Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Bilagsrapport
Danmark har ondt i modersmålet
En kortlægning af kommunernes modersmålsundervisning
i skoleåret 2007/08
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
Bilag 1. Kommuner der ikke har besvaret spørgeskemaet.
Bilag 2. Kommuner der har udbudt offentlig finansieret modersmålsundervisning på lige vilkår til
alle tosprogede elever
Bilag 3. Kommuner der har afholdt offentlig finansieret modersmålsundervisning udelukkende til
EU/EØS børn i skoleåret 2007/2008
Bilag 4. Kommuner der tilbyder modersmålsundervisning til børn fra tredjelande mod
forældrebetaling.
Bilag 5. Forældrebetaling.
Bilag 6. Henvendelser fra forældre til kommuner, der ikke har udbudt modersmålsundervisning i
skoleåret 2007/08
Bilag 7. Karakteren af tilsyn - uddybning fra nogle af de kommuner, der har svaret ja, til at de
holder tilsyn med modersmålsundervisningen
Bilag 8. Kommuner der angiver ikke at have imødekommet ønsker om modersmålsundervisning og
angivelser af kendskab til nabokommuners tilbud.
Bilag 9. Hvad afgør at de pågældende sproggrupper er blevet oprettet?
Bilag 10. Varianter af undervisningen i de lokale folkeskoler, hvor modersmålsundervisning er
integreret.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515849_0003.png
Bilag 1. Kommuner der ikke har besvaret spørgeskemaet.
Kommune
Gentofte
Hørsholm
Rudersdal
Rødovre
Faxe
Odsherred
Nordfyns
Haderslev
Langeland
Middelfart
Vejle
Hedensted
Ikast-Brande
Samsø
Struer
Jammerbugt
Mariagerfjord
Morsø
Ærø
I alt 19 kommuner
Antal tosprogede 06/07
287
110
387
699
137
156
72
394
32
172
976
198
446
8
178
116
216
43
12
4639 elever
Andel af elevtal
4,1
4,2
5,7
18,1
3,2
4,7
2,0
6,3
2,4
4,1
8
3,3
8,9
2
6,5
2,4
4,1
2
1,6
Spørgeskemaet blev udsendt via mail til alle landets kommuner første gang den 21. maj 2008.
De kommuner, der ikke responderende modtog en mail den 19. juni. De kommuner der ikke svarede
denne gang fik endnu en henvendelse på en anden mailadresse. Hvis mailen tidligere fx havde været
sendt til den ansvarlige for undervisning af tosprogede elever, blev den nu sendt til den relevante
forvaltning med att: skoledirektør, børn- og ungedirektør m.v. DRC bad i denne mail, om enten af
få besvaret spørgeskemaet eller om at få indsigt de sagsagter, der ligger til grund for kommunens
praksis vedr. tilbud om modersmålsundervisning. Den fjerde og sidste mail blev sendt den 6. august
til de to kommuner ud af de 19 med flest tosprogede elever, der endnu ikke havde besvaret. Denne
fremgangs medførte, at kortlægningen bygger på besvarelser fra 79 kommuner. De ovenstående 19
kommuner indgår ikke i undersøgelsen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515849_0004.png
Bilag 2. Kommuner der har oplyst, at de i skoleåret 2007/2008 har tilbudt
offentlig finansieret modersmålsundervisning til (næsten) alle tosprogede elever
Kommune
Ballerup
Gladsaxe
Klassetrin
Tosprogede Underviste
Sprog
Elever
07/08
Til og med 3. klasse
720
42 Tyrkisk, serbisk
Til og med 3. klasse
942
150 Urdu, arabisk, islandsk,
serbokroatisk, somali, farsi. Tyrkisk
(øvrige sprog henvises til andre
kommuner)
Til og med 3. klasse
336
49 Urdu, albansk, tyrkisk
Til og med 5. klasse 10475
2779 Arabisk, urdu, tyrkisk, somali,
albansk, farsi, serbisk, bosnisk, dari,
hindi, tamil, russisk, thai, tigrina,
vietnamesisk, kurdisk, kinesisk,
spansk, litausk, polsk, islandsk,
færøsk, græsk, finsk.
