Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 64 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Eigil Andersen (SF).
12.december 2014
J.nr. 2014 - 7601
Spørgsmål nr. 64:
”Er det lovligt, hvis en arbejdsgiver ofte sætter en chauffør til at arbejde kl. 06-24
med en typisk arbejdsuge på 80 timer?
I benægtende fald bedes ministeren oplyse følgende:
- Hvilke bestemmelser overtræder arbejdsgiveren?
- Hvad er strafferammen for sådanne overtrædelser af lovgivningen, og hvad
er den typiske straf?”
Endeligt svar:
Det vil bero på de konkrete omstændigheder i det enkelte tilfælde, om der er tale
om overtrædelser af lovgivningen og hvilken lovgivning der i givet fald vil være
overtrådt. Følgende kan anføres om lovgivning, som kan være relevant:
Hvis der er tale om en chauffør, der deltager i vejtransportaktiviteter, som er omfat-
tet af køre- og hviletidsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006), vil den pågældende chauffør kunne være om-
fattet af lov nr. 395 af 1. juni 2005 om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden
for vejtransportsektoren. Denne lov, der dækker blandt andet chauffører på lastbiler
og langtursbusser, indeholder i § 3, stk. 1 en bestemmelse om, at den gennemsnitli-
ge ugentlige arbejdstid ikke må overstige 48 timer beregnet over en periode på 4
måneder. Endvidere er det udgangspunktet, at der højst må arbejdes 60 timer på en
enkelt uge.
Ovennævnte bestemmelse samt en række andre bestemmelser i lov nr. 395 af 1. ju-
ni 2005 finder dog ikke anvendelse, hvis chaufføren i medfør af kollektiv overens-
komst er sikret de pågældende rettigheder, jf. nævnte lovs § 1, stk. 2 og 3. I § 7 i
nævnte lov er det fastsat, at en chauffør vil kunne tilkendes en godtgørelse, hvis
dennes rettigheder, herunder 48-timersreglen i § 3, stk. 1, er krænket. Udmålingen
af en godtgørelse vil i givet fald afhænge af de konkrete omstændigheder i den en-
kelte sag.
Chauffører, der ikke deltager i vejtransportaktiviteter, som er omfattet af køre- og
hviletidsforordningen, vil være omfattet af de almindelige arbejdstidsregler. Det
gælder fx taxachauffører. Sådanne chauffører kan være omfattet af § 4 i lov om