Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1497519_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 154 (Alm. del):
I brev af 21. januar 2015 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Karina Adsbøl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 154:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren vil kvalitetssikre
indsatsen over for ordblindhed i folkeskolen.”
Svar:
Som det fremgår af mine tidligere svar til udvalget, bl.a. svar af 14. januar
2015 på spørgsmål 122 og 123, har regeringen iværksat en lang række
indsatser, der skal understøtte, at kommunerne yder en kvalificeret ind-
sats over for elever med ordblindhed.
De understøttende indsatser omfatter:
Udvikling af ordblindetesten, der er stillet til rådighed for under-
visnings- og uddannelsesområdet i februar 2015.
Udgivelse af en testvejledning om, hvornår og hvordan der bør
gennemføres en test. Vejledningen er offentliggjort sammen med
ordblindetesten i begyndelsen af februar måned 2015.
Pædagogisk vejledning om indsatser målrettet elever med ord-
blindhed i folkeskolen. Vejledningen, der udgives i efteråret 2015,
får flere forskellige målgruppeindgange: Forvaltning/ læsekonsu-
lenter, skoleledere, læsevejledere, lærere, pædagoger, forældre og
elever.
Økonomisk bidrag til udvikling og afprøvning af dynamiske test
med henblik på tidlig identifikation af elever i risiko for ord-
blindhed i børnehaveklassen og 1. klasse. Testen omfatter både
elever med dansk som modersmål og elever med dansk som an-
detsprog.
I forbindelse med aftalen om en reform af folkeskolen er der
ydet støtte til it-projekter om kompenserende it-hjælpemidler i
folkeskolen i forhold til elever med læsevanskeligheder og iPad-
17-02-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
redskaber til understøttelse af tidlig læsetilegnelse og undervis-
ningsdifferentiering.
Hertil kommer den generelle understøttelse af alle elevers læring gennem
reformen af folkeskolen med indførelsen af den længere og mere varie-
rede skoledag og etableringen af Ressourcecenter for Folkeskolen og
Læringskonsulentkorpset.
I reformen indgår forenklingen og præciseringen af Fælles Mål, der bety-
der tydeligere mål for, hvad alle elever skal kunne, og som gør det lettere
for lærerene at danne sig et overblik over den enkelte elevs udgangs-
punkt i forhold til at nå målene. Der fastsættes fx opmærksomhedspunk-
ter, der beskriver beherskelsesniveauer for grundlæggende viden og fær-
digheder på udvalgte klassetrin i faget dansk. Disse kan danne grundlag
for stillingtagen til en opfølgende indsats både i form af testning og
iværksættelse af ekstra støtte.
I forbindelse med reformen er der endvidere afsat 1 mia. kr. til efterud-
dannelse af lærere og specialistkompetencer inden for blandt andet dansk
og specialpædagogik.
Målsætningen om inklusion og en styrket almenundervisningen skal også
bidrage til øget undervisningsdifferentiering, så undervisningen løfter alle
elever.
På dette års finanslov er der afsat en pulje på 25 mio. kr. årligt til at styr-
ke indsatsen for øget inklusion i folkeskolen. Der kan således ydes en
ekstra indsats i forhold til, at lærere og pædagoger kan få rådgivning fra
specialpædagogiske lærere og pædagoger eller andre ressourcepersoner til
at styrke undervisningen og udvikle et inkluderende læringsmiljø.
Med venlig hilsen
Christine Antorini