Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. november 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 47 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Jørgen Arbo-Bæhr (EL).
2. december 2014
Spørgsmål nr. 47:
”I forlængelse af P1 Dokumentars dokumentation af filmarbejderes dårlige ar-
bejdsmiljø bedes ministeren redegøre for, hvad Arbejdstilsynet vil gøre for at sikre
filmarbejdere mod arbejdsulykker og for at sikre arbejdsmiljørepræsentanters lov-
mæssige uddannelse. Ministeren bedes herudover oplyse, hvor mange filmarbejde-
re der kommer ud for en arbejdsskade og deres incidens i forhold til gennemsnittet
på det danske arbejdsmarked.”
Endeligt svar:
For mig er det vigtigt, at det er sikkert for alle at gå på arbejde, uanset om man er
ansat i filmbranchen eller i andre brancher – og det er op til arbejdsgiverne at sikre
dette.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser:
”Det er en generel prioritering, at arbejdsmiljøindsatsen målrettes de virksomheder
og brancher, der har de største arbejdsmiljøproblemer. Arbejdsulykker er et særligt
prioriteret område for Arbejdstilsynet. Arbejdstilsynet undersøger alvorlige ar-
bejdsulykker og fører derudover også tilsyn med virksomheder, der har en for-
holdsvis høj forekomst af arbejdsulykker i forhold til beskæftigelsen.
Arbejdstilsynet gennemfører tilsyn og giver afgørelser i filmbranchen efter samme
principper som i andre brancher. I forbindelse med fx en akutulykke i filmbran-
chen, hvor Arbejdstilsynet bliver tilkaldt af politiet, undersøger Arbejdstilsynet
ulykken samme dag eller dagen efter og afgiver påbud mv., hvis der er grundlag for
det.
I alle virksomheder, herunder også virksomheder, der arbejder med filmproduktion,
hvor ti eller flere ansatte udfører arbejde for en arbejdsgiver, skal samarbejdet om
arbejdsmiljø foregå i en arbejdsmiljøorganisation (AMO) bestående af en eller flere
arbejdsledere, der er udpeget af arbejdsgiveren, og en eller flere arbejdsmiljørepræ-
sentanter, der er valgt af de ansatte.