Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1484676_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 17. december 2014 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 126 (Alm. del)
Hvad er planerne for fremtidig uddannelse af lærerne, så de bliver rustet til at kun-
ne undervise ordblinde børn?
Svar
Med aftalen om reform af læreruddannelsen blev forligskredsen, som også omfatter
Dansk Folkeparti, enige om en model for fremtidens læreruddannelse.
Modellen indebærer, at uddannelses- og forskningsministeren ikke detailregulerer
eller planlægger, hvordan professionshøjskolerne skal forholde sig til specifikke
faglige udfordringer, herunder ordblindhed.
Kommende lærere skal uddannes til at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle
undervisning, der blandt andet omfatter ordblinde børn. Dette er indeholdt i flere
af læreruddannelsens kompetencemål, der på forskellig vis adresserer problema-
tikken om læringsvanskeligheder. Det vil fx være i kompetencemålet for ’special-
pædagogik’, som er en del af uddannelsens obligatoriske fagområde Lærerens
Grundfaglighed:
Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle sær-
ligt tilrettelagt inkluderende undervisning for elever i komplicerede læringssitua-
tioner.
For undervisningsfaget i dansk finder man en række formuleringer, som angår
elevernes forudsætninger for at beherske dansk, fx i følgende overordnede kompe-
tencemålsformulering for kompetenceområdet ”Læsning og læseundervisning” for
dansk 4.-10. klassetrin:
Den studerende kan anvende viden om udfordringer og potentialer for fortsat
differentieret læse- og skriveudvikling i en heterogen elevgruppe på baggrund af
aktuel, forskningsbaseret viden om læsning og skrivning.
Jeg forventer og har tillid til, at professionshøjskolerne i deres konkrete tilrettelæg-
gelse af uddannelsen ruster de lærerstuderende at tage hånd om de mange udfor-
12. januar 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/024094-05
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484676_0002.png
dringer, de vil møde i folkeskolen, herunder læringssituationer med elever der er
ordblinde.
I tillæg til læreruddannelsens forberedelse af nye lærerstuderende er der desuden
efteruddannelsesmuligheder på både diplom- og masterniveau for nuværende læ-
rere, som ønsker at styrke deres kompetencer på dette område.
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/2