Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Børne- og Undervisningsudvalget har i brev af 25. marts 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 213 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Anni Matthiesen (V).
11. maj 2015
J.nr. 2015-1506
Spørgsmål nr. 213:
”Mener ministeren, at det er rimeligt, at praktikker afviklet under STU ikke kan
bruges i forhold til at dokumentere den enkelte borgers arbejdsevne i forhold til et
flexjob?”
Endeligt svar:
Målgruppen for fleksjob er personer, hvis arbejdsevne anses for varigt og væsent-
ligt begrænset. Det er blandt andet en betingelse, at personens ressourcer og udfor-
dringer er fuldt afklarede i forhold til uddannelse og beskæftigelse, og at alle rele-
vante beskæftigelsesindsatser samt andre foranstaltninger har været afprøvet for at
bringe borgeren i beskæftigelse. Hvis en kommune vurderer, at en borger er i mål-
gruppen for et fleksjob, skal borgerens sag behandles i kommens rehabiliterings-
team.
De tværfaglige rehabiliteringsteams, der blev oprettet i forbindelse med reformen
om førtidspension og fleksjob, skal afgive indstilling til kommunen om, hvorvidt
en borger skal have ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension. Formålet med
rehabiliteringsteamet er at sikre, at udsatte borgere får en helhedsorienteret og
tværfaglig indsats, og at borgeren i højere grad bliver inddraget i sin egen sag.
Det vil altid være kommunen, der skal foretage en konkret vurdering af, om en sag
skal forelægges rehabiliteringsteamet, herunder om alle relevante indsatser har væ-
ret afprøvet eller er vurderet irrelevante. Erfaringerne fra borgerens deltagelse i
praktikker under et STU-forløb vil derfor kunne indgå i kommunens vurdering.
Til brug for behandlingen i rehabiliteringsteamet, skal kommunen udarbejde reha-
biliteringsplanens forberedende del sammen med borgeren. Formålet med rehabili-
teringsplanens forberedende del er at få udarbejdet en systematisk beskrivelse af
den enkelte borgers ressourcer og udfordringer, hvor alle relevante forhold i borge-
rens samlede situation indgår.
Den forberedende del skal således bland andet indeholde oplysninger om borgerens
beskæftigelsesmæssige, sociale- og helbredsmæssige ressourcer og udfordringer i
forhold til at kunne arbejde eller uddanne sig.