Til og med 6. klasse
695
208 Arabisk, tyrkisk, somali
Til og med 5. klasse
500
110 Tyrkisk, arabisk
Til og med 3. klasse
752
153 Arabisk, tyrkisk, farsi, spansk
Hele skoleforløbet
104
26 Arabisk, tysk
Hele skoleforløbet
11 Ingen i
Ingen i 1007/2008
2007/2008
Til og med 3. klasse
882
126 Albansk, arabisk, islandsk, polsk
Hele skoleforløbet
538
239 Albansk, bosnisk, dari, polsk,
somalisk, tamilsk, tyrkisk
Hele skoleforløbet
331
42 Dari, tamilsk
Hele skoleforløbet
198
40 Tyrkisk, kurdisk
5641
290 Tysk, fransk, islandsk, arabisk,
tyrkisk, farsi, vietnamesisk, somali
22.125
4254
Glostrup
København
Ny Holbæk
Ringsted
Ny Roskilde
Vordingborg
Fanø
Sønderborg
Randers
Frederikshavn
Vallensbæk
Århus *
14 kommuner
* Århus kommune tilbød i skoleåret 2007/08 til alle tosprogede indenfor de 5 største sproggrupper i
1.- 3. klasse, hvis forældrene ønsker der. Ikke til børn med andre modersmål fra tredje lande. Til de
5 største grupper desuden modersmål fra 4.
klasse, hvis lærerne vurderer der er et behov. Fra 4.
9.
klasse beror tilbuddet altså ikke på forældreønske. elever 1-3. klasse Hertil kommer Århus i sidste
skoleår med X antal elever op til ??
Derudover har DRC fra mailkorrespondance fra februar 2008 kendskab til at Vejle har udbudt
modersmålsundervisning i afghansk, arabisk, bosnisk, tamilsk og tyrkisk i skoleåret 07/08.
Kommunen indgår ikke i undersøgelsen og derfor kendes omfang og vilkår ikke.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515849_0005.png
Bilag 3. Kommuner der oplyser, at de har afholdt offentlig finansieret
modersmålsundervisning udelukkende til EU/EØS børn i skoleåret 2007/2008
Kommune
Albertslund
Allerød
Sprog udbudt
Ikke oplyst
Italiensk, hollandsk,
svensk, fransk, ungarsk,
tysk
Dragør
Ikke oplyst
Egedal
Hollandsk, tysk
Fredensborg
Spansk, græsk, polsk,
lettisk, hollandsk, fransk
Frederiksberg
Ikke oplyst
Frederikssund
Ikke oplyst
Halsnæs
Ikke oplyst
Furesø
Ikke oplyst
Helsingør
Fransk, færøsk
Hillerød
Spansk, hollandsk
Hvidovre
Ikke oplyst
Lyngby-Taarbæk Hollandsk
Tårnby
Ikke oplyst
Greve
Spansk
Køge
Fransk
Ny Slagelse
Ingen i 07/08
ingen
kommune
efterspørgsel
Ny Assens
Hollandsk
kommune
Odense
Islandsk, Hollandsk
Varde
Ingen i 2007/2008
Horsens
Islandsk
Odder
Engelsk, tysk, spansk
Århus
Ikke oplyst
Hjørring
Polsk
Rebild
Ikke oplyst
Aalborg
Islandsk, polsk
26 kommuner
Antal elever
2
Ud af
Henvist
1076 Ikke oplyst
249 X
Ikke oplyst
3
11
6
Ikke oplyst
4
3
35
25
7
48
7
14
2
0
2
42
Ingen i 07/08
60
13
Ikke oplyst
Ikke oplyst
Ikke oplyst
49
12 X
132 Ikke oplyst
667 X
1080
344
350
587
952
625
888
400
407
861
783
1150
X
X
X
X (primært til Kbh)
X (pånær fransk)
X
X (Kbh)
46 elever fra andre
X (Kbh)
X
145 X
3600
314
813
90
5641
406 X
104 Ikke oplyst
3003
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515849_0006.png
Bilag 4. Kommuner der tilbyder modersmålsundervisning til børn fra
tredjelande mod forældrebetaling.
