Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1528352_0001.png
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Børne- og Undervisningsudvalget har i brev af 25. marts 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 210 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF).
11. maj 2015
J.nr. 2015-1506
Spørgsmål nr. 210:
”Vil ministrene oplyse mulighederne for at sikre en flydende overgang mellem
STU og et ressourceforløb i jobcentret med henblik på at sikre en sømløs overgang
til arbejdsmarkedet for de unge, som er i stand hertil?”
Endeligt svar:
Jeg har aftalt med undervisningsministeren, at jeg svarer på spørgsmålet.
Målgruppen for STU er unge, der ikke vurderes inden for ca. 1 år at kunne påbe-
gynde og gennemføre en uddannelse, og de vil derfor normalt visiteres aktivitetspa-
rate uddannelseshjælpsmodtagere, når de henvender sig om hjælp til ydelse. For
disse unge er målet på sigt at kunne påbegynde og gennemføre en kompetencegi-
vende uddannelse.
Når den unge afslutter STU-forløbet, skal jobcentret senest efter 4 uger iværksætte
den videre indsats så kontinuiteten sikres. Indsatsen skal tilrettelægges med ud-
gangspunkt i den enkelte unges kompetencer og behov, og de har ret til en koordi-
nerende sagsbehandler, der skal sikre sammenhæng i indsatsen på tværs af forvalt-
ninger. Indsatsen skal være sammenhængende, så der må højest gå 4 uger, hvor den
unge ikke er i et aktivt tilbud. Derudover skal kommunen mindst hver anden måned
følge op på den unges forløb.
Hvis kommunen vurderer, at den unge er målgruppe for et fleksjob, førtidspension
eller ressourceforløb, fordi den unge har meget komplekse problemer eller arbejds-
evnen anses for varigt og væsentligt begrænset, skal den unges sag behandles i et
tværfagligt rehabiliteringsteam.
Kommunen skal forud for behandlingen i rehabiliteringsteamet indsamle de rele-
vante oplysninger om den unges ressourcer og udfordringer i forhold til at kunne
arbejde eller uddanne sig. Det vil her være naturligt at inddrage relevante erfaringer
fra STU-forløbet. Kommunen skal fortsat give den unge aktive tilbud og følge op,
mens sagen forberedes til rehabiliteringsteamet.
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 210: MFU spm. om, at oplyse mulighederne for at sikre en flydende overgang mellem STU og et ressourceforløb i jobcentret med henblik på at sikre en sømløs overgang til arbejdsmarkedet for de unge, som er i stand hertil, til undervisningsministeren og beskæftigelsesministeren
Rehabiliteringsteamet foretager en samlet vurdering af den enkelte unge om, hvor-
vidt der skal tilkendes førtidspension, fleksjob, eller om der er mulighed for at ud-
vikle den unges arbejdsevne gennem et ressourceforløb.
De unge, der skal i et ressourceforløb, får tilbudt en koordinerende sagsbehandler
og skal have iværksat en målrettet og helhedsorienteret indsats. De unge, der har
nedsat arbejdsevne, der gør, at de ikke kan arbejde på normale vilkår på arbejds-
markedet, kan visiteres til et fleksjob. Der er i den forbindelse mulighed for, at un-
ge med en meget lille arbejdsevne kan få tilbudt fleksjob på få timer med mulighed
for at udvikle arbejdsevnen til flere timer på sigt.
Jeg gerne drøfte videre med Undervisningsministeriet og KL, hvordan vi kan un-
derstøtte en god overlevering af viden til jobcentret, så viden om den unges erfa-
ringer fra STU-forløbet videregives i en form, der kan bruges i jobcentret til at vur-
dere den unges samlede situation.
Jeg vil ligeledes henvise til undervisningsministerens svar på BUU spørgsmål 209
(alm.del).
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2