Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1485346_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 137 (Alm. del):
I brev af 19. december 2014 har udvalget efter ønske fra Daniel Rug-
holm (KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 137:
”Hvor mange unge medlemmer af diverse idrætsklubber i Danmark har
ministeren kendskab til – eksempelvis gennem presseomtale – at for-
eningerne har tabt, siden folkeskolereformen implementeredes?”
Svar:
Vi har ikke et fyldestgørende billede af, hvordan medlemstallene i diverse
idrætsklubber i Danmark ser ud efter folkeskolereformen.
Epinion har foretaget en undersøgelse for DR i september 2014, hvor
1003 forældre til elever i folkeskolen har deltaget. 80 pct. af forældrene
udtaler, at børnene ikke opgiver fritidsaktiviteterne pga. de længere sko-
ledage. Det er heldigvis langt størstedelen, men det ændrer dog ikke ved,
at vi skal have fokus på dem, der har måttet opgive deres fritidsinteres-
ser.
Undersøgelsen er foretaget ganske kort tid efter skolestart, og det tager
tid for skoler og foreninger at finde de bedste lokale løsninger. Den tid
skal vi give dem uden at drage forhastede konklusioner.
DGI har i oktober 2014 foretaget en undersøgelse blandt 1668 for-
eningsledere om, hvordan folkeskolereformen har påvirket idrætsfor-
eningernes medlemstal mv. Undersøgelsen viser, at i 30 pct. af forenin-
gerne har reformen ført til faldende medlemstal, mens det for 6 pct. af
foreningerne har ført til et stigende antal medlemmer. Foreningerne med
stigende medlemstal har især fokus på samarbejde mellem skole og for-
ening. På den baggrund har DGI’s formand Søren Møller også opfordret
skoler og foreninger til at prioritere samarbejdet mellem skole og for-
13-01-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
ening. Det samme gør jeg – den åbne skole er en vigtig del af reformen,
og vi skal lære af de gode eksempler.
Samtidig anfører mange i undersøgelsen, at det stadig er for tidligt at sige
noget entydigt om eventuelle konsekvenser af reformen.
Jeg fortsætter selvfølgelig med at følge udviklingen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini