Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1489532_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.ktst.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 142 (Alm. del):
I brev af 14. januar 2015 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål :
”Angående eksamensformer i gymnasiet:
a. I hvilke fag bruger man 24-timerseksamen i gymnasiet?
b. I hvilke fag bruger man synopsiseksamen i gymnasiet?
c. Hvilke økonomiske og praktiske konsekvenser vil det have for gymna-
sierne, hvis man afskaffer de to ovennævnte eksamensformer?”
Svar:
Ad a) I tabel 1 er vist en oversigt over prøver, der har 24 henholdsvis 48
timers forberedelsestid. Nogle af fagene har endvidere en alternativ prø-
veform, hvor forberedelsestiden er på mellem 30 minutter og tre timer. I
disse tilfælde beslutter den enkelte skole, hvilken prøveform der skal
benyttes.
Ad b) I tabel 2 er vist en oversigt over prøver, hvori der indgår synopsis.
I tabellen er anført, i hvilke prøver en synopsis indgår i eksaminations-
grundlaget, og i hvilke prøver en synopsis udarbejdes alene til eksami-
nandens eget brug.
Ad c) Som nævnt under a) er der i en række fag alternative prøveformer.
Ministeriet fører ikke statistik over, i hvilket omfang disse anvendes. Det-
te vanskeliggør en vurdering af praktiske og økonomiske konsekvenser
ved en afskaffelse af de nævnte prøveformer.
Prøver med 24 (48) timers forberedelsestid
Da opgaverne/temaerne ved de mundtlige prøver med 24 (48) timers
forberedelsestid typisk er kendt på forhånd af eksaminanderne, kan lod-
trækning gennemføres, uden at eksaminator eller censor er til stede, jf. de
praktiske og administrative oplysninger, som Undervisningsministeriet
27-01-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
udsendte 23. april 2007 til de almengymnasiale uddannelser. Ved afskaf-
felse af prøveformen frigøres tid for det personale, der varetager lod-
trækningen, som kan prioriteres til andre arbejdsopgaver. Potentialet
afhænger af, hvilken prøveform der træder i stedet.
Det bemærkes, at forberedelsestiden på 24 (48) timer er uden vejledning,
hvorfor der ikke er noget potentiale knyttet hertil i forhold til lærertid.
Prøver med 24 (48) timers forberedelsestid udgør en særlig administrativ
opgave for skolernes tilrettelæggelse af eksamensperioden, fordi der
normalt skal planlægges med en (to) ekstra dag(e) i forhold til prøver
med kort forberedelsestid. En afskaffelse af prøveformen vil derfor in-
debære en praktisk lettelse af eksamensplanlægningen på skolerne.
Prøver, hvori der indgår synopsis som eksaminationsgrundlag
Skolerne skal påse, at de formelle krav til synopser er opfyldt. Hvis prø-
ver, hvori der indgår synopsis, erstattes af prøver, hvori der ikke indgår
et produkt udarbejdet af eleven, kan det derfor have mindre praktiske
konsekvenser, idet administration knyttet til denne opgave bortfalder.
Ved prøver, hvori der indgår synopsis som eksaminationsgrundlag, skal
censor orientere sig heri. Der er ikke knyttet ekstra tid hertil i forhold til
censur, hvori der ikke indgår synopser. Derfor er der i denne sammen-
hæng ikke knyttet et økonomisk eller praktisk potentiale til en afskaffelse
af de nævnte prøveformer.
Ved nogle prøver udarbejdes synopsis i uddannelsestiden under vejled-
ning. Ved prøver, hvori der ikke indgår et produkt udarbejdet under vej-
ledning, anvendes tiden til andre aktiviteter til realisering af de faglige
mål, herunder andre prøveforberedende aktiviteter.
Samlet må det vurderes, at der vil være meget begrænsede økonomiske
og administrative gevinster ved en eventuel afskaffelse af de nævnte prø-
veformer, og at potentialet herved endvidere vil afhænge af, hvilke prø-
veformer der sættes i stedet.
Afslutningsvis bemærkes, at en eventuel afskaffelse af de nævnte prøve-
former vil have konsekvenser for sammenhængen mellem mål, indhold
og prøveformer i de gymnasiale fag og uddannelser.
