer og
formidler viden om regler og praksis af betydning for undervisningsmil-
jøet og i forhold til forebyggelse af mobning.
I forbindelse med folkeskolereformen har Undervisningsministeriet der-
udover igangsat en stribe initiativer til at styrke viden på området.
Først og fremmest bliver trivsel og undervisningsmiljø nu fulgt år for år
gennem den nye obligatoriske trivselsmåling. I trivselsmålingen indgår
spørgsmål, som kan indikere, om der er problemer med mobning på en
skole eller i en klasse.
Resultaterne fra trivselsmålingen vil danne grundlag for dialog og opføl-
gende handling i klassen, på skolen og for dialog mellem regeringen og
kommuner.
Som opfølgning på anbefalingerne fra en ekspertgruppe om ro og klasse-
ledelse, der blev nedsat som led i folkeskolereformen, vil Under-
visningsministeriet i foråret 2015 desuden offentliggøre en vejledning om
ro og klasseledelse, der kan understøtte skolernes arbejde med at opret-
holde og udvikle gode læringsmiljøer.
Derudover er der etableret et Ressourcecenteret for Folkeskolen – også
som led i folkeskolereformen. Ressourcecenteret skal bidrage til, at den
faglige og pædagogiske udvikling og praksis samt de politiske beslutnin-
ger på statsligt og kommunalt niveau bygger på den bedst tilgængelige
viden.
I marts 2014 udkom forskningskortlægningen ”Undervisning og trivsel”,
der er udarbejdet af Rambøll, Dansk Clearinghouse, VIA University Col-
lege, UCC og Metropol for Undervisningsministeriet. Den kortlægger
forskning om, hvilke metoder og indsatser der har betydning for under-
visningsmiljøet og/eller elevers trivsel.
I forbindelse med det store evaluerings- og følgeforskningsprogram, der
skal følge udviklingen i folkeskolen tæt de kommende år, følges der også
op på udviklingen i elevernes trivsel.
Endelig kan jeg nævne, at TrygFonden etableret et Børneforskningscen-
ter, der bl.a. omfatter udarbejdelse af forskningsbaseret rådgivning til
skoler om opfølgning på trivselsmålinger og forsøg med indsatser, der
kan forbedre elevers trivsel.
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om, hvad ministeren vil gøre for, at man i Danmark løbende opdaterer viden og forskning på mobbeområdet, til undervisningsministeren
3
Der bliver således løbende opdateret viden og forskning inden for mob-
ning, undervisningsmiljø, psykosociale skolemiljøer, trivsel, klasseledelse
og læring.
Med venlig hilsen
Christine Antorini