Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 124 (Alm. del):
I brev af 17. december 2014 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Karina Adsbøl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 124:
”Hvordan vil ministeren sikre, at der er specialuddannet lærere til at vare-
tage den strukturerede undervisning af ordblinde elever på samtlige fol-
keskoler? Og hvordan sikrer man sig, at faglærerne har kendskab til at
håndtere undervisningen af ordblinde elever?”
Svar:
I den seneste reform af læreruddannelsen indgår specialpædagogik som
en væsentlig del af lærernes grundfaglighed.
Pædagogik og lærerfaglighed skal give de færdiguddannede lærere generel
og specifik specialpædagogisk viden og kompetencer i forhold til at iden-
tificere specialpædagogiske problemstillinger samt forberede, gennemfø-
re og evaluere undervisning tilpasset den enkelte elevs behov.
I forbindelse med reformen af folkeskolen er der afsat 1 mia. kr. til ef-
teruddannelse af lærere, og specialistkompetencer inden for bl.a. dansk
og specialpædagogik er et af de seks indsatsområder.
De fleste skoler har en eller flere læsevejledere. I uddannelsen til læsevej-
leder, der blev revideret i 2011, omhandler et helt modul ud af tre modu-
ler elever med skriftsprogsvanskeligheder, herunder ordblindhed. Der er
i dette modul fokus på metoder og redskaber i almenundervisningen,
som inkluderer ordblinde elever (læse-skriveteknologi, differentiering,
lektiehjælp, læsebånd og holddannelse m.m.).
14-01-2015