Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 109 (alm. del):
I brev af 8. december 2014 har udvalget efter ønske fra Annette Wil-
helmsen (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 109:
”Kan ministeren forklare, hvordan handelsskolerne skal kunne få ender-
ne til at nå sammen i forhold til eud-eleverne, når de får reduceret antal-
let af uddannelsestimer fra 1.710 til 1.050 timer fra 2015, og timerne
samtidig skal fordeles på 20 ugers undervisning det første halve år (GF1)
og 20 ugers undervisning det andet halve år (GF2), og når kravene i un-
dervisningstidens grundforløb er defineret som dansk og engelsk på D-
niveau, erhvervsøkonomi, afsætning og informationsteknologi på C-
niveau kombineret med ca. 70 uddannelsesspecifikke kompetencekrav,
ihukommende at Undervisningsministeriet har vurderet, at det tager 28
uger at læse ovennævnte fag, hvis man skal overholde de vejledende
timetal?”
Svar:
Det er centralt i reformen, at det er de faglige udvalg, der fastlægger
overgangskravene fra grundforløb til hovedforløb.
De faglige udvalg for de merkantile uddannelser har fastsat kravene til de
nævnte grundfag på et højere niveau end forventet og højere end de ek-
sempler på niveauer, som blev drøftet under forhandlingerne om eud-
reformen.
Angående de uddannelsesspecifikke mål, så er beskrivelsen opdelt i vi-
densmål, færdighedsmål og kompetencer på et grundlæggende niveau.
De mange mål er derfor et udtryk for en præcisering af de tidligere blot 7
overordnede kompetencemål.
Jeg er klar over, at overgangskravene forudsætter fagligt set relativt stær-
ke unge, der er i stand til at opnå høje niveauer på kortere tid, end der
18-12-2014