Kommune
Frederiksberg
Ishøj
Ny Holbæk
Sprog udbudt
Antal elever Ud af
Ikke oplyst
6
1080
tyrkisk
107
1122
Arabisk, tyrkisk, somali
Bilag 2.1.
695
hvis forældre er født i
dk mod betaling
ellers
offentligt finansieret
Dari. Pastho, tamilsk,
145
610
tyrkisk
Ingen hold dette skoleår
6
598
få tilmeldte
for
Se **
Bilag 2.
10.475
Ikke oplyst
Ikke oplyst
400
Se **
Bilag 2
752
Ingen hold dette skoleår
1150
- for få tilmeldte
Henviser
X
Fredericia
Herlev
København
Lyngby-Taarbæk
Ny Roskilde
Ny Slagelse
9 kommuner
X
X
I Ishøj, Frederiksberg, Lyngby-Taarbæk, Ny Slagelse, Herlev og Fredericia er der forskellige vilkår
for eleverne gennem hele skoleforløbet, hvor børn fra EU/EØS lande m.fl. modtager gratis
undervisning og børn fra lande uden for Europa modtager mod betaling. I ny Holbæk gælder dette
forhold kun for elever hvis forældre er født i Danmark. (for priser se punkt 3.5 og bilag 3.5.)
** I Ny Roskilde og København er der lige vilkår for alle tosprogede børn med offentlig finansieret
modersmålsundervisning i den første del af skoleforløbet og fra henholdsvis 4 og 6. klasse tilbydes
modersmålsundervisningen fortsat med offentlig finansiering til EU/EØS børn og mod
brugerbetaling for elever der oprinder fra lande uden for Europa.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515849_0007.png
Bilag 5. Forældrebetaling
Kommune
Frederiksberg
Ishøj
Ny Holbæk
Fredericia
Herlev
København
Lyngby-Taarbæk
Ny Roskilde
Ny Slagelse
9 kommuner
Pris per år
530 kr per måned x 10 =
5300 kr.
1.850 kr.
1.000 kr.
560 kr.
1.874 kr.
1.600 kr.
Kommunen betaler 2/3 , forældre 1/3 pris
ikke opgjort.
300 kr.
225 per mdn x 10 =
2250 kr.
Fra 300
5.300 kr. for et års undervisning
Søskendepris (rabat)
0
1.350 (500)
0
0
Følger daginstitutionsreglerne
1200 (400)
0
0
3 kommuner giver søskende
rabat
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515849_0008.png
Bilag 6. Henvendelser fra forældre til kommuner, der ikke har udbudt
modersmålsundervisning i skoleåret 2007/08
Kommune
Bornholm
Brøndby
Høje-Tåstrup
Guldborgsund
Kalundborg
Lejre
Lolland
Næstved
Solrød
Sorø
Stevns
Billund
Esbjerg
Faaborg-Midtfyn
Kolding
Nyborg
Svendborg
Tønder
Vejen
Aabenraa
Holstebro
Nordjurs
Ringkjøbing-Skjern
Silkeborg
Ny Skanderborg
Skive
Syddjurs
Viborg
Brønderslev-
Dronninglund
Thisted
Vesthimmerlands
Favrskov
Læsø
Hjørring
Slagelse
Rebild
Varde
Herlev
Ny Herning
I alt 39
Under 100
93
100-500
500-1000
1000-1500
1391
1700
108
352
58
295
500
163
130
61
181
1595
150
1070
224
479
120
225
900
605
148
276
570
300
356
144
644
146
148
149
130
0
406
1050
104
314
598
817
6
4134
1500 -
4.6 a/b/c
B
B
0
B
0
B
B
A
B
B
B
B
B
A
A
B
B
C
B
0
0
B
B
0
B
0
B
B
B
A
C
B
0
A
A
A
B
C
0
3
3511
2
3295
4
212
24
5566
I alt dækker de 39 kommuner undervisningen af 16.711 tosprogede elever.
