Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1497143_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 160 (Alm. del):
I brev af 30. januar 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 160:
”Ministeren bedes kommentere notatet af 27. januar 2015 fra Spansklæ-
rerforeningen, jf. BUU alm. del – bilag 82.”
Svar:
Spansklærerforeningen beskriver i notatet af 27. januar 2015, hvad for-
eningen opfatter som problemer i regeringens gymnasieudspil.
Spansklærerforeningen skriver, at en begrænsning af antallet af studieret-
ninger vil medføre, at en studieretning med engelsk og spansk på A-
niveau ikke længere er mulig.
Idet jeg henviser til mit svar til udvalget på spørgsmål 153, vil jeg gerne
understrege, at spansk på A-niveau ifølge regeringens forslag fortsat vil
kunne indgå i en sproglig studieretning fx sammen med engelsk på A-
niveau og latin på C-niveau. Begrundelsen for at koble et begyndersprog
som spansk på A-niveau sammen med to andre sprog er, at elevernes
sproglige kompetencer dermed styrkes. Og således må det forventes, at
elevernes faglige niveau bliver højere inden for den pågældende studie-
retning, end hvis eleven blot havde to sprog i alt, hvoraf det ene kun var
på begynderniveau.
Spansklærerforeningen skriver desuden, at den styrkelse af fagligheden –
som regeringen foreslår ved at kræve, at de fleste studieretninger inde-
holder to studieretningsfag på A-niveau – vil kunne betyde, at færre ele-
ver vælger spansk som 2. fremmedsprog.
Det er rigtigt, at elever, der vælger et begyndersprog som spansk på A-
niveau som 2. fremmesprog, vil få fem fag på A-niveau på de fleste stu-
dieretninger. Dette skyldes, at eleverne – når de vælger et begyndersprog
17-02-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
som 2. fremmedsprog – i de fleste tilfælde vil skulle afslutte det pågæl-
dende sprog på A-niveau. Dette krav stilles for at sikre, at eleverne får
gode sproglige kompetencer i de nye sprog, som de måtte vælge i gymna-
siet.
Jeg vil i den sammenhæng gøre opmærksom på, at eleverne også i dag får
fem A-niveaufag i rigtig mange tilfælde, når de vælger begyndersprog
som 2. fremmedsprog. Det gælder fx en meget almindelig studieretning
med samfundsfag og engelsk på A-niveau, hvor spansk – hvis det vælges
som 2. fremmedsprog – kommer til at udgøre et femte A-niveau.
Jeg mener således, det er vigtigt, at både studieretninger og fag i gymna-
siet får så stor faglig tyngde som muligt. Dette understøttes af regerin-
gens gymnasieudspil, hvor der foreslås, at de fleste studieretninger skal
indeholde to fag på A-niveau, og hvor der fastholdes, at begyndersprog i
de fleste tilfælde skal afsluttes på A-niveau.
Med venlig hilsen
Christine Antorini