Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1491335_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
29. januar 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
99 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
J.nr. 2015-0000545
Spørgsmål nr. 99:
”Vedrørende efterløn i forhold til frivilligt arbejde bedes ministeren oplyse følgen-
de:
1. Må en person på efterløn lave frivilligt og ulønnet arbejde i sociale bevægelser
(f.eks. Arbejdsskadeforeningen AVS), uden at den pågældende bliver trukket i
efterlønnen?
Er der begrænsninger for, hvor mange timer per uge et sådant frivilligt og
ulønnet arbejde må vare?
2. Skal efterlønsmodtagere registrere frivilligt arbejde? I bekræftende bedes op-
lyst, om der findes regler for form og indhold heraf?
3. Hvilken vejledning er gældende i forhold til a-kasserne vedrørende efterlønne-
res frivillige arbejde?
4. Har ministeren planer om at forbedre efterlønneres mulighed for frivilligt og
ulønnet arbejde i sociale bevægelser?”
Endeligt svar:
De frivillige og de frivillige organisationer gør en stor og betydningsfuld indsats i
det danske samfund. Regeringen påskønner og anerkender denne indsats og dens
betydning for et velfungerende velfærdssamfund.
Regeringen mener, at det er vigtigt, at frivillige blandt andet på efterløn har gode
muligheder for at bidrage med en frivillig indsats uden, at det får konsekvenser for
ydelsen.
Regeringen har derfor også den 8. oktober 2014 fremlagt udspillet
Lettere at være
frivillig,
som indeholder 10 konkrete initiativer, der skal bidrage til at mindske bar-
rierer for frivillighed i Danmark. Herunder et initiativ, der gør det lettere for en
person på efterløn at arbejde frivilligt.
Ad. 1
I reglerne, om hvornår en frivillig indsats medfører fradrag i efterlønnen, skelnes
mellem
frivilligt arbejde
og
frivillig aktivitet.
Reglerne står i bekendtgørelse om
fradrag i arbejdsløshedsdagpenge mv. og vejledningen hertil.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Frivilligt arbejde er arbejde, som potentielt kan udbydes som et almindeligt lønar-
bejde, mens en frivillig aktivitet ikke kan udbydes som et almindeligt lønarbejde.
Hvis man som efterlønsmodtager udfører en frivillig aktivitet i frivillige foreninger,
organisationer eller lignende, kan aktiviteten udføres ubegrænset og uden fradrag i
efterlønnen.
Som efterlønsmodtager, må man som udgangspunkt – efter gældende regler – ar-
bejde frivilligt og ulønnet i op til 4 timer om ugen i frivillige foreninger, organisa-
tioner mv., uden at det medfører fradrag i efterlønnen. Det er dette timetal, som vi i
regeringen med lovforslag L 101 foreslår ændret til 15 timer om ugen i en 2-årig
periode.
Frivilligt arbejde, der vedrører
primær drift eller vedligeholdelse,
medfører dog
som udgangspunkt fradrag i efterlønnen fra første time.
Primær drift
er arbejde,
som er med til at sikre organisationens overordnede, administrative drift. Det kan
for eksempel være ledelsesmæssige funktioner og personaleadministration.
Vedli-
geholdelse
er arbejde, som sikrer, at de fysiske rammer er i orden. Det kan for ek-
sempel være varetagelse af den daglige rengøring og malerarbejde.
En
frivillig organisation, forening eller lignende
er en frivillig grundlagt organisa-
tion mv., hvis primære formål ikke er at skabe overskud. Et eventuelt overskud må
ikke udbetales til medlemmerne, men skal bruges til almennyttige formål, og den
frivillige indsats skal være en betydelig del af organisationens grundlag.
Ad. 2
Det følger af reglerne, at en efterlønsmodtager, som udfører frivilligt, ulønnet ar-
bejde, skriftligt skal oplyse a-kassen om arbejdets art og varighed, samt hvilken or-
ganisation, forening eller lignende som arbejdet er udført for.
I praksis oplyser medlemmerne a-kassen om det frivillige arbejde på deres ydelses-
kort. Er en efterlønsmodtager i tvivl om, hvorvidt en aktivitet eller et frivilligt,
ulønnet arbejde medfører fradrag, kan pågældende altid rette henvendelse til sin a-
kasse.
Ad. 3
A-kasserne har en generel vejledningspligt overfor deres medlemmer. En a-kasse
skal derfor vejlede et medlem, som har spørgsmål indenfor a-kassens sagsområde.
Det kan for eksempel være spørgsmål om frivilligt, ulønnet arbejde.
For at gøre det klart for de frivillige, hvilke regler der gælder, vil regeringen som
en del af udspillet
Lettere at være frivillig
samle de relevante informationer om
reglerne på Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholds
hjemmeside.
Ad. 4
Regeringens udspil
Lettere at være frivillig
indeholder 10 gode initiativer, som
strækker sig over en række forskellige områder og er blevet til på baggrund af ind-
spil fra den frivillige verden.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det første af vores 10 initiativer i
Lettere at være frivillig
omhandler bedre vilkår
for frivillige på overførselsindkomster. Ledige og efterlønsmodtagere skal i højere
grad kunne bidrage med en frivillig, ulønnet indsats, uden fradrag i deres ydelser –
så længe den frivillige indsats ikke erstatter lønnet arbejdskraft, ikke udføres på det
almindelige arbejdsmarked og ikke forlænger ledighedsperioden for den ledige.
Initiativet udmøntes ved lovforslag L 101, hvor vi foreslår, at blandt andet efter-
lønsmodtagere i perioden fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017 skal kunne
udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op til 15 timer om ugen uden fradrag i efterløn-
nen.
Lovforslaget sikrer dermed, at efterlønnere i højere grad kan bidrage med en frivil-
lig, ulønnet indsats uden fradrag i deres ydelser.
Jeg er tilfreds med, at vi nu med lovforslaget giver bedre vilkår for frivillige på
overførselsindkomster og gør det lettere at være frivillig i Danmark.
Udover
Lettere at være frivillig
har vi i regeringen ikke konkrete planer om at æn-
dre på efterlønneres mulighed for frivilligt og ulønnet arbejde i sociale bevægelser.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
3