Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1515588_0001.png
SAMRÅDSTALE
24. marts 2015
Beskæftigelsesministerens tale ved samråd om STU og
overgang til arbejdsmarkedet den 24. marts 2015 i Bør-
ne- og Undervisningsudvalget
(Det talte ord gælder)
Jeg vil også gerne kvittere spørgeren for denne mulighed for
at tale om et emne, som regeringen er meget optaget af –
nemlig, hvordan vi bedst sikrer, at unge med særlige behov
får den rigtige helhedsorienterede indsats.
Spørgsmålene vedrører, som jeg ser det, to forhold:
1) Hvordan sikrer vi, at unge, som har gennemført et STU
forløb, kommer bedst muligt videre mod uddannelse el-
ler arbejde?
2) Hvordan sikrer vi, at sagsbehandlingen i jobcentret bli-
ver tilstrækkeligt belyst i de tilfælde, hvor flere kom-
muner er involveret i den unges sag?
Ad. Samrådsspørgsmål AD)
Ministrene bedes redegøre for overgangen fra et STU-forløb
til arbejdsmarkedet, og hvad bliver der gjort for at sikre den
enkelte STU-elev bedst muligt efter endt uddannelse.
Jeg vil starte med at svare på, hvordan vi sikrer, at de unge
kommer godt videre mod uddannelse eller arbejde.
Det er et klart mål for regeringen, at så mange unge som mu-
ligt skal have en kompetencegivende uddannelse, så de i
fremtiden kan få en stærk tilknytning til arbejdsmarkedet.
Vi ved dog også, at nogle unge har særlige behov, som kræ-
ver en helhedsorienteret tilgang, hvor man ser på alle aspek-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ter af den enkelte unge, for på denne måde at klarlægge res-
sourcer og udfordringer.
Og det er netop en sådan målgruppe, vi snakker om, når det
gælder STU.
Dermed er det direkte mål for denne gruppe af unge ikke
nødvendigvis beskæftigelse eller at påbegynde en uddannel-
se men at uddanne unge med fx udviklingshæmning til et
godt liv.
Det er derfor heller ikke overraskende, at evalueringen af
STU fra 2012 viser, at kun meget få af de unge kommer i
gang med en ordinær uddannelse eller job direkte i forlæn-
gelse af uddannelsesforløbet.
For udviklingshæmmede unge og andre unge med helt særli-
ge behov kan STU dog være vejen til at opnå personlige, so-
ciale og faglige kompetencer, der måske på længere sigt kan
hjælpe dem videre.
De unge på STU, der har en reel chance for at påbegynde en
ordinær uddannelse eller beskæftigelse med skånehensyn,
skal selvfølgelig have den nødvendige indsats i jobcenteret.
Derfor vil jeg kort skitsere, hvordan en beskæftigelsesindsats
kan være sammensat for unge med særlige behov afhængigt
af, hvilken ydelse de modtager.
Uddannelseshjælpsmodtagere
De unge, der modtager uddannelseshjælp, mens de er på
STU, vil næsten altid være aktivitetsparate, fordi de har
komplekse helbredsmæssige og sociale problemer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dermed vil de modtage et aktivitetstillæg oven i uddannel-
seshjælpen og være undtaget krav til kontakt med jobcentret
under STU-uddannelsen.
Når den unge afslutter et STU-forløb, er det jobcentret, der
skal iværksætte den videre indsats for den unge med ud-
gangspunkt i den enkeltes ressourcer og behov.
For denne gruppe vil målet være en kompetencegivende ud-
dannelse, hvor de selvfølgelig skal have den fornødne støtte.
Indsatsen skal selvfølgelig være sammenhængende, hvorfor
der højest må gå 4 uger, hvor den unge ikke er i et aktivt til-
bud. Og kommunen er forpligtet til at følge op på den unges
forløb mindst hver anden måned. Der er således tale om en
tæt håndholdt indsats.
Det skal sikre, at der hele tiden er fokus på at justere indsat-
sen, så den understøtter den unges progression frem mod ud-
dannelse.
Den uddannelsesrettede indsats kan bestå af virksomheds-
praktik, brobygningsforløb på en uddannelsesinstitution eller
læse-, skrive- og regnekurser. Hvis det er svært for den unge
at deltage i sådanne tilbud, skal vedkommende have mentor-
støtte som en ekstra hjælp.
