Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 188 (Alm.del):
I brev af 2. marts 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 188:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. marts 2015 fra Tysk-
lærerforeningen for Gymnasiet og HF og Fransklærerforeningen om
gymnasiereformen.”
Svar:
Foreningernes henvendelse er en opsummering af deres tanker og for-
slag i forbindelse med regeringens gymnasieudspil i forlængelse af de to
foreningers foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget den 17. fe-
bruar 2015 og deres foretræde for mig den 26. februar 2015. Henvendel-
sen svarer helt til det, som foreningerne også mundtligt har fremført
over for mig, og mine kommentarer ligger derfor på linje med min dialog
med foreningerne på mødet.
En af intentionerne i regeringens udspil er at forbedre mulighederne for
fremmedsprogene. Dette kan opnås gennem en reduktion af udbuddet af
studieretninger og skabelsen af en større faglig tyngde i sproglige studie-
retninger og en mere ensartet faglig tyngde i alle studieretninger. Det må
således forventes, at regeringens forslag til nye principper for studieret-
ninger og styrkelse af fagligheden vil medføre ændrede søgemønstre hos
eleverne, både i forhold til studieretninger og valgfag.
Det er intentionen med grundforløbet at introducere eleverne til den
gymnasiale faglighed, og det er skolernes opgave at kvalificere elevernes
studieretningsvalg. Hvis det endelige valg af sprog udskydes til sent i
uddannelsesforløbet, som foreningerne foreslår, vil der reelt blive tale
om AB-studieretninger, og dermed vil udspillets intention om sikring af
et højere fagligt niveau og muligheder for fagligt samspil og studieret-
ningstoning gå tabt. Konsekvenserne af en mulighed for samlæsning af
25-03-2015