Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1415842_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 18 (Alm. del):
I brev af 8. oktober 2014 har udvalget efter ønske fra Peter Juel Jensen
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 18:
”Af udbudsbrevet ”Ansøgning om godkendelse til udbud af
arbejdsmarkedsuddannelser (AMU)” af den 4. juni 2009, s. 4, fremgår
det, at ”[i] forbindelse med denne udbudsrunde og placeringen af et
fremtidigt AMU udbud vil der blive opereret med en ”nul tolerance”
model. Det skal derfor bemærkes, at når uddannelsesinstitutioner på ny
ansøger om godkendelse til at udbyde AMU, tilkendegiver de samtidig en
forpligtelse til at overholde ”nul tolerance princippet”, herunder kriteri-
erne i dette udbudsbrev. Dette er en indskærpelse af udbyderens ansvar.”
Når Undervisningsministeriet selv var opmærksom på problemerne med
TUC, der blev solgt til DEKRA i Tyskland, og det klart fremgår af ud-
budsbrevet af den 4. juni 2009, at udbudsgodkendelserne i så fald bort-
falder, vil ministeren så oplyse, hvordan ministeriet reagerede i denne
sag?”
Svar:
Begrebet ”nul tolerance”, som spørgsmålet referer til, blev bl.a. anvendt i
forbindelse med AMU-udbudsrunden i 2009. Med begrebet er der ikke
tale om et nyt regelsæt, men en præcisering af, at eksisterende regler skal
overholdes.
Regelovertrædelser vil altid blive behandlet individuelt og på baggrund af
en konkret vurdering i forhold til den enkelte sag. Der har været mange
eksempler på tilsynssager mod både offentlige og private AMU-
udbydere, herunder også TUC-skolerne.
I forhold til de enkelte TUC-skoler er der i konkrete sager både truffet
afgørelse om tilbagebetaling af taxametertilskud og erstatning af VEU-
godtgørelse. Endvidere er AMU-mål frataget visse skoler, så det ikke
04-11-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
længere er muligt at udbyde det pågældende AMU-mål og muligheden
for udlægning af visse AMU-mål til andre AMU-udbydere er også i nogle
tilfælde sat i bero.
TaskForce AMU, som er forankret i Kvalitets- og tilsynsstyrelsen, har i
den anledning gennemført et større antal uanmeldte tilsynsbesøg bl.a.
som led i opfølgningen på tidligere tilsynssager og med henblik på lø-
bende at føre tilsyn med TUC-skolernes varetagelse af deres forpligtelse
som AMU-udbyder.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 12.
Med venlig hilsen
Christine Antorini