Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1498111_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
19. februar 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. november 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 61 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 61:
J.nr.2014-35522/2014-7560
”Ministeren bedes oplyse, hvordan udviklingen har været i antallet af sanktioner,
der gives til kontanthjælpsmodtagere for hvert af årene siden 2008 og herunder ud-
viklingen efter at de nye regler trådte i kraft 1. januar 2014. Sanktionerne bedes
opgjort på de forskellige sanktionstyper afhængig af ”forseelse”, på kontant-
hjælpsmodtagerens alder samt den kommune, der har givet sanktionen.”
Endeligt svar:
Tabel 1 nedenfor viser udviklingen i antallet af rådighedssanktioner til kontant- og
uddannelseshjælpsmodtagere fra år 2008 til 1. halvår 2014 fordelt på sanktionsty-
pe.
Fra 2014 indgår rådighedssanktioner til uddannelseshjælpsmodtagere i tabellen.
Årsagen er, at en stor del af de tidligere kontanthjælpsmodtagere fra 1. januar 2014,
overgik til uddannelseshjælp.
Som det kan ses af tabellen, stiger antallet af sanktioner fra 2008 til 2010, hvorefter
antallet ligger nogenlunde stabilt frem til 2013.
Udviklingen i antallet af sanktioner i perioden kan dels henføres til udviklingen i
antallet af ledige. Flere ledige vil alt andet lige føre til flere sanktioner og vice ver-
sa.
Derudover kan ændringer i regelsæt bidrage til at forklare udviklingen. Eksempel-
vis vurderes stigningen i antallet af sanktioner fra 2009 og frem – udover en stig-
ning i ledigheden – at kunne henføres til, at der den 1. oktober 2009 trådte nye reg-
ler i kraft, som indebar, at der blev afgivet flere tilbud, og at aktiveringsindsatsen
blev intensiveret.
For første halvår 2014 er antallet af rådighedssanktioner faldet til under det halve i
forhold til hele 2013 samtidig med, at antallet af ledige er nogenlunde konstant.
Faldet kan primært henføres til fald i antallet af sanktioner for aktivitetsparate kon-
tanthjælpsmodtagere. Dertil kommer et mindre fald i antallet af sanktioner til job-
og uddannelsesparate, hvor antallet dog kun ligger lidt under det halve i 1. halvår
2014 sammenlignet med hele 2013. Faldet skyldes helt overvejende et fald i sank-
tionstypen ”Periodesanktion – manglende tilmelding/CV”, idet de andre sanktions-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498111_0002.png
typer ligger på et nogenlunde uændret niveau (antallet i 1. halvår 2014 udgør med
lidt variation i begge retninger ca. halvdelen af antallet for hele 2013), jf. tabel 1.
Tabel 1: Antal rådighedssanktioner for kontanthjælpsmodtagere og uddannelseshjælps-
modtagere (fra 2014) opdelt på sanktionstype og visitationskategori samt antal ledige fuld-
tidspersoner for perioden 2008 til og med 1. halvår 2014
Antal sanktioner fordelt på type
Op- Skærpet Periode-
hør rådighed sanktion -
af
udeblivelse
ydel-
fra samtale
se
I alt
2008 5.605
2009 9.108
2010 8.734
2011 6.919
2012 5.702
2013 4.627
1.
halv-
2.017
år
2014
Jobpa- 2008 4.070
rat/udd
annel- 2009 6.970
sespa- 2010 6.498
rat
2011 4.951
2012 4.109
2013 3.324
1.
halv-
1.539
år
2014
Aktivi- 2008 1.531
tetspa-
2009 2.124
rat
2010 2.230
2011 1.967
2012 1.592
2013 1.302
1.
halv-
år
2014
.
.
.
.
.
.
Antal
Antal
Periode-
Periode-
Punkt- sanktioner ledige
fuldtids-
sanktion – sanktion - sanktion i alt
perso-
udeblivelse mgl. tilmel-
ner
fra tilbud
ding/cv
44.261
71.995
99.459
90.371
85.521
84.227
.
