Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 135 (Alm. del):
I brev af 19. december 2014 har udvalget efter ønske fra Daniel Rug-
holm (KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 135:
”Hvor mange af de børn og unge, der i dag af den ene eller den anden
årsag benytter sig af lektiecaféerne, vurderes at lave lektier i lektiecafé-
en?”
Svar:
I tiden til lektiehjælp og faglig fordybelse skal skolerne tilbyde faglig støt-
te, som skal give eleverne bedre mulighed for at få et tilfredsstillende
udbytte af undervisningen. Det betyder, at eleverne skal tilbydes hjælp til
deres lektier af en kvalificeret voksen. Har eleverne ikke lektier for, skal
skolerne tilbyde faglig fordybelse på områder, hvor det findes hensigts-
mæssigt i forhold til den enkelte elevs læringsmål. Skolerne skal også
inden for den tilbudte lektiehjælp tilbyde varierede og differentierede
læringsformer, der udfordrer både fagligt stærke og fagligt svage elever.
Det er mit indtryk, at de på mange skoler har fået etableret gode tilbud
om lektiehjælp og faglig fordybelse, der imødekommer elevernes forskel-
lige behov. Og jeg er sikker på, at skoler og kommuner efter næste folke-
tingsvalg, hvor lektiehjælp og faglig fordybelse bliver obligatorisk for
eleverne at deltage i, i endnu højere grad får mulighed for at bruge lek-
tiehjælp og faglig fordybelse til at styrke alle elevers faglige niveau og
gøre vores folkeskole endnu bedre.
Ministeriet vil i forbindelse med evaluerings- og følgeforskningspro-
grammet for folkeskolereformen i første kvartal af 2015 gennemføre
spørgeskemaundersøgelser, hvor der bl.a. spørges ind til elevers deltagel-
se i lektiehjælp og faglig fordybelse.
Med venlig hilsen
Christine Antorini
13-01-2015