Med venlig hilsen
Christine Antorini
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489532_0003.png
3
Bilag 1
Tabel 1. Prøver med 24 (48) timers forberedelsestid
Fag/niveau
STX
Billedkunst B
Biologi A
Biologi B
Fransk begyndersprog A
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Fysik C
Historie A
Italiensk A
Musik C
Naturgeografi B
Russisk A
Samfundsfag A
Samfundsfag B
Spansk A
Tysk begyndersprog A
Tysk fortsættersprog A
Tysk fortsættersprog B
HF
Design C
2 hf
Engelsk B
2hf
Historie B
hf-e
HHX
Engelsk A
Prøveform a: 48 timer
Prøveform b: 60 minutter
24 timer
Prøveform a: 24 timer
Prøveform b: 3 timer
Prøveform a: 60 min.
Prøveform b:
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Forberedelsestid
Prøveform a: 60 minutter
Prøveform b: 48 timer
24 timer
24 timer
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
24 timer
24 timer
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
24 timer
24 timer
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
24 timer
Prøveform a: 24 timer
Prøveform b: 3 timer
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489532_0004.png
4
Forberedelsestid
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Fransk fortsættersprog A
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Fransk fortsættersprog B
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
International økonomi A
Prøveform a: 60 minutter
Prøveform b: 24 timer
International økonomi B
Prøveform a: 48 minutter
Prøveform b: 24 timer
Samtidshistorie B
Prøveform a: 48 minutter
Prøveform b: 24 timer
Spansk A
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Studieområdet, del 2 (Erhvervscase) 48 timer
Tysk begyndersprog A
Tysk fortsættersprog A
Tysk fortsættersprog B
HTX
Biologi B
Design B
Engelsk A
24 timer
Prøveform a: 48 timer
Prøveform b: 60 minutter
Prøveform a: 30 minutter
Prøveform b:
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
24 timer
Prøveform a: 24 timer
Prøveform b: 3 timer
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Prøveform a: 3 timer
Prøveform b: 24 timer
Prøveform a: 48 timer
Prøveform b: 60 minutter
Prøveform a: 24 timer
Prøveform b: 30 minutter
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Præsentationsdelen 24 timer
Ekstemporaldelen: 24 minutter
Prøveform a: 24 timer
Prøveform b: 60 minutter
24 timer
Præsentationsdelen: 24 timer
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Præsentationsdelen:24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Fag/niveau
Fransk begyndersprog A
Fysik B
Samfundsfag B
VALGFAG
Arabisk A
Datalogi C
Design B
Innovation B
Japansk A
Latin C
Multimedier C
Psykologi B
Tyrkisk A
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489532_0005.png
5
Fag/niveau
Tysk begyndersprog B
Tysk fortsættersprog C
GYMNASIAL SUPPLERING
Engelsk B
24 timer
Anm:
Prøveform a/Prøveform b.
Mulighed for valg mellem prøveformer.
Anm.:
Præsentationsdel/ekstemporaldel.
Prøven er todelt. Præsentationsdelen om-
fatter eksaminandens præsentation af ukendt tekstmateriale samt samtale. Eks-
temporaldelen omfatter samtale med udgangspunkt i et andet ukendt tekstma-
teriale, eller oplæsning og oversættelse heraf.
Forberedelsestid
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Præsentationsdelen: 24 timer
Ekstemporaldelen: 30 minutter
Tabel 2. Prøver, hvori der indgår synopsis
Fag/niveau
STX
Almen studieforberedelse (AT)*
Samfundsfag A
Samfundsfag B
HF
Dans C*
Eksamensprojektet*
Historie B
Kultur- og samfundsfaggruppe (KS)*
HHX
International økonomi A
International økonomi B
It B*
Samtidshistorie B*
Studieområdet, del 2 (Erhvervscase) *
Studieområdet, del 3 (Det internationale område (DIO))*
HTX
Engelsk A*
Engelsk B*
Samfundsfag B
VALGFAG
Informationsteknologi C *
Innovation B*
Psykologi B
* Prøver, hvori synopsis indgår som eksaminationsgrundlag