A = 7 Kommuner der har haft henvendelser fra forældre som ikke er imødekommet
B = 21 Kommuner der oplyser ikke at have haft henvendelser fra forældre
C = 3 Kommuner der oplyser at de ikke ved om de har haft henvendelser fra forældre
0 = 8 Kommuner der ikke oplyser om de har haft henvendelser fra forældre
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 7. Karakteren af tilsyn - uddybning fra nogle af de kommuner, der har
svaret ja, til at de holder tilsyn med modersmålsundervisningen
23 kommuner har uddybet, hvordan de fører tilsyn.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Nabokommunen
Varetages af anden kommune
Konsulenten for tosprogede holder møde med modersmålslærerne
Det påhviler skolelederen
Andre kommuner fører tilsyn
Skolelederen på den skole, hvor den tosprogede lærer er ansat har tilsynspligten
Konsulenten besøger klasserne i undervisningstiden og afholder møder med
modersmålslærerne gennem året. Hvert år evaluerer modersmålslærerne eleverne og
videresender evalueringerne til konsulenten.
8. Kun ved at jeg påtegner berettigede elever mht. undervisning og transport
ikke med
indholdet som sådan.
9. Konsulenten holder kontakt med lærerne gennem mails og ved besøg på skolen.
10. Der udarbejdes årsplaner og der er tæt samarbejde mellem funktionslærerne og
modersmålslærerne. Modersmålslærerne har på arbejdsplanen fået afsat timer til teamtid,
møder med funktionslærere mm.
11. Skolelederen på den involverede skole har tilsynspligt og ansvar.
12. Kbh gør det.
13. Overværelse af undervisning på de forskellige hold. Deltagelse i forældremøder. faste møder
med modersmålslæreren.
14. Skolelederen på den skole, som læreren er tilknyttet, har tilsynspligten med undervisningen
på linje med den øvrige undervisning. Fra august 2008 er der afsat midler i
centralforvaltningen til udarbejdelse af en tilsynsrapport pr. lærer. For arabisk, urdu, tyrkisk
og somali står funktionslærerne i de respektive sprog for udarbejdelse af denne rapport, der
skal være en hjælp til skoleledernes tilsyn. For lørdagsskolens vedkommende er det
Integration og Mangfoldighed i centralforvaltningen, der har tilsynet. Den ansvarlige
konsulent står her for tilsynsrapporterne.
15. V. Modersmålskoordinator og skoleleder.
16. Gennem lokal skoleleder der, hvor undervisningen er placeret.
17. Via samarbejde med MO-lærere
18. Via tosprogskonsulenten
19. Tosprogskonsulenten fører tilsyn
fremmøde til uv m.v.
20. Ungdomsskolen udbyder og administrer opgaven
21. Skolelederen holder tilsyn
22. Via konsulenten
23. Møllevangsskolen er ansvarlig
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515849_0010.png
Bilag 8. Kommuner der angiver ikke at have imødekommet ønsker om
modersmålsundervisning og angivelser af kendskab til nabokommuners tilbud
.