2.296
10.014
17.948
18.336
19.860
4.731
3.826
3.208
3.929
3.767
3.329
54.597
92.687
.
3.763
16.384
21.116
21.554
22.513
90.988 109.060
137.799 120.486
140.283 127.473
134.880 137.578
134.556 147.137
45
.
.
.
.
.
.
32
.
.
.
.
.
.
8.269
.
2.329
9.772
10.022
9.141
9.353
4.676
.
1.432
6.605
11.091
12.406
13.155
34.884
25.021
44.985
55.588
46.503
42.108
42.444
22.459
19.115
26.947
43.832
43.850
43.394
41.735
4.708
.
2.205
9.624
17.404
17.769
19.301
4.471
.
89
390
544
566
558
1.191
3.724
3.051
2.640
3.145
2.872
2.594
929
1.002
774
567
783
894
731
51.114 150.708
32.815
59.540
84.122
82.025
75.999
77.016
34.106
21.648
31.366
53.624
58.235
24.511
34.135
36.054
34.957
37.266
41.470
47.948
67.632
74.461
84.015
92.117
58.852 99.888
57.481 105.121
274
12
3.183
11.834
98
197
15.599
99.751
Kilde: Jobindsats.dk.
Summen af antal sanktioner til jobparate/uddannelsesparate og aktivitetsparate afviger fra totalen, da der er afgivet
sanktioner til personer med uoplyst visitationskategori.
Anm.: Ophør af ydelse: Hjælpen ophører, hvis en person afviser et tilbud, eller har gentagen udeblivelser af et så be-
tydeligt omfang, at det må sidestilles med en afvisning af tilbuddet. Skærpet rådighed: Hjælpen stoppes i en periode på
op til 3 måneder, hvis personen gentagne gange uden rimelig grund har undladt at opfylde sin pligt til at stå til rådig-
hed. Periodesanktion: Hjælpen trækkes for det antal dage, hvor den ledige er udeblevet fra tilbud hhv. samtale eller
har manglende tilmelding/cv/tjek af jobforslag. Punktsanktion: Sanktionen trækkes som et beløb i hjælpen for eksem-
pelvis at have ophørt med sit arbejde.
Kontanthjælpsreformen indebar en række større omlægninger af både indholdet i
den aktive indsats, målet med indsatsen (uddannelse for unge) og sanktionsområ-
det. De nye regler har kun haft virkning i en kortere periode, og det er derfor endnu
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
usikkert om tallene for 1. halvår 2014 afspejler et nyt langsigtet niveau for sankti-
onsanvendelsen.
Det vurderes umiddelbart, at faldet i antallet af sanktioner i første halvår 2014 pri-
mært har følgende to årsager.
Faldet i antallet af sanktioner for
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
kan hen-
føres til, at det under overskriften ”rimelige sanktioner” blev aftalt, at kommunerne
fremover forud for sanktionering af aktivitetsparate modtagere af uddannelseshjælp
eller kontanthjælp skal have udtømt alle rimelige muligheder for at komme i per-
sonlig kontakt med personen for at vurdere, om der er en rimelig grund til udebli-
velsen.
Faldet i sanktionstypen ”Periodesanktion – manglende tilmelding/cv” for de
job-
og uddannelsesparate
kan henføres til, at det med kontanthjælpsreformen blev af-
talt, at indsatsen for unge uden uddannelse fremover skal rettes mod uddannelse.
Af aftalen fremgår det således, at det kun er den mindre gruppe af åbenlyst uddan-
nelsesparate unge, der fremover skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet frem til
uddannelsesstart. De øvrige unge uden uddannelse, der har brug for en uddannel-
sesafklarende indsats, skal stå til rådighed for denne indsats. Dvs. der stilles ikke
længere krav om, at denne gruppe unge skal tilmelde sig jobcenteret som arbejds-
søgende og lægge deres cv på Jobnet. I stedet skal de stå til rådighed for den ind-
sats, kommunen tilbyder dem for at sikre, at de kommer i gang med en uddannelse,
herunder aktive tilbud og samtaler.
