Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1518688_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 205 (Alm. del):
I brev af 18. marts 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 205:
”Ministeren bedes redegøre for tilrettelæggelsen og organisationen af
tilbud og støtte til blinde og stærkt svagseende børn og unge og foran-
kring, udvikling og formidling af viden på dette område samt erfaringer-
ne hermed.”
Svar:
Indsatsen for børn og unge med alvorligt synshandicap er sammensat af
en række forskelligartede indsatser på social- og specialundervisningsom-
rådet.
Folkeskoleområdet
På folkeskoleområdet er det kommunernes ansvar at give alle elever, der
ønskes optaget i folkeskolen, et fyldestgørende undervisningstilbud.
Det er også kommunernes ansvar at sørge for specialpædagogisk bistand
til børn, der endnu ikke er påbegyndt skolegangen.
Kommunernes forpligtelser i forhold til folkeskolelovgivningen indebæ-
rer, at barnet får den nødvendige specialpædagogiske støtte som fx tek-
nologiske læremidler, punktskrift færdigheder og støtte til læse- og skri-
vevanskeligheder.
Den specialpædagogiske støtte kan gives i den almindelige undervisning i
barnets klasse eller som led i et specialundervisningstilbud i den alminde-
lige klasse, i en specialklasse eller specialskole eller på et lands- og lands-
delsdækkende undervisningstilbud.
Det følger af folkeskolelovens § 3, at det påhviler regionsrådet at drive
lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud for børn og unge un-
15-04-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, at redegøre for tilrettelæggelsen og organisationen af tilbud og støtte til blinde og stærkt svagtseende børn og unge og forankring, udvikling og formidling af viden på dette område samt erfaringerne hermed, til undervisningsministeren
2
der 18 år, som vedkommendes kommunalbestyrelse har henvist til speci-
alundervisning ved regionsrådets foranstaltning.
Synscenter Refsnæs i Kalundborg er et landsdækkende undervisningstil-
bud med flere forskellige aktiviteter målrettet børn og unge i alderen 0-
21 år med synshandicap. Synscenter Refsnæs, der drives af region Sjæl-
land, har blandt flere aktiviteter et takstfinansieret skoletilbud med SFO.
Synscenter Refsnæs leverer endvidere specialrådgivning, jf. nedenfor.
Kommunerne har ved en ændring af folkeskoleloven i 2014 fået mulig-
hed for at overtage de lands- og landsdækkende undervisningstilbud. Det
er sket som led i opfølgningen på den politiske aftale om en kvalificeret
indsats for grupper med særlige behov, der blev indgået i november 2013
med tilslutning fra samtlige partier i Folketinget.
Det følger af folkeskolelovgivningen, at børn med et omfattende støtte-
behov, der ikke kan opfyldes inden for rammerne af den almindelige
undervisning, skal henvises til specialundervisning i en specialklasse eller
specialskole.
Henvisning til specialundervisning sker efter pædagogisk psykologisk
rådgivning og efter samråd med eleven og forældrene.
I forbindelse med den pædagogisk-psykologiske vurdering skal pædago-
gisk psykologisk rådgivning tage stilling til, om der er behov for at ind-
hente specialrådgivning fra den nationale videns- og specialrådgivnings-
institution (VISO) i Socialstyrelsen.
Området for de frie skoler, ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser
På området for de frie skoler, ungdomsuddannelserne og de videregåen-
de uddannelser giver Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Un-
dervisningsministeriet efter ansøgning specialpædagogisk støtte til børn
og unge med alvorligt synshandicap.
Støtten er individuelt tilrettelagt og gives blandt andet i form af it-
hjælpemidler, instruktion i brug af it-hjælpemidler, særlig tilrettelagte
studiematerialer og sekretærhjælp.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har indgået samarbejder med
synskonsulenterne på de regionale kommunikationscentre, der yder for-
skellige former for specialrådgivning til blinde og svagsynede i grundsko-
len, og med Instituttet for Blinde og Svagsynede (IBOS), der leverer for-
skellige former for støtte og specialrådgivning til blinde og svagtseende
på ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser.
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, at redegøre for tilrettelæggelsen og organisationen af tilbud og støtte til blinde og stærkt svagtseende børn og unge og forankring, udvikling og formidling af viden på dette område samt erfaringerne hermed, til undervisningsministeren
3
IBOS tilbyder en landsdækkende studievejledning for blinde og svagsy-
nede elever og studerende på ungdomsuddannelser og de videregående
uddannelser. Denne studievejledning giver en individuel vejledning og
rådgivning i forhold til gennemførelsen af uddannelsen, herunder oplys-
ninger om relevant specialpædagogisk støtte.
Studievejledningen på IBOS giver desuden rådgivning og supervision til
de uddannelsesinstitutioner, der optager blinde og svagtseende elever.
Specialrådgivning
Med kommunalreformen blev en række specialiserede undervisningstil-
bud for børn og voksne, herunder Synscenter Refsnæs og IBOS, videre-
ført med en status som lands- og landsdelsdækkende specialundervis-
ningstilbud og specialrådgivningsfunktioner.
Som opfølgning på den politiske aftale om en kvalificeret indsats for
grupper med særlige behov fra november 2013 har VISO overtaget an-
svaret for at tilvejebringe de specialrådgivningsydelser, der hidrører fra
de lands- og landsdelsdækkende tilbud.
VISO har endvidere overtaget ansvaret for at tilvejebringe den produkti-
on af undervisnings informations- og vejledningsmaterialer m.v., der
finder sted på materialecentralerne, der drives efter folkeskoleloven og
lov om specialundervisning for voksne.
VISO tilvejebringer og sikrer en samlet koordination af de mest speciali-
serede rådgivningsydelser i forhold til specialundervisning og specialpæ-
dagogisk bistand m.v.
Målgrupperne for specialrådgivning er børn, unge og voksne med syns-
handicap og epilepsi, børn og unge med hørehandicap og døvblindhed,
førskolebørn med svære kommunikative, sociale, udviklingsmæssige eller
motoriske vanskeligheder samt deres pårørende og fagprofessionelle,
som arbejder med de nævnte målgrupper.
Specialrådgivning ydes bl.a. til elever, forældre og det undervisende per-
sonale og omfatter bl.a. rådgivning og vejledning, udredning, undervis-
ning, kurser og vidensudvikling og -formidling.
Midlerne til specialrådgivning, der før var objektivt finansierede, er over-
ført til VISO, der har indgået kontrakter med tilbuddene om levering af
gratis specialrådgivning direkte til de nævnte målgrupper.
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 203 er Socialstyrelsen i samar-
bejde med Undervisningsministeriet kommet med en central udmelding
på området for børn og unge med alvorlig synsnedsættelse, og Socialsty-
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, at redegøre for tilrettelæggelsen og organisationen af tilbud og støtte til blinde og stærkt svagtseende børn og unge og forankring, udvikling og formidling af viden på dette område samt erfaringerne hermed, til undervisningsministeren
4
relsen har indledt en dialog med kommunerne om deres tilbud og indsat-
ser i forhold til denne målgruppe.
Jeg har aftalt med ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, at han vil redegøre for de foreløbige meldinger fra kommunerne
og give en overordnet status for overtagelsen af ansvaret for specialråd-
givningen i forbindelse med sit svar til Socialudvalget på SOU, alm. del,
spørgsmål 257 om risikoen for afspecialisering på blindeområdet. Svaret
vil blive sendt til Børne- og Undervisningsudvalget.
Med venlig hilsen
Christine Antorini