Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1502498_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 162 (Alm. del):
I brev af 3. februar 2015 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)
stillet uddannelses- og forskningsministeren og mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 162:
”Ministrenes kommentarer udbedes til vedlagte brev af 3/3-14 fra en
mor til en IB-student bl.a. i lyset af, at der planlægges oprettet flere IB-
skoler i Danmark.”
Svar:
Uddannelses- og forskningsministeren oplyser, at omregningsskalaerne
for udenlandske og internationale karakterer baserer sig på en sammen-
ligning af den statistiske fordeling af eksamensgennemsnit i den uden-
landske og danske gymnasiale eksamen. Formålet er at sikre, at mulighe-
derne for at få en studieplads ikke skal påvirkes af, om adgangsgrundla-
get er dansk, udenlandsk eller internationalt.
Den justerede omregningstabel for IB-eksaminer og andre udenlandske
og internationale eksaminer, som er taget i brug i forbindelse med opta-
gelse 2014, er etableret på baggrund af den faktiske fordeling af 7-trins-
skala-gennemsnit. De tidligere omregningstabeller var baseret på den for-
ventede fordeling af 7-trinsskala-gennemsnit.
Der er med den justerede omregningstabel sket et løft i toppen af IB-
skalaen i forhold til den danske 7-trinsskala og en mindre nedjustering i
bunden af IB-skalaen. Forklaringen herpå er, at de faktiske eksamens-
gennemsnit fordeler sig, så der bliver givet forholdsvis flere karakterer i
både den lave og høje ende i forhold til den forventede karakterfordeling
for de danske gymnasiale eksaminer.
Omregningstabellen følger karakterudviklingen i såvel IB-eksamenen
som i de danske gymnasiale eksamener, så der er ikke tale om en hård
omregning eller en systematisk nedsættelse af omregningsfaktoren.
02-03-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502498_0002.png
2
Hvis der skulle være karakterglidning i de danske gymnasiale uddannel-
ser, vil det alt andet lige afspejles i en bedre omregning af IB-karakterer,
hvis der ikke er sket en tilsvarende udvikling i IB-karakterer.
IB er en international eksamen, og derfor lægges det statistiske grundlag
for fordelingen af eksamensresultater på verdensplan til grund for om-
regning. Det betyder, at hvis eleverne på de danske IB-skoler klarer sig
dårligere end den gennemsnitlige IB-elev på verdensplan, får eleverne på
de danske IB-skoler en forholdsvis dårligere omregning, end hvis om-
regningstabellen alene var baseret på resultaterne for IB-elever på skoler-
ne i Danmark.
Omregningsmetoden tager ikke hensyn til argumenter om forskelle i en
eksamens sværhedsgrad men sikrer alene, at en bestået elev placeres ind i
det danske gennemsnit svarende til elevens relative præstation i en IB-
eksamen. Der tages heller ikke i en dansk sammenhæng højde for even-
tuelle indholdsmæssige forskelle mellem de danske eksamener ved opta-
gelse.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har på sin hjemmeside ultimo
februar 2014 redegjort for principperne og metoderne for omregning
samt for de faktiske resultater af den justerede omregningstabel i forbin-
delse med, at den justerede omregningstabel blev offentliggjort. Jf.
http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/anerkendelse-og-dokumentation/find-
vurderinger/eksamenshaandbogen/filer/notat_omregning_af_ib_20140224.pdf.
Denne redegørelse er i overensstemmelse med de principper, som der er
fastlagt i den tværministerielle rapport om IB-eksamen offentliggjort i
2011. Jf.
http://uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Videre/PDF11/110121_rapport
_IB.ashx
Jeg kan derudover oplyse, at IB-uddannelsens strukturelle opbygning,
faglige sammensætning og indhold ikke er reguleret af dansk lov. Dette
fremgår af det lovforslag, min forgænger fremsatte i januar 2009
(https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=122979) som ud-
møntning af den politiske aftale fra november 2008 om principperne for
indplacering af International Baccalaureate (IB) i det danske uddannel-
sessystem mellem de daværende regeringspartier (Venstre og Det Kon-
servative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti og Det Radikale Venstre.
Endvidere fremgår det af udkast til høringsnotat
(http://www.ft.dk/samling/20081/lovforslag/l100/bilag/1/632428/index.htm)
om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasia-
le uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., og forskellige andre
love (udvidelse af udbuddet af International Baccalaureate (IB)), at da
IB-
uddannelsen udelukkende styres af IBO, og Undervisningsministeriet slet ingen ind-
flydelse har på uddannelsen, ville et sådant dobbelt tilsyn ikke give mening.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Jeg har derfor ikke på det foreliggende grundlag mulighed for at fastsætte
regler om fx holddeling, antal skriftlige opgaver eller føre tilsyn med sko-
lerne. Ministeriet fører økonomisk tilsyn med de skoler, der modtager
tilskud til IB-uddannelsen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini