Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1415661_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 22 (Alm. del):
I brev af 10. oktober 2014 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 22:
”Som følge af, at flere idrætsforeninger oplever børnenes til tider meget
lange skoledage som hovedårsag til udmeldelser fra foreningerne, bedes
ministeren redegøre for, hvor mange skoler der lever op til kravet om, at
elevernes skoledage skal være lige lange.”
Svar:
Der er ikke noget krav om, at elevernes skoledage skal være lige lange.
I folkeskoleloven er der angivet en årsnorm for undervisningstidens sam-
lede længde. Det følger heraf, at undervisningstiden skal tilrettelægges
således, at den i et skoleår har en samlet varighed af
1) mindst 1.200 timer i børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin,
2) mindst 1.320 timer på 4.-6. klassetrin og
3) 1.400 timer på 7.-9. klassetrin.
Hvis skoleåret er på 40 uger, hvilket er det mest almindelige, så betyder
det en skoleuge på gennemsnitligt 30, 33 og 35 timer for henholdsvis
indskoling, mellemtrin og udskoling. Det nævnte timetal er inklusiv lek-
tiehjælp og faglig fordybelse, som er frivillig indtil efter næste folketings-
valg.
Som det fremgår af bemærkningerne til reglerne om undervisningstidens
samlede længde, er der ikke opstillet en norm for antallet af skoledage
eller for, hvor lang den enkelte skoledag eller skoleuge skal være, men det
forudsættes, at undervisningen fortsat normalt foregår inden for tids-
rummet mellem ca. kl. 8.00 og 16.00.
04-11-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Det nævnte tidsrum kan fraviges i forbindelse med særlige arrangemen-
ter, fx i forbindelse med ekskursioner, skolefester o.l., hvor undervisnin-
gen undtagelsesvist kan placeres om aftenen eller i weekenden.
Denne ramme for 'normal skoletid' er fastlagt ved en mangeårig praksis.
Praksis er dog ikke udtryk for en absolut regel, og derfor kan undervis-
ningen i et vist omfang efter omstændighederne godt placeres lidt før kl.
8.00 og lidt senere end til kl. 16.00.
Inden for disse rammer, lov og praksis, og inden for de mål, rammer og
principper, som henholdsvis kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen
har fastsat, er det skolens leder, der har ansvaret for tilrettelæggelsen af
undervisningstiden på den enkelte skole.
Med venlig hilsen
Christine Antorini