Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1517368_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 206 (Alm. del)
I brev af 18. marts 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 206:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22/2-15 fra Italiensklæ-
rerforeningen om regeringens udspil til gymnasiereform, jf. BUU alm.
del – bilag 108.”
Svar:
Forhandlingerne om regeringens gymnasieudspil ”Gymnasier til fremti-
den” blev afbrudt onsdag den 8. april 2015 og forventes ikke genoptaget
igen før efter et folketingsvalg. Det betyder, at initiativet vedrørende
bedre og færre studieretninger, som Italienslærerforeningen kommente-
rer på, ikke kan gennemføres på nuværende tidspunkt.
Regeringens intention med initiativet om bedre og færre studieretninger
er blandt andet at forbedre mulighederne for fremmedsprog. Det kan
opnås gennem skabelsen af en større faglig tyngde i sproglige studieret-
ninger og en mere ensartet tyngde i alle studieretninger. Regeringen er
enig i, at sproglig mangfoldighed er vigtig, og at sprogfagene skal styrkes.
Hvad angår sprog som hovedindgang, foreslår regeringen i udspillet tre
mulige studieretninger på stx. Den ene studieretning skal indeholde tre
fremmedsprog, hvoraf to skal være på A-niveau. Den anden skal – ud
over engelsk og 2. fremmedsprog – indeholde latin og græsk på A-
niveau, mens den tredje skal indeholde engelsk på A-niveau og et fort-
sættersprog på A-niveau, dvs. tysk eller fransk, samt et tredje fag. Derud-
over kan engelsk eller fortsættersprog på A-niveau indgå som studieret-
ningsfag i samfundsvidenskabelige studieretninger.
Regeringens udspil lægger således op til at sikre en større sprogfaglig
tyngde i de sproglige studieretninger, herunder at eleverne skal blive dyg-
tigere i begyndersprog i kraft af studieretninger med tre sprog.
10-04-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Begyndersproget italiensk på A-niveau vil fortsat kunne indgå i en sprog-
lig studieretning, fx sammen med engelsk på A-niveau og latin på C-
niveau. Ved at koble et begyndersprog som italiensk på A-niveau sam-
men med to andre sprog styrkes elevernes sproglige kompetencer. Og
således må det forventes, at elevernes faglige niveau bliver højere inden
for den pågældende studieretning, end hvis eleven blot havde to sprog i
alt, hvoraf det ene var et begyndersprog.
Med venlig hilsen
Christine Antorini