Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
Dato:
Dok.:
1407687
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål Y-Æ
fra Børne- og Undervisningsudvalget den 17. december 2014.
Samrådsspørgsmål Y:
”Ministrene bedes redegøre for, hvor mange asylbørn, der uden
danskkundskaber og/eller med ingen eller sparsom forudgående
skolegang, integreres i almindelige folkeskoleklasser.”
Samrådsspørgsmål Z:
”Ministrene bedes redegøre for udviklingen af antallet af asylbørn i
normalklasserne samt omfanget af deres tilstedeværelse. Hvor megen tid
tilbringes i normalklasser, og hvor megen tid tilbringes i såkaldte
modtagerklasser?”
Samrådsspørgsmål Æ:
”Ministrene bedes svare på, om regeringen finder, at der i tilstrækkeligt
grad tages hånd om asylbørnenes skolegang, og om regeringen finder, at
det et hensigtsmæssigt, at asylbørn, der ikke har et mundtligt dansk og
pga. de konflikter, de flygter fra, ofte har ingen eller kun sparsom
forudgående skolegang, integreres i så høj grad, som tilfældet er, i
normalklasser i folkeskolen. Ministrene bedes svare på, hvad regeringen
1