Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1514514_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
27. marts 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. december stillet følgende spørgsmål nr. 81
(BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet både til skatteministe-
ren og beskæftigelsesministeren.
Sagsnr. 2015-101
Spørgsmål nr. 81:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. oktober 2014 fra Byggefagenes
Samvirke om kontrol af social dumping, jf. BEU alm. del - bilag 36”
Endeligt svar:
Regeringen har fra dag et sat ind med styrket samarbejde mellem skat, politi og
Arbejdstilsynet, øget kontrol og skærpede straffe og samlet afsat over 650 mio. kr.
til indsatsen mod social dumping.
Med den seneste finanslovsaftale for 2015 styrkes den fælles myndighedsindsats
mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politi markant. Bevillingen til indsatsen er den
største nogensinde. Det betyder bl.a., at myndighederne i 2015 kan gennemføre
dobbelt så mange fælles aktioner mod social dumping i forhold til 2014.
Jeg har til brug for besvarelsen af de konkrete spørgsmål indhentet svar fra skatte-
ministeren. Skatteministeren har oplyst følgende:
Forhold nr. 1 i bilag 36: SKAT
SKAT kan i visse tilfælde sammenkøre oplysninger med andre myndigheder, og i
de tilfælde, hvor SKAT ikke kan sammenkøre oplysninger med andre myndighe-
der, vil SKAT normalt kunne indhente de relevante oplysninger hos disse myndig-
heder. SKAT vil således i forbindelse med undersøgelse af brud på 183-
dagesreglen på ad hoc basis kunne indhente de nødvendige oplysninger fra relevan-
te myndigheder.”
Forhold nr. 2 i bilag 36: SKAT og Arbejdstilsynet
”SKAT foretager løbende kontrol af såvel danske som udenlandske arbejdsgivere
og deres ansatte. Den beskrevne situation vedrører alene kontroller af udenlandske
ansatte i udenlandske virksomheder, og SKAT er bekendt med problematikken.
Der vil blive foretaget undersøgelser for at klarlægge spørgsmålet om skattepligt,
såfremt der er en formodning eller mistanke om, at en udenlandsk ansat kan være
eller har været bosat i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Såfremt SKAT i den forbindelse får en begrundet mistanke om, at der uberettiget er
udbetalt sociale ydelser, bliver oplysningerne videresendt til de kompetente myn-
digheder, fx Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Udbetaling Danmark el-
ler den aktuelle kommune.”
Forhold nr. 3 i bilag 36: SKAT og Politiet
”Indsatsen mod social dumping bliver løst via et samarbejde mellem Arbejdstilsy-
net, SKAT og Politiet. SKATs opgave er i den forbindelse at sikre, at der bliver af-
regnet korrekte skatter og afgifter. Problemstillingen om lovligt opholdsbevis er så-
ledes ikke underlagt SKATs kontrolområde.”
Endvidere kan jeg oplyse følgende
:
Forhold nr. 4 i bilag 36: Arbejdstilsynet
I forbindelse med drøftelser med EL og SF om model for sikkerhedskort indenfor
bygge- og anlægsbranchen, fokuserer man bl.a. på kontrol af den lovpligtige ar-
bejdsskadeforsikring.
Forhold nr. 5 i bilag 36: A1
Der kan ikke efter EU-retten stilles krav om udstedelse af en attest A1 som betin-
gelse forud for, at en virksomhed kan udstationere ansatte.
Det er den kompetente myndighed i udsenderlandet, som træffer afgørelse om,
hvorvidt en person, som midlertidigt arbejder i et andet land, bevarer sin sociale
sikring i udsendelsesperioden. Det er ikke muligt for danske myndigheder at stille
et generelt krav til de andre landes myndigheder om, at de automatisk skal udstede
en attest A1 for alle ansatte fra deres land, som udstationeres til at arbejde i et andet
medlemsland.
I forbindelse med drøftelser med EL og SF om et sikkerhedskort indenfor bygge-
og anlægsbranchen indgår modeller for, at den udenlandske arbejdsgiver skal oply-
se om social sikringsforhold for udstationerede ansatte.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2