Da gruppen af unge, der ikke skal tilmelde sig jobcenteret som arbejdssøgende, ud-
gør cirka 80 pct. af alle uddannelsesparate, er der færre personer end tidligere, som
kan få en sanktion for manglende tilmelding og manglende cv. Det indebærer alt
andet lige, at der gives færre sanktioner i den specifikke kategori.
I tabel 2 er antallet af rådighedssanktioner opdelt efter alder opgjort på tidspunktet
for modtagelse af sanktionen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498111_0004.png
Tabel 2: Antal rådighedssanktioner for kontanthjælpsmodtagere og uddannelseshjælps-
modtagere opdelt på alder for perioden 2008 til og med 1. halvår 2014
Antal sanktioner i alt
2008
I alt
16-19 år
20-24 år
25-29 år
30-34 år
35-39 år
40-44 år
45-49 år
50-54 år
55-59 år
60-64 år
65+ år
54.597
5.536
11.480
9.223
7.342
6.912
6.355
4.008
2.399
1.065
277
.
2009
2010
137.799
19.497
40.609
25.091
15.597
12.281
10.474
7.727
4.021
1.870
628
4
2011
140.283
21.172
44.671
25.785
13.784
11.168
9.548
7.351
4.192
1.984
627
.
2012
134.880
17.936
45.205
25.526
13.107
10.054
8.995
7.212
4.184
2.051
607
3
2013
134.556
16.888
42.657
27.276
13.888
10.424
8.626
7.613
4.151
2.296
729
8
1. halvår
2014
90.988
10.998
23.975
16.222
11.576
9.220
8.354
5.673
3.187
1.377
405
.
51.114
6.516
16.806
9.789
5.014
3.928
3.404
2.813
1.707
850
283
3
Note: For 1. halvår 2014 er tallet inklusiv sanktioner til uddannelseshjælpsmodtagere.
Kilde: Jobindsats.dk
Tabel 3 viser andelen af rådighedssanktioner i forhold til antallet af ledige i perio-
den. Tabellen viser, at andelen af kontanthjælpsmodtagere, der får en rådigheds-
sanktion, falder med alderen.
Tabel 3: Andel sanktionerede kontanthjælpsmodtagere i perioden 2008-2013
Andel sanktionerede ledige, pct.
2008
I alt
16-19 år
20-24 år
25-29 år
30-34 år
35-39 år
40-44 år
45-49 år
50-54 år
55-59 år
60-64 år
65+ år
Kilde: Jobindsats.dk
2009
21,2
27,9
26,9
25,4
21,3
18,7
17,3
14,8
12,5
9,5
6,2
0,2
2010
23,6
33,1
30,8
27,4
22,5
20,1
18,8
16,3
13,5
10,6
8,1
0,8
2011
23,9
33,8
31,1
27,8
22,5
20,4
19,2
16,5
14,4
12
8,7
0,2
2012
22,1
30,4
29,6
26
20,8
18,2
17,5
15,5
13,4
10,9
7,9
0,4
2013
21
29,6
28,3
25,1
20,7
18,2
16,5
15,2
12,5
10,5
7,9
0,2
18,4
23,8
22,7
21,8
18,9
17,5
16,4
14,1
11,8
9
5,1
.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tabel 4 i bilaget viser antallet af rådighedssanktioner givet til kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere opdelt på kommuner. Tabel 5 i bilaget viser, hvor
stor en andel af kontanthjælpsmodtagerne, der modtager en rådighedssanktion, for-
delt på de enkelte år.
Jeg mener, det er vigtigt, at kommunerne sanktionerer korrekt og ensartet, og jeg
vil følge udviklingen tæt med henblik på at sikre, at reglerne også i praksis anven-
des efter de intentioner og rammer, der blev lagt i kontanthjælpsreformen. I kon-
tanthjælpsreformen er der konkret aftalt en evaluering af virkningen af sanktioner-
ne samt tre praksisundersøgelser om anvendelsen af sanktioner i regi af Ankesty-
relsen, hvor den første forventes afsluttet i foråret 2015.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
5