Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1411348_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdeling
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 2 (Alm. del):
I brev af 8. oktober 2014 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2:
”Hvad er ministerens holdning til, at 40 ud af 97 kommuner planlægger
besparelser på tilskuddet pr. elev i 2015, jf. DLF’s undersøgelse af den
kommunale budgetsituation på folkeskoleområdet 15/9-14?”
Svar:
Folkeskolen er en kommunal opgave, og det er kommunerne, der har fi-
nansieringsansvaret. Det er således den enkelte kommune, der skal sikre,
at skolerne har de rammer og vilkår, der gør det muligt at realisere de
fastsatte indholdskrav, og som bedst muligt understøtter opfyldelsen af
de nationale mål for folkeskolen. Jeg går derfor ud fra, at kommunerne
tilrettelægger arbejdet og fastsætter de økonomiske rammer for folkesko-
len i overensstemmelse hermed.
Realiseringen af folkeskolereformen forudsætter en fælles indsats fra stat,
kommuner, lærere, pædagoger og øvrige medarbejdere i skolen samt sko-
leledelser, forældre og elever. Med folkeskolereformen vil staten løbende
følge op på den fælles indsats med fokus på de fastsatte nationale mål.
Jeg er optaget af, at eleverne trives, bliver så dygtige de kan, og at skolen
mindsker betydningen af elevernes sociale baggrund, og at det er dette
perspektiv, der bør være i fokus for vurderingen af kommunernes ind-
sats.
Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke finder, at den foreliggende undersø-
gelse giver grundlag for at vurdere, om de kommunale budgetter gør det
muligt at implementere folkeskolereformen og indfri de fastsatte mål.
Undersøgelsen baserer sig på et spørgeskema om budgetsituationen d.
15. september 2014, hvor langt hovedparten af de kommunale budgetter
22-10-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
endnu ikke er vedtaget. Resultatet er således behæftet med betydelig
usikkerhed. Jeg vil derfor opfordre til, at drøftelser om folkeskolen sker
på baggrund af officielle data og som led i den proces, der er aftalt i for-
bindelse med folkeskolereformen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini