Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 167 (Alm. del):
I brev af 9. februar 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 167:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. februar 2015 fra Psy-
kologilærerforeningen om gymnasiereformen, jf. BUU alm. del - bilag
88.”
Svar:
Psykologilærerforeningen foreslår, at psykologifaget i det gymnasiale
grundforløb skal stå for et obligatorisk kursus for eleverne i læring, moti-
vation, selvkontrol, udholdenhed og organisering i forhold til pressede
perioder i deres gymnasietid og i efterfølgende uddannelsesforløb. For-
eningen anfører også, at psykologifaget bør inddrages i studieretningerne.
Regeringen ønsker med sit udspil at sikre, at grundforløbet i endnu høje-
re grad lever op til sit formål om at introducere eleverne til den gymnasi-
ale faglighed og kvalificere deres valg af studieretning. Det er ikke mindst
vigtigt for elever med gymnasiefremmed baggrund, som ikke kender til
de gymnasiale uddannelsers fag og arbejdsformer. Det vil styrke elever-
nes mulighed for at gennemføre uddannelsen i sidste ende.
Det indgår imidlertid ikke i regeringens overvejelser, at der skal være et
obligatorisk kursus om læring, selvkontrol m.v. Et kendskab til disse
områder er naturligvis vigtigt, men det er områder, som skal udvikles i
alle de fag, eleven møder i grundforløbet.
I regeringens gymnasieudspil foreslås det at reducere antallet af studie-
retninger og dermed gøre det lettere for eleverne at vælge deres studie-
retning. Studieretningerne skal være organiseret i nogle få hovedindgange
– alt efter hvilken kategori af videregående uddannelser studieretningen
retter sig imod. Alle studieretninger skal indeholde gode muligheder for
samspil mellem fagene, og fagene og deres niveau skal altovervejende
sikre direkte adgang til videregående uddannelser inden for den valgte
hovedindgang. Alle studieretninger skal samtidig have en ensartet faglig
tyngde.
20-02-2015