A: Kommuner der udelukkende tilbyder til EU/EØS børn
Kommune
Antal afslag
Kender nabotilbud
Albertslund
1
X
Allerød
5
X
Furesø
15
X
Halsnæs
2
X
Helsingør
3
X
Hillerød
6
X
Hvidovre
5
X
Ishøj
15
X
Lyngby-Taarbæk
2
X
Greve
4
X
Ny Slagelse
1
X
Odense
12
X
Horsens
2
X
Hjørring
1
Rebild
1
Aalborg
9
16 kommuner
13
Kommuner der slet ikke har tilbudt i 2007/2008
Kalundborg
1
Næstved
5
Fåborg Midfyn
2
Kolding
3
Thisted
1
5 kommuner
Kender ikke nabotilbud
X
X
X
3
X
X
X
Ikke oplyst
Ikke oplyst
1
Ikke oplyst
Ikke oplyst
2
Kommuner der tilbyder modersmålsundervisning på lige vilkår til alle tosprogede elever
Glostrup
8
X
København
15
X
Ny Holbæk
2
X
Ringsted
2
X
Ny Roskilde
6
X
Vordingborg
1
X
Sønderborg
38
X
Randers
15
X
Frederiksværk
9 kommuner
4
4
Kommuner der udbyder modersmålsundervisning til alle med forældrebetaling fra nogle grupper
Fredericia
1
X
Frederiksberg
3
X
2 kommuner
2
0
32 kommuner
188 henvendelser
20
9
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Hvad afgør at de pågældende sproggrupper er blevet oprettet?
30 kommuner har uddybet hvilke kriterier, der er for at oprette hold eller henvise til
modersmålsundervisning i en anden kommune.
1. Eleverne tilbydes undervisning i andre kommuner, fordi X ikke har nok
(12 elever) til et hold.
2. Der er tale om de to største sproggrupper tosprogede elever i kommunen
3. Ansøgningerne
4. Forældrene har henvendt sig til kommunen
5. Om der er 12 eller flere tilmeldte per hold
6. Elevgrundlaget
kræver 12 for at oprette et hold
vi
7. Hvis det ønskede sprog er oprettet i Københavnsområdet henvises hertil
8. Der er tilstrækkeligt med børn til at oprette hold, og kommunen har ansat tosprogede lærere,
som behersker disse sprog.
9. Vi opretter hold, når der er minimum seks elever tilmeldt undervisningen. I modsat fald
tilbydes eleverne undervisning på Lørdagsskolen i København.
10. Forældrene har henvendt sig
11. Om der er elever nok
12. Antallet af elever
13. Der har været elever nok til at oprette hold min 12.
14. Om forældrene ønskede det
15. Kan der samles et hold på min 12 oprettes undervisningen
16. Et klart formuleret forældreønske med stor politisk opbakning
17. Der oprettes et hold hvis der er 12 elever med samme modersmål, der ønsker
modersmålsundervisning
18. Efter henvendelse fra et forældrepar
19. Kommet uden dansk sprog og op i skoleforløbet
20. Forældreefterspørgsel
21. Forældreønsker
22. Tilmeldes i tilstrækkeligt omfang og er dermed omfattet af folkeskolelovens bestemmelser
23. Antal tilmeldinger ti MO.UV. Hold oprettes, når 12 elever med samme modersmål ønsker
det
24. De to største grupper i kommunen
25. Der er et tilstrækkeligt antal elever
er etniske foreninger/forældregrupper, der
der
henvender sig
26. EU-lande, Færøerne og Grønland tilbydes undervisning på 0.-10.klasse. Ikke EU-lande
tilbydes undervisning på 0.-3.klasse. Der oprettes hold ved min. 12 tilmeldinger
27. Det er flertallet af de tosprogede.(red: Tyrkisk, kudisk)
28. Antal elever. Lærermuligheder. Forældreønsker
29. jf. 2.2 + elevantal + ønske fra forældre 2.2. siger at kommunen giver
modersmålsundervisning til eu/eøs børn gennem hele skoleforløbet.)
30. Henvisning til Møllevangsskolen
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 10. Varianter af undervisningen i de lokale folkeskoler, hvor
modersmålsundervisning er integreret.
1. Lærerne opfordres til at udnytte elevernes modersmål som læringsredskab, men det sker i
meget begrænset omfang.