Aktivitetsparate unge har desuden med kontanthjælpsrefor-
men fået ret til en koordinerende sagsbehandler, som skal
sikre en sammenhængende indsats på tværs af forvaltninger.
Det synes jeg er en vigtig pointe.
Førtidspension, fleksjob og ressourceforløb
De unge, som, når de afslutter STU, har så komplekse pro-
blemer, at de er i målgruppen for førtidspension, fleksjob el-
ler ressourceforløb vil få deres sag forelagt et tværfagligt re-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
habiliteringsteam, der grundigt afdækker af den unges res-
sourcer og behov.
Rehabiliteringsteamet er jo den brede indsats, hvor der sid-
der folk fra både beskæftigelsesområdet, socialområdet,
sundhedsområdet til at foretage en samlet vurdering af den
unge.
Her skal kommunen selvfølgelig indsamle de relevante op-
lysninger for behandlingen af den unges sag, eksempelvis fra
et gennemført STU-forløb.
Rehabiliteringsteamet indstiller til kommunen, om jobcente-
ret skal tilkende førtidspension eller fleksjob, eller om der er
mulighed for at udvikle den unges arbejdsevne gennem et
ressourceforløb.
Hvis den unge tilkendes et ressourceforløb, vil den unge få
tilbudt en koordinerende sagsbehandler.
For en del af målgruppen vil det måske være relevant med et
fleksjob på få timer, som vi har indført med reformen af før-
tidspension og fleksjob.
Dermed er vi kommet ned på lave timetal for de personer,
der har behov for det. Det er vigtigt at tage med.
Ad. Samrådsspørgsmål AE)
Ministrene bedes redegøre for ministrenes overvejelser i
forhold til mulighederne for at styrke samarbejdet mellem
STU-elevers bopælskommune og hjemmekommune i de til-
fælde, hvor disse ikke er den samme, så et optimalt samar-
bejde på tværs af kommunegrænser sikres i forbindelse med
elevens overgang fra STU til arbejdsmarkedet.
Og nu kommer jeg så til besvarelsen af det andet spørgsmål.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som jeg forstår spørgeren, handler spørgsmålet om de særli-
ge tilfælde, hvor en ung på STU er visiteret til et botilbud,
som ligger i en anden kommune, end der hvor den unge
kommer fra.
Her gælder der nogle særlige komplicerede regler, som in-
volverer lovgivning på flere ministerområder. Jeg vil derfor
nøjes med at kort at gennemgå hovedtrækkene i lovgivnin-
gen.
Når der er forskel på borgerens oprindelseskommune, altså
der, hvor borgeren oprindeligt kommer fra, og bopælskom-
mune, hvor borgeren lige nu har adresse, er det borgerens
oprindelseskommune, som betaler for borgerens ydelser og
indsatser. Det er vigtigt, fordi det sikrer, at kommunerne ikke
har incitament til at visitere borgere til et tilbud i en anden
kommune og dermed undgå at finansiere borgerens indsatser
på sigt.
Hvis den unge flytter tilbage til oprindelseskommunen efter
afslutning af STU skal oprindelseskommunen indhente alle
relevante oplysninger til at få den unges sag tilstrækkeligt
belyst og sat en indsats i gang, som dem jeg nævnte under
besvarelsen af det første spørgsmål.
Hvis den unge fylder 18 år undervejs i STU-forløbet, og der-
for søger om forsørgelse, er det den kommune den unge bor
i, der skal behandle sagen.
Når udsatte unge får deres sager behandlet, har de ret til en
koordinerende sagsbehandler. Det kan understøtte at samar-
bejdet mellem to kommuner ikke skaber unødig forvirring
for den unge, der skal have sin sag behandlet. Kommunen
skal også gøre den unge opmærksom på, at han/hun har ret
til en bisidder, der kan fungere som et værn for de sårbare
unge.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med reformen af førtidspension og fleksjob er der altså sat
de rigtige rammer for, at udsatte unge – som de der har gen-
nemført STU – kan få en helhedsorienteret indsats, der tager
udgangspunkt i de unges ressourcer og behov. Formålet med
rehabiliteringsteamet er at komme hele vejen rundt om den
unges situation. Det er vigtigt at både bopæls- og oprindel-
seskommune bidrager til at oplyse sagen.
6