Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1439848_0001.png
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Dato: 22. december 2014
(
)
”Kan ministeren forklare, hvorvidt en kommune bliver skåret i bloktilskud, hvis
kommunen ikke bare tilbyder frokostordning, men også formiddags- og
eftermiddagsfrugt i daginstitutionen, samt hvad baggrunden i så fald er herfor?”
De enkelte kommuners forvaltning af reglerne om frokost i daginstitutioner giver
ikke anledning til regulering af bloktilskuddet. En kommune bliver således ikke
skåret i bloktilskuddet, hvis de ikke bare tilbyder frokost, men også formiddags-
og eftermiddagsfrugt til børnene i daginstitution.
Efter dagtilbudslovens § 16 a, stk. 1,skal alle børn i daginstitutioner have et
sundt frokostmåltid. Reglerne i dagtilbudsloven giver kommunalbestyrelsen mu-
lighed for at organisere frokostmåltidet på to forskellige måder.
Den ene mulighed er, at frokosten indgår som en del af dagtilbudsydelsen, hvor-
efter kommunen finansierer minimum 75 procent af udgifterne til frokostmålti-
det. Når frokost indgår som en del af dagtilbudsydelsen, kan forældrene ikke
fravælge frokostmåltidet.
Den anden mulighed er, at frokostmåltidet
ikke
indgår som en del af dagtilbuds-
ydelsen, og i så fald kan forældrebestyrelsen i en daginstitution eller forældrene
i den enkelte enhed beslutte at fravælge frokostordningen.
I daginstitutioner, hvor frokosten
ikke
indgår som en del af dagtilbudsydelsen,
betaler forældrene som udgangspunkt den fulde udgift til frokostmåltidet, idet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
kommunen dog kan give et tilskud til at nedsætte forældrenes betaling for fro-
kostmåltidet.
Når frokost
ikke
indgår som en del af dagtilbudsydelsen, skal udgifterne til plad-
sen og udgifterne til frokost opgøres hver for sig, således at forældrenes beta-
ling for henholdsvis pladsen i daginstitutionen og betaling for barnets frokost i
daginstitutionen opgøres retvisende.
Udover forældrenes betaling for henholdsvis pladsen og frokostmåltidet er der
ikke lovhjemmel til, at kommunen kan opkræve forældrene særskilt betaling for
yderligere måltider som f.eks. formiddagsmad eller eftermiddagsmad. Tilbyder
kommunen andre måltider ud over frokosten, skal udgiften til disse måltider
indgå som en del af udgiften for pladsen.
Efter reglerne i dagtilbudslovens § 17, stk. 3, kan forældrebestyrelsen eller for-
ældrene i den enkelte enhed beslutte at oprette en forældrearrangeret madord-
ning. Madordningen kan f.eks. bestå af formiddagsmad eller eftermiddagsfrugt
til børnene. De forældre, som vælger at benytte den forældrearrangerede mad-
ordning, betaler udgifterne til madordningen.
Manu Sareen
/Søren Lund