2. Der tilbydes modersmålsbaseret lektiehjælp på 4 skoler. Foreligger en statusrapport fra dec.
3. Der er almindelig konsensus om, modersmålet bevidst skal nyttiggøres generelt i klasser
med tosprogede børn
4. Modersmålet inddrages i elevernes undervisning og hverdag, hvor dette er relevant for
elevernes udvikling. Modersmålet værdsættes som en vigtig del af sprogudvikling og læring
i relation til et dynamisk sprogsyn.
set
5. Der er ansat to-sprogede medarbejdere på de to skoler i kommunen med de flest tosprogede
elever
6. Kommunen har tidligere haft sproggrupper på et antal skoler. Dette blev sparet væk for to år
siden. En del af de tosprogede lærere i de store sprog har timer i sprogcentret, hvor de
varetager tosproget undervisning, dvs. undervisningsforløb hvor det fælles modersmål tages
i anvendelse for at lette læreprocessen.
7. I kommunens tre modtageklasser anvendes børnenes modersmål som støtte i udviklingen af
dansk.
8. En særlig rullende indskoling gør det muligt at integrere de elever, der har mest dansk sprog.
9. Et par skoler med store andele af tosprogede elever har i nogle enkeltstående
undervisningsforløb medtænkt modersmålsundervisning. Bl.a. arbejder en skole med tekster
på modersmål fra elevernes hjem i forbindelse med særlige forløb i begynderlæsning.
10. Tokulturelle medarbejder/modersmålslærere indgår i undervisningen i indskolingen, hvis
der er mindst 5 elever med samme modersmål i årgangen.
11. I kommunen - krydset ja, ikke uddybet
kan fx dreje sig om initiativer i forbindelse med
det
det sidste års kvalitetsudvikling af området nævnt i punkt 6.2.: Kommunen har de sidste år
arbejdet med at kvalitetsudvikle modersmålsundervisningen. Dette har konkluderet i
forskellige tiltag se: Konklusioner og anbefalinger:
Primærydelsen er undervisning i modersmål, hvor eleverne tilbydes undervisning i 3
lektioner om ugen fra 1.-5. klasse.
Modersmålsundervisning i sprogene tyrkisk og arabisk
20-30 % af de samlede ressourcer anvendes til de sent ankomne elever - det vil sige
fagundervisning på modersmålet
Undervisningen skal tilrettelægges efter kriterierne i fælles mål.
Elevens kompetencer/standpunkt i modersmålsundervisningen skal indarbejdes i den
generelle elevplan for eleven.
Modersmålslærerne udarbejder årsplan for gruppen/holdet
Modersmålslæreren udarbejder elevplan for den enkelte elev
” yegr m dr å lr e å kl n
T dl e ” oe m læe p so re
i e
s s r
e
Der skal sikres større sammenhæng til den øvrige undervisning/fag på skolerne
Der skal skabes rammer for dialog om enkelte elever mellem modersmålslærerne og dansk2-
lærerne
Modersmålslæreren skal organisatorisk tilknyttes den skole, hvor elevrepræsentationen med
det pågældende modersmål er størst. Dvs., at modersmålslæreren skal deltage i skolens
pædagogiske aktiviteter, som fx pædagogisk rådsmøder, skoleudvikling m.v.
12. Tjørnegårdsskolen tilbyder modersmålsundervisning i tyrkisk i tæt samarbejde med
sprogundervisning/sprogstimulering i børnehaveklasserne.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13. Vi har tilbud om modersmålsbaseret lektiehjælp på tyrkisk, somalisk og arabisk fra skoleåret
08/09, som forsøg i de kommende 2 år.
14. Tilknyttet sprogstøtte på modersmålet på skoler med mange elever fra de 5 store
sproggrupper. Det blev i skoleåret 07/08 besluttet lokalt hvordan timerne skulle benyttes.
Nogle steder er sprogstøtten indgået i almindelig undervisning i tolærerordninger, andre
steder er ressourcerne brugt i forbindelse med lektiehjælp. På nogle skoler har der været et
element af opkvalificering af de tosprogede medarbejdere i forbindelse med samarbejdet.
Forløbet er evalueret.
(telefonisk information i forbindelse med henvisning til skole i
spørgeskemaet)
13