Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1521257_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Grundskole
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 224:
I brev af 25. marts 2015 har udvalget efter ønske fra Karen Ellemann (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 224:
”Hvis der er skoler, hvor trivselsmålingerne viser, at en skole har triv-
selsproblemer, hvilke værktøjer har skolerne så til at gøre noget ved det?”
Svar:
Skolerne arbejder med trivsel på en række forskellige måder og har der-
for også en række forskellige redskaber til dette arbejde.
Trivselsmålingen er i sig selv et redskab til at hjælpe skolerne med at bli-
ve opmærksomme på, om der eksempelvis er tegn på problemer med
trivslen eller undervisningsmiljøet i en klasse.
Skolerne får hurtig adgang til egne resultater af trivselsmålingen helt ned
på klasseniveau, så de kan få en indikation af, om der er områder, hvor
der er grund til at igangsætte indsatser for at styrke trivslen og undervis-
ningsmiljøet. Desuden kan trivselsmålingens resultater lokalt danne
grundlag for at skabe dialog om og fokus på trivslen.
Resultaterne fra trivselsmålingen kan ikke stå alene, men skal bruges i
sammenhæng med det særlige kendskab, som lærere og pædagoger m.fl.
har til de enkelte klasser og elever.
Som nævnt i svaret på spørgsmål 233 har Dansk Center for Undervis-
ningsmiljø (DCUM) i forbindelse med trivselsmålingen i 2015 udarbejdet
et vejledningsmateriale til lærere, pædagoger og skoleledere, som skolerne
kan bruge til at forberede, gennemføre og følge op på trivselsmålingerne,
og DCUM udvikler derudover et mere omfattende, målrettet vejled-
ningsmateriale, som offentliggøres snarest.
21-04-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om, hvis der er skoler, hvor trivselsmålingerne viser, at en skole har trivselsproblemer, hvilke værktøjer har skolerne så til at gøre noget ved det, til undervisningsministeren
2
Der foreligger også allerede på såvel EMU’en som DCUM’s hjemmeside
en række vejlednings- og inspirationsmaterialer om trivsel, undervis-
ningsmiljø samt ro og klasseledelse, som kommuner og skoler kan an-
vende.
Hertil kommer, at trivsel kan berøres i forbindelse med kompetence-
punktet ’Engagement og fællesskab’ i børnehaveklassen og i det tværgå-
ende emne ’Alsidig og personlig udvikling’. Skolebestyrelsen skal også
fastsætte både ordensregler og et værdiregelsæt for skolen, som kan være
med til at skabe de nødvendige rammer for elevernes trivsel. Endvidere
skal alle skoler have en anti-mobbestrategi og løbende undergå undervis-
ningsmiljøvurderinger.
Endelig fremgår det af folkeskolens formål, at skolen skal give eleverne
lyst til at lære mere, fremme den enkelte elevs alsidige udvikling og skabe
rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler er-
kendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at
tage stilling og handle.
Jeg mener derfor, at skolerne har de nødvendige rammer for at kunne
arbejde med trivsel, og at de kan hente inspiration og støtte til dette ar-
bejde.
Med venlig hilsen
Christine Antorini