Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
SAMRÅDSTALE
24. marts 2015
Beskæftigelsesministerens tale ved samråd om STU og
overgang til arbejdsmarkedet den 24. marts 2015 i Bør-
ne- og Undervisningsudvalget
(Det talte ord gælder)
Jeg vil også gerne kvittere spørgeren for denne mulighed for
at tale om et emne, som regeringen er meget optaget af –
nemlig, hvordan vi bedst sikrer, at unge med særlige behov
får den rigtige helhedsorienterede indsats.
Spørgsmålene vedrører, som jeg ser det, to forhold:
1) Hvordan sikrer vi, at unge, som har gennemført et STU
forløb, kommer bedst muligt videre mod uddannelse el-
ler arbejde?
2) Hvordan sikrer vi, at sagsbehandlingen i jobcentret bli-
ver tilstrækkeligt belyst i de tilfælde, hvor flere kom-
muner er involveret i den unges sag?
Ad. Samrådsspørgsmål AD)
Ministrene bedes redegøre for overgangen fra et STU-forløb
til arbejdsmarkedet, og hvad bliver der gjort for at sikre den
enkelte STU-elev bedst muligt efter endt uddannelse.
Jeg vil starte med at svare på, hvordan vi sikrer, at de unge
kommer godt videre mod uddannelse eller arbejde.
Det er et klart mål for regeringen, at så mange unge som mu-
ligt skal have en kompetencegivende uddannelse, så de i
fremtiden kan få en stærk tilknytning til arbejdsmarkedet.
Vi ved dog også, at nogle unge har særlige behov, som kræ-
ver en helhedsorienteret tilgang, hvor man ser på alle aspek-