Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Dato: 22. december 2014
(
)
”Kan ministeren forklare, hvorvidt en kommune bliver skåret i bloktilskud, hvis
kommunen ikke bare tilbyder frokostordning, men også formiddags- og
eftermiddagsfrugt i daginstitutionen, samt hvad baggrunden i så fald er herfor?”
De enkelte kommuners forvaltning af reglerne om frokost i daginstitutioner giver
ikke anledning til regulering af bloktilskuddet. En kommune bliver således ikke
skåret i bloktilskuddet, hvis de ikke bare tilbyder frokost, men også formiddags-
og eftermiddagsfrugt til børnene i daginstitution.
Efter dagtilbudslovens § 16 a, stk. 1,skal alle børn i daginstitutioner have et
sundt frokostmåltid. Reglerne i dagtilbudsloven giver kommunalbestyrelsen mu-
lighed for at organisere frokostmåltidet på to forskellige måder.
Den ene mulighed er, at frokosten indgår som en del af dagtilbudsydelsen, hvor-
efter kommunen finansierer minimum 75 procent af udgifterne til frokostmålti-
det. Når frokost indgår som en del af dagtilbudsydelsen, kan forældrene ikke
fravælge frokostmåltidet.
Den anden mulighed er, at frokostmåltidet
ikke
indgår som en del af dagtilbuds-
ydelsen, og i så fald kan forældrebestyrelsen i en daginstitution eller forældrene
i den enkelte enhed beslutte at fravælge frokostordningen.
I daginstitutioner, hvor frokosten
ikke
indgår som en del af dagtilbudsydelsen,
betaler forældrene som udgangspunkt den fulde udgift til frokostmåltidet, idet