Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
5. januar 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. december 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 70 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem
af Hans Chr. Schmidt (MFU).
Sagsnr. 2014 - 7917
Spørgsmål nr. 70:
”Ministeren forholde sig til vedhæftede sagsfremstilling vedrørende skattenedslag
for seniorer. Ministeren bedes endvidere redegøre for status i dag, jf. diverse
tilsvarende sager. Ministeren bedes herudover redegøre for, hvad ministeren
agter at foretage sig videre i nærværende sag.”
Endeligt svar:
Skattenedslagsordningen blev som bekendt indført af den tidligere VK-regering og
skattenedslagsloven er en del af skatteministerens ressort. Ordningen administreres
af ATP, der er en del af beskæftigelsesministerens ressort. Jeg kan derfor som be-
skæftigelsesminister alene besvare det stillede spørgsmål i relation til ATP som
administrativ myndighed.
Spørgeren har vedlagt en konkret afgørelse fra ATP og bedt mig forholde mig til
denne. Jeg vil som minister ikke gå ind i en konkret afgørelse.
Jeg kan generelt henvise til, at den daværende VK-regering besluttede, at såfremt
borgerne var utilfredse med afgørelserne om skattenedslag fra ATP, kan man klage
til ATP’s Ankenævn. Såfremt Ankenævnet ikke kan give borgeren medhold, må
det være op til borgeren, at indbringe forholdet for de almindelige domstole. Bor-
geren har i forhold til sagsbehandlingen også mulighed for at klage til Folketingets
Ombudsmand.
Jeg forstår anden del af det stillede spørgsmål som et ønske om en status for den
problematik, der blev rejst ved samrådsspørgsmål E (2013-14) om ATP’s praksis
for, hvornår post kan antages at være kommet frem til borgeren.
Jeg har på denne baggrund anmodet ATP om et bidrag til besvarelse af denne del.
ATP har oplyst følgende:
”ATP udsender hvert år over 300.000 breve til personer omfattet af Skattened-
slagsordningen. Da flere af ATP’s skattenedslagskunder i 2012/2013 har oplyst, at
de ikke har fået skattenedslagsbreve, og der samtidig er blevet rejst et par sager hos
Folketingets Ombudsmand, gik ATP ultimo 2013 i dialog med Ombudsmanden og