Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1415429_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 8. oktober 2014 har udvalget efter ønske fra Trine Mach (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 1 (Alm. del)
I debatten om krav til optagelse på videregående uddannelser florerer flere forskel-
lige tal på, hvor mange af de videregående uddannelser, der har et krav om mate-
matik på B-niveau. Vil uddannelses- og forskningsministeren med bidrag fra un-
dervisningsministeren gøre rede for omfanget af
a. lange videregående uddannelser (universitetsuddannelser), der stiller krav om
matematik på hhv. A-, B- og C-niveau
b. andre uddannelser (både mellemlange og lange), der stiller ovennævnte
krav
c. hvor stor en andel studenter fra de gymnasiale uddannelser (opgjort på de enkel-
te gymnasiale uddannelser), der kommer ud med matematik på minimum
B-niveau
d. det faktiske antal studenter (opgjort på de enkelte gymnasiale uddannelser), der
har taget matematik på GSK årligt siden gymnasiereformen.
Svar
Spørgsmål 1a og 1b besvares bedst ved brug af nogle enkle oversigtstabeller. I tabel
1, 2 og 3 fremgår derfor adgangskrav om matematik på henholdsvis A, B og C-
niveau. Adgangskravene er fordelt på faglige hovedområder på henholdsvis univer-
siteternes bacheloruddannelser, professionsbacheloruddannelser og erhvervsaka-
demiuddannelser.
Adgangskravene gælder for ansøgere til videregående uddannelse med en gymnasi-
al uddannelse. Der gælder i nogle tilfælde andre specifikke adgangskrav for ansøge-
re med f.eks. erhvervsuddannelsesbaggrund.
Jeg vil påpege, at der er en række uddannelser på alle niveauer af videregående
uddannelser, hvor matematik ikke er en del af adgangskravene.
På universiteterne er matematik A eller B et adgangskrav for en stor del af bache-
loruddannelserne. Det er primært kun humanistiske bacheloruddannelser samt
teologi, hvor matematik på mindst B niveau ikke er et krav,
jf. tabel 1.
3. november 2014
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
3404 2012
14/017931-02
Side
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415429_0002.png
Tabel 1: Universiteternes bacheloruddannelser med matematik som
adgangskrav
Hovedområde
Humaniora
Teologi
Samfundsviden-
skab
Naturvidenskab
Sundhedsviden-
skab
Teknisk videnskab
I alt
51 (96 pct.)
104 (39 pct.)
2 (4 pct.)
53 (20 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
109 (41 pct.)
53 (100 pct.)
266 (100 pct.)
45 (85 pct.)
6 (100 pct.)
8 (15 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
53 (100 pct.)
6 (100 pct.)
Mat A
som adgangskrav
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
2 (4 pct.)
Mat B
som adgangskrav
2 (2 pct.)
0 (0 pct.)
41 (85 pct.)
Mat C
som adgangskrav
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
Ingen
103 (98 pct.)
100 (pct.)
5 (11 pct.)
I alt
105 (100 pct.)
1 (100 pct.)
48 (100 pct.)
Kilde: Adgangsbekendtgørelse for universiteternes bacheloruddannelser.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
På professionsbacheloruddannelserne har samtlige diplomingeniøruddannelser
krav om enten matematik A eller B, og samtlige uddannelser på det økonomiske
område har krav om matematik B. Derudover er der krav om matematik B eller C
på nogle af de samfundsfaglige, tekniske og sundhedsfaglige uddannelser. En en-
kelt sundhedsfaglig uddannelse har dog matematik A som adgangskrav,
jf. tabel 2.
Tabel 2 Professionsbacheloruddannelser med matematik som ad-
gangskrav
Hovedområde
Design
Medie
Pædagogisk område
Samfundsfagligt
område
Sundhedsfagligt
område
Teknisk område
Økonomisk område
Diplomingeniørud-
dannelser
I alt
31 (41 pct.)
11 (14 pct.)
5 (7 pct.)
29 (38 pct.)
76 (100 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
30 (91pct.)
3 (60 pct.)
5 (100 pct.)
3 (9 pct.)
1 (20 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
1 (20 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
5 (100 pct.)
5 (100 pct.)
33 (100 pct.)
1 (9 pct.)
0 (0 pct.)
3 (27 pct.)**
7 (64 pct.)
11 (100 pct.)
Mat A
som adgangskrav
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
Mat B
som adgangskrav
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
Mat C
som adgangskrav
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
1 (50 pct.)
Ingen
100 (pct.)
100 (pct.)
100 (pct.)
1 (50 pct.)
I alt
1(100 pct.)
13 (100 pct.)
6 (100 pct.)
2(100 pct.)
Kilde: Adgangsbekendtgørelse til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Anm.
*Matematik C kan erstattes af erhvervsøkonomi C eller virksomhedsøkonomi B
**Matematik C kan på Ernæring og sundhedsuddannelsen erstattes af enten biologi C eller samfundsfag C
Side
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415429_0003.png
På erhvervsakademiuddannelserne er der krav om matematik C på en række ud-
dannelser. For en enkelt it-faglig og halvdelen af de merkantile uddannelser er der
krav om matematik B. Matematik A er ikke et adgangskrav på nogle af erhvervs-
akademiuddannelserne,
jf. tabel 3.
Tabel 3 Erhvervsakademiuddannelser med matematik som adgangs-
krav
Hovedområde
Bio- og laboratorie-
tekniske område
Designfaglige områ-
de
It-faglige område
Samfundsfagligt
område
Sundhedsfagligt
område
Teknisk område
Merkantilt område
I alt
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
3 (50 pct.)**
4 (12 pct.)
4 (36 pct.)
2 (33 pct.)
15 (44 pct.)
7 (64 pct.)
1 (17 pct.)
15 (44 pct.)
11 (100 pct.)
6 (100 pct.)
34 (100 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
2 (100 pct.)
2 (100 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
1 (20 pct.)
0 (0 pct.)
2 (100 pct.)
2 (40 pct.)*
1 (100 pct.)
0 (0 pct.)
2 (40 pct.)
0 (0 pct.)
2 (100 pct.)
5 (100 pct.)
1 (100 pct.)
Mat A
som adgangskrav
0 (0 pct.)
Mat B
som adgangskrav
0 (0 pct.)
Mat C
som adgangskrav
4 (57 pct.)
Ingen
3 (43 pct.)
I alt
7 (100 pct.)
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Kilde: Adgangsbekendtgørelse til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Anm.
*Matematik C kan på Multimediedesigneruddannelsen erstattes af erhvervsøkonomi C og på Administrationsøkonom
erstattes af erhvervsøkonomi C eller virksomhedsøkonomi B.
**Matematik B kan her erstattes med virksomhedsøkonomi B.
Tabel 4 viser, at 72 procent af alle studenter har mindst matematik på B-niveau i
2013. Det er en stigning på 8 procentpoint siden 2005, hvor andelen var på 64
procent. Alle fra htx har matematik på mindst b-niveau, her efter følger stx og hhx
med hhv. 79 og 75 procent. Hf ligger lavest med 36 procent.
Tabel 4 Andel studenter med matematik på mindst B-niveau i perioden
2005-2013
Studenter
Alle
Hf
Hhx
Htx
Stx
2005
64 pct.
23 pct.
78 pct.
100 pct.
67 pct.
2006
64 pct.
22 pct.
77 pct.
100 pct.
69 pct.
2007
67 pct.
31 pct.
79 pct.
100 pct.
69 pct.
2008
69 pct.
37 pct.
73 pct.
100 pct.
73 pct.
2009
70 pct.
36 pct.
73 pct.
100 pct.
74 pct.
2010
70 pct.
38 pct.
73 pct.
100 pct.
73 pct.
2011
72 pct.
38 pct.
74 pct.
100 pct.
77 pct.
2012
71 pct.
37 pct.
73 pct.
100 pct.
78 pct.
2013
72 pct.
36 pct.
75 pct.
100 pct.
79 pct.
Kilde: Undervisningsministeriets databank.
Note: Tabellen bygger på alle studenter, der har matematik på mindst B-niveau på deres eksamensbevis, uanset om det
er bestået eller ej.
Side
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415429_0004.png
Tabel 5 viser antallet og andel af studenter fra årgangene 2005 frem til 2011, som
inden for to år efter deres studentereksamen via GSK har suppleret med matema-
tik. Det bemærkes, at der i 2008 kom skærpede adgangskrav til universiteterne.
Tabel 5 Studenterårgange som inden for to år tager GSK i matematik
2005
Antal
Hf
Hhx
Htx
Stx
Andel
Hf
Hhx
Htx
Stx
2 pct.
1 pct.
1 pct.
2 pct.
3 pct.
1 pct.
1 pct.
3 pct.
7 pct.
2 pct.
2 pct.
5 pct.
10 pct.
4 pct.
3 pct.
7 pct.
12 pct.
4 pct.
4 pct.
8 pct.
13 pct.
4 pct.
4 pct.
8 pct.
12 pct.
4 pct.
5 pct.
6 pct.
100
50
20
260
160
70
30
470
250
130
50
910
310
220
80
1.320
510
250
100
1.600
580
300
130
1.680
660
320
180
1.460
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Kilde: Undervisningsministeriets egne beregninger.
Note: Antal er afrundet.
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
4/4