Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1507571_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdeling
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 168 (Alm. del):
I brev af 16. februar 2015 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 168:
”Vil ministeren kommentere artiklen i Ugebrevet A4 22/1-15 (Kritik:
Regeringen svigter målet om at give 95 ud af 100 unge en uddannelse)
om en beregning på antallet af unge, der 10 år efter afsluttet grundskole
ikke har gennemført en ungdomsuddannelse? Samtidig anmodes om en
revideret profilmodel, hvor beregningen sker hhv. 5 og 10 år efter afslut-
tet grundskole.
http://www.ugebreveta4.dk/kritik-regeringen-svigter-maalet-om-at-give-
95-udaf_19969.aspx?redir=newsletter&utm_campaign=guest_
GammelA4_Ikkevalideret&utm_medium=nl_topA&utm_source
=newsletter_Morning&nlid=Mzk4&aid=19969”
Svar:
Artiklen i Ugebrevet A4 indledes med spørgsmålet om regeringen har
opgivet sin målsætning om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal have en
ungdomsuddannelse. Som jeg også er citeret for i artiklen, er det fortsat
regeringens mål, at 95 pct. af en ungdomsårgang gennemfører mindst en
ungdomsuddannelse i 2015 25 år efter at have forladt 9. klasse.
For at opfylde den ambitiøse målsætning er det ikke nok at betragte ung-
domsuddannelserne isoleret. Folkeskolereformen er i høj grad med til at
understøtte 95-procent-målsætningen. Hertil kommer erhvervsuddannel-
sesreformen, som træder kraft i det kommende skoleår – og regeringens
udspil ”Gymnasier til fremtiden”, som forligskredsen forhandler i denne
tid.
Regeringens målsætning er baseret på status 25 år efter 9. klasse, men når
ministeriets profilmodel beregnes, bliver der også beregnet en status 5-
16-03-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507571_0002.png
2
10, 15 og 20 år efter 9. klasse. Nedenstående figur viser udviklingen for
9. klasses årgange hhv. 5, 10 og 25 år efter grundskolen siden 2000.
Figur 1. Andelen af en ungdomsårgang med mindst en ungdoms-
uddannelseskompetence hhv. 5, 10 og 25 år efter 9. klasse, fordelt
på 9. klasses årgange.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
25 år efter 9. klasse
10 år efter 9. klasse
5 år efter 9. klasse
Kilde: Undervisningsministeriets profilmodel
Det fremgår af figur 1, at andelen af en ungdomsårgang, som 25 år efter
9. klasse forventes at gennemføre mindst en ungdomsuddannelse er ste-
get fra ca. 86 pct. i 2008 til ca. 93 pct. i 2013. Ser man på en ungdomsår-
gang 10 år efter 9. klasse, har der været en stigning fra ca. 78 pct. i 2006
til ca. 86 pct. i 2013 og 5 år efter 9. klasse fra 62 pct. i 2006 til 72 pct. i
2013.
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Med venlig hilsen
Christine Antorini