Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1492924_0001.png
Børne - og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 153 (Alm. del):
I brev af 20. januar 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 153:
”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse fra Spansklærerfor-
eningen om begyndersprog på lige fod med fortsættersprog i stx-
studieretninger, jf. BUU alm. del – bilag 70.”
Svar:
I regeringens gymnasieudspil foreslås det at reducere antallet af studie-
retninger og dermed gøre det lettere for eleverne at vælge deres studie-
retning. Studieretningerne skal være organiseret i nogle få hovedindgange
– alt efter hvilken kategori af videregående uddannelser studieretningen
retter sig imod. Alle studieretninger skal indeholde gode muligheder for
samspil mellem fagene, og fagene og deres niveau skal altovervejende
sikre direkte adgang til videregående uddannelser inden for den valgte
hovedindgang. Alle studieretninger skal samtidig have en ensartet faglig
tyngde.
Hvad angår sprog som hovedindgang, foreslås der i regeringens gymna-
sieudspil tre mulige studieretninger på stx. Den ene studieretning skal
indeholde tre fremmedsprog, hvoraf to skal være på A-niveau. Den an-
den skal – ud over engelsk og 2. fremmedsprog – indeholde latin og
græsk på A-niveau, mens den tredje skal indeholde engelsk på A-niveau
og et fortsættersprog på A-niveau, dvs. tysk eller fransk, samt et tredje
fag. Derudover kan engelsk eller fortsættersprog på A-niveau indgå som
studieretningsfag i samfundsvidenskabelige studieretninger.
Når Spansklærerforeningen skriver, at muligheden for at vælge et nyt
begyndersprog i gymnasiet som fx spansk begrænses i fremtiden, er det
et udsagn, der må modificeres. Regeringen ønsker i udgangspunktet at
styrke og forbedre
alle
studieretninger, således at de enkelte studieretnin-
ger profileres tydeligere inden for den pågældende hovedindgang. Det
04-02-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
betyder, at det fremover sikres, at fx naturvidenskabelige studieretninger
har stor naturvidenskabelig tyngde. Det samme vil gælde sproglige stu-
dieretninger, der således vil få større sprogfaglig tyngde i form af studie-
retningsfagene.
Begyndersproget spansk på A-niveau vil fortsat ifølge regeringens forslag
kunne indgå i en sproglig studieretning fx sammen med engelsk på A-
niveau og latin på C-niveau. Ved at koble et begyndersprog som spansk
på A-niveau sammen med to andre sprog styrkes elevernes sproglige
kompetencer. Og således må det forventes, at elevernes faglige niveau
bliver højere inden for den pågældende studieretning, end hvis eleven
blot havde to sprog i alt, hvoraf det ene kun var på begynderniveau.
Spansklærerforeningen skriver, at kun meget få elever vil vælge en studie-
retning med spansk som studieretningsfag, eftersom kun få procent af
eleverne i dag vælger studieretninger med tre fremmedsprog. Jeg mener
imidlertid, at man må forudse, at de principper for studieretninger, som
foreslås i regeringens gymnasieudspil, vil medføre ændrede søgemønstre
hos eleverne. Alle elever vil skulle vælge blandt studieretninger med stør-
re faglig tyngde, og man kan derfor ikke umiddelbart slutte, at der kun er
meget få elever, der vil vælge en studieretning med spansk som studie-
retningsfag, idet udgangspunktet for at vælge studieretning vil være an-
derledes.
Hvad angår fortsættersprog som studieretningsfag, må jeg gøre opmærk-
som på, at kravene også her foreslås strammet, således at fortsættersprog
kun kan indgå som studieretningsfag på A-niveau. Der stilles ikke samme
krav om mindst tre fremmedsprog i studieretninger med fortsættersprog
på A-niveau, da eleverne med fortsættersprog i udgangspunktet har stør-
re sproglige forudsætninger i det pågældende sprog, end elever der be-
gynder forfra på et helt nyt begyndersprog.
Til sidst vil jeg understrege, at alle elever – uanset hvilken hovedindgang
og studieretning de vælger – skal vælge et 2. fremmedsprog ud over en-
gelsk, herunder fx begyndersproget spansk på A-niveau.
Med venlig hilsen
